Vliegwiel defect 1.8 TDCI?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door kukel, 7 dec 2016.

  1. Hallo,

    Ik heb een 1.8 TDCI uit 2006 met 240.000km op de teller. De vorige eigenaar heeft bij 100.000km het vliegwiel al een keer vervangen.

    Op dit moment heb ik last van de volgende symptomen:

    - Koppeling zakt een paar cm in na een aantal keer koppelen. Met mijn voet kan ik hem dan weer omhoog halen.
    - Aangrijppunt koppeling erg abrupt en kort

    Overdreven trillingen bij vol gas in 5 bij 60 km/h heb ik niet gevoeld.

    Mijn vraag: zijn dit symptomen van een defect vliegwiel of moet ik meer richting de koppelingscilinder kijken?

    Alvast bedankt voor jullie reactie.
     
  2. Vliegwiel is bij de 1.8 vrij makkelijk te checken.
    Stilstaand rond de 1800 toeren laten draaien. Als je vullingen eruit rammelen is ie aan vervanging toe.
    Als ie echt ver heen is hoor je hem ook wel als ie stationair draait in de vrij.

    Ik vermoed eerder je druklager dan je vliegwiel.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  3. maar je auto wel denk ik :shock:
     
  4. Als je dat nog een paar keer doet, weet je in ieder geval dat je dmv sowieso vervangen moet worden:roll:.
     
  5. hoofdcilinder goed nakijken op lekkage.
     

  6. Ik heb de test gedaan. Schudden rond 1800 is er niet. Zie filmpje: https://youtu.be/vr83B66e-50

    Ik ga morgen de hoofdcilinder bekijken voor zover dat kan.
     
  7. Het lijkt er op dat de veer op het koppelingspedaal ontbreekt. Ik heb een foto proberen te maken:

    [​IMG]

    Is dit zelf te maken?
     
  8. Het is te doen idd. Maar prima niet. Het is nogal kudtwerk. Rare houding en een koppige veer zorgt voor wel wat inspanning. Maar idd het is zelf te doen. ;).
     
  9. Thanks! Ga van de week een veer halen en installeren
     

Deel Deze Pagina