Slippende koppeling

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FocusGhia, 24 okt 2016.

  1. Bij het schakelen van 3 naar 4 en van 4 naar 5 gebeurt het weleens dat de koppeling gaat slippen of laat pakt, het rare is dat dit niet altijd gebeurt.
    Moet de koppeling vervangen worden en hoe lang kan ik hier mee doorrijden?
    Enig idee van de kosten? Ik weet namelijk niet of het de moeite nog is om deze te vervangen. Het gaat om een Focus Ghia station uit 1999.
     
  2. Lekt de motor ook olie aan de bakzijde? Als wel duidt dit op een lekkende krukaskeerring waardoor de koppeling ook gaat slippen. Tuurlijk kan het ook gewoon slijtage zijn.

    Wat betreft de kosten, ga je hetzelf doen of laat je het doen?
    Iig koppelingsset, bakolie en wellicht de krukaskeerring (Google is your friend). En dan eventueel het arbeidsloon nog, iets van €50,- p/u bij een universele garage, iets van €25,- p/u voor een hobbiist. Reken 4-8u, afhankelijk vd ervaring en het voorhanden zijnde gereedschap.
     
  3. Materiaal kosten inclusief de koppelingsslager/cilinder complete set kost toch van een merk behoorlijk wat.
    Hydraulische vloeistof komt er ook bij.
    Of de auto het waard is hangt helemaal af van de staat van de rest. Denk dan met name aan de motor zelf (olieverbruik) en dus ook de km stand met mogelijk de distributie in zicht enz enz. Afwegen dus.
     
  4. Gezien de marktwaarde is de auto het niet meer waard, maar ik denk dat het in dit soort gevallen niet aan de marktwaarde moet liggen. Vind je het zelf de auto nog waard? Wil je er nog langer mee rijden, bevalt hij verder nog heel goed, hoe staat hij er verder technisch bij?
    Dat zijn vragen die interessanter zijn.
     
  5. Hoezo zou de auto het niet waard zijn? Een complete koppelingsset van LuK kost €175,-. Kannetje bakolie €40,- en remvloeistof kost €10,-
    Waar koop je voor €225,- excl montagekosten een andere, goede auto?
     
  6. Mee eens Marco maar wanneer TS dit niet zelf kan dan zal hij toch diep in de buidel moeten tasten en wanneer de rest dan in zicht is zoals de distributie riem of er zit een oliezuiper in dan houdt het denk ik wel op.
     
  7. Klopt wel, maar voor een €200,- aan arbeidsloon kun je vast bij een handige hobbiist terecht.
     
  8. Is ook weer zo . Veel kijken echter naar de leeftijd van een auto, zit soms wel wat in maar zeker als het onderhoud bekend is dan hoeft een auto van deze leeftijd absoluut niet op bij een versleten koppeling . Is hij dan ook nog netje,s en heeft hij geen noemenswaardige roest dan zou ik er ook voor gaan.
    Denk met mij dat ook jij toch wel blij bent dat we veel zelf kunnen.
    En serieus bij mij is het ook echt wel deels om het geld maar ook omdat ik het gewoon heel leuk werk vind.
     
  9. Don, zeker blij dat ik (we Lars en ik) eigenlijk al het onderhoud zelf doen. Ik weet dat het goed gebeurt, het scheelt een hoop geld. Zeker met 2 auto's die samen iets van 50.000km per jaar rijden. Ik heb de periode wel gekend dat onderhoud door de dealer/universele garage niet pastte qua kosten. Maar eigenlijk weet ik niet beter dan dat ik het onderhoud zelf doe. Dit is mijn 2e auto (eigenlijk 3 incl. de donorwagen) in al iets van 14 jaar dat ikzelf een auto heb. Mijn eerste auto, Escort MK7 1.8 16v onderhield ik ook al zelf. Toen nog bij mijn vader op het werk. Dus ja ik ben er blij mee dat ik zelf het onderhoud en reparaties zelf doe.
     
  10. Ben niet zo ver als jullie jammer genoeg mede ook omdat ik geen goede sleutelplaats heb. Toch heb elk garage bezoek kunnen voorkomen pakweg de laatste 20 jaar.
    Nu doe ik volgens mij echt alles zelf op een bak reviseren na, dat heb ik nog niet gedaan en de vraag is of dit ook zinvol is.
    Laten we wel wezen, een oude auto rijden is leuk maar wanneer je niet zelf kan sleutelen en je koppeling gaat er aan dan is het in het geval van een focus al bijna niet zinvol meer.
     
  11. Bedankt voor jullie antwoorden, gisteren even onder de auto gekeken en er lekt inderdaad olie. Lijkt dus op de krukas keerring. Helaas ben ik zelf niet handig genoeg om dit op te lossen en zal het aan mijn beun moeten vragen.

    Eigenlijk was ik er een beetje klaar mee want eind vorig jaar is er een andere motor in gezet en had ik gehoopt (misschien ten onrechte) dat ik nog een paar jaar zonder al te veel kosten door zou kunnen rijden en op het gemak naar een andere Focus kijken.

    Auto is qua carrosserie nog goed, dus ik ga er eens goed over nadenken.
     
  12. Wat ik niet snap dat er een ander blok in is gelepeld, maar dat je de koppeling met drukgroep en cilinder en zoiets als een krukas keerring dan niet vervangt.
    Als je het dan goed doet, hoef je dat nooit meer los te halen. Maar goed denk dat jezelf dat gevoel nu ook wel hebt. ;).

    Als de auto verder goed is, je beun je niet de jas uitklopt qua arbeidsloon, zou ik de koppeling nog eens vervangen. Maar laat je beun de rest vd auto ook echt goed nakijken. Schokbrekers, draagarmen, remmen etc. Niet dat het vervangen heel belachelijk veel kost. €1000,- incl. koppeling ben je zo kwijt als al deze zaken moet/wilt laten doen.
     
  13. Had dit euvel ook bij mijn mk1.5 2liter, ook slippen en bij nader onderzoek bleek t inderdaad om de krukaskeering te gaan. Heb de keering en de koppeling laten vervangen en was zoeen slordige 900 kwijt
     
  14. #14 FocusGhia, 27 okt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 okt 2016
    Dat gevoel heb ik nu wel ja, jammer dat daar niet gelijk naar is gekeken.

    Maar kan het zijn dat door de olie lekkage de koppeling (als deze niet versleten is) ook vervangen moet worden?

    En kan ik hier mee door blijven rijden zonder te repareren?

    Voor vervangen van de koppeling verwacht m'n beun dat de kosten ongeveer 350 - 400 euro zal zijn.
     
  15. Is zeker zonde maar achteraf heb je dat altijd van ALS ik dit en dat enz.
    Heb bij mij de koppeling vervangen maar NIET de krukaskeerring want droog . Achteraf had ik hem liever vervangen . Bij mijn zoon heb ik div aan de motor vervangen, zuigerveren en lagerschalen maar helaas vergat ik die keerring. Nu lekt de motor wat olie daar maar het geeft geen slippende koppeling !!
    Misschien is het bij jou zoveel olie dat slippen onvermijdelijk is.
    Je kan het wel uitsluiten door de koppeling te laten slippen , het lijkt me dan dat je verbrande olie moet ruiken.
    Ruik je dit niet dan is de koppeling zelf gewoon op en kan je bij vervangen ook bij de Beun aangeven dat de krukaskeerring mee vervangen moet worden.
    Zal niet al teveel meer kosten .
     
  16. Bij mij waren de koppelingsplaten al aardig op(slippend) en dan de krukaskeering die daarop lekt maakte inderdaad dat het behoorlijk naar verbrande olie ging ruiken
     
  17. Probleem opgelost, maar een andere gekocht. Focus Station Comfort van april 2011.
     

Deel Deze Pagina