Hallo, Ik heb een 1.8 TDCI uit 2006 met 240.000km op de teller. De vorige eigenaar heeft bij 100.000km het vliegwiel al een keer vervangen. Op dit moment heb ik last van de volgende symptomen: - Koppeling zakt een paar cm in na een aantal keer koppelen. Met mijn voet kan ik hem dan weer omhoog halen. - Aangrijppunt koppeling erg abrupt en kort Overdreven trillingen bij vol gas in 5 bij 60 km/h heb ik niet gevoeld. Mijn vraag: zijn dit symptomen van een defect vliegwiel of moet ik meer richting de koppelingscilinder kijken? Alvast bedankt voor jullie reactie.
Vliegwiel is bij de 1.8 vrij makkelijk te checken. Stilstaand rond de 1800 toeren laten draaien. Als je vullingen eruit rammelen is ie aan vervanging toe. Als ie echt ver heen is hoor je hem ook wel als ie stationair draait in de vrij. Ik vermoed eerder je druklager dan je vliegwiel. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Ik heb de test gedaan. Schudden rond 1800 is er niet. Zie filmpje: https://youtu.be/vr83B66e-50 Ik ga morgen de hoofdcilinder bekijken voor zover dat kan.
Het lijkt er op dat de veer op het koppelingspedaal ontbreekt. Ik heb een foto proberen te maken: Is dit zelf te maken?
check: http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=25280 JW geeft daar aan dat het prima zelf te doen is met een punttangetje zonder dashboard of pedalen te verwijderen
Het is te doen idd. Maar prima niet. Het is nogal kudtwerk. Rare houding en een koppige veer zorgt voor wel wat inspanning. Maar idd het is zelf te doen. .