Hallo, Ik heb een Ford Focus ST van 2014 en daar zitten TPMS sensoren op. Nu wil ik straks graag omzetten naar winterbanden, maar op dat set zitten geen sensoren. Moet ik nu op 1 band een sensor gaan zetten, of op allemaal sensoren zetten?? Het systeem weet immers niet welke band er minder/meer druk heeft. Er komt nu wel een melding, maar hij geeft niet aan welke band het is. Waarom wel 1 of waarom wel 4 of waarom misschien zelfs geen?? Kun je het systeem ook (tijdelijk) uitzetten??
Zover ik weet moet er 1 zitten in elke band, zodat je van elk wiel kan vernemen of er nog genoeg lucht in zit StephenV FoFo 1.6 benzine 100pk 2006
Bij het TPMS systeem wordt de spanning van elke band afzonderlijk gemonitord. Hierbij communiceert elke TPMS sensor afzonderlijk van elkaar met de BCM. Hiervoor moeten dus 4 sensoren aanwezig zijn. Wanneer 1 van de sensoren een te lage spanning detecteert of geen signaal meer uitzend (bijvoorbeeld als gevolg van defect of lege batterij) geeft het systeem een melding op het display van de teller. Dat het systeem niet weergeeft welke band een te lage spanning heeft is hierbij niet relevant. Dit is slechts een eigenschap van het systeem. Technisch gezien zou het met het TPMS systeem dat vanaf de late Focus 3 fase 1 is toegepast gewoon mogelijk moeten zijn om (net als bij enkele andere Ford modellen) aan te geven welke band een te lage spanning heeft. Ford heeft er echter voor gekozen om dit niet te doen. Wanneer je zonder storingsmeldingen de set wielen wil monteren die je hebt zal je deze moeten voorzien van TPMS sensoren. Een andere optie is om het TPMS systeem softwarematig uit te (laten) schakelen. Dit is echter wettelijk alleen toegestaan bij auto's die voor 01-11-2014 op kenteken zijn gezet. Elke auto die na 01-11-2014 op kenteken is gezet moet volgens de wet zijn voorzien van een bandenspanning controle systeem. Hierbij is het ook niet toegestaan om het systeem uit te schakelen.
Ik heb winterbanden gekocht met sensoren. Die kerel die ze me heeft verkocht zei dat als ik de winterbanden monteer ik een klein kwartiertje een melding krijg en dat daarna het systeem de tpms sensoren herkent en de melding verdwijnt. Kan iemand dit bevestigen?
Toen TPMS nieuw was werd het door de monteurs nog wel eens vergeten om ze in te leren na een wissel, allemaal komen ze terug met een brandend lampje.
Maar als ik de banden zelf wissel gaat de melding dus vanzelf weg? Of moet ik even langs de dealer om de melding uit te krijgen.
Achterliggende gedachte dat TPMS verplicht is omdat is aangetoond dat veel ongevallen worden veroorzaakt door te lage bandenspanning. Daarom is dit per wet geregeld. Maak je de keuze om geen TPMS te monteren voor je winterset en je raakt betrokken bij een ongeval, zou je verzekering wel eens moeilijk kunnen doen...
In dit kader vraag ik me al een tijd het volgende af : De focus mk2.2 was al uitgerust met een bandenspannings-controle systeem, maar dan de indirecte variant (iTPMS of DDS). Hierbij wordt het spanningsverschil 'berekend' via de ABS-sensoren. Dit systeem heeft het grote voordeel dat er geen gedoe met dure sensoren in de ventielen nodig is en dat je dus iedere set wielen kunt monteren. Alleen moet het systeem even worden 'gereset' bij een iets andere bandenmaat, maar dat kun je eenvoudig zelf doen. Sinds de verplichte invoering van bandenspannings-controle-systemen in 2014 hebben veel fabrikanten, zoals bijv Fiat of VAG gekozen voor dit iTPMS systeem, wat dus prima voldoet aan de wettelijke eis. Ford echter is weer 'teruggegaan' naar het systeem met de ventielsensoren met alle gedoe van dien, ... sensoren in alle ventielen, ook bij je winterbanden-set en elke keer opnieuw inleren ... Dit systeem is veel ouder dan het iTPMS/DDS systeem en werd rond 2000 al veel toegepast door bijv. Renault ; ik herinner me het als erg onhandig en ook storingsgevoelig ... De vraag is dus : waarom deze keus van Ford ? ... is daar een technische reden voor of is het gewoon een verdienmodel ??
http://www.focusclub.nl/forum/showpost.php?p=1820493568&postcount=12 Volgens JW is het zelf lerend, maar dat klopt dus niet?
Het DDS systeem is inderdaad op de Focus 2 fase 2, Kuga 1 en de vroege C-max/Grand C-max 2, Kuga 2 en focus 3 fase 1 toegepast. Andere Ford modellen zoals bijvoorbeeld de Mondeo en S-max/Galaxy gebruiken echter al jaren het TPMS systeem. Persoonlijk ben ik van mening dat het TPMS systeem veel nauwkeuriger is als het DDS systeem. Bij het DDS systeem wordt gebruik gemaakt van de ABS sensoren waarbij het systeem continue de omtreksnelheid van elk wiel monitort. Echter doordat in bochten de omtreksnelheid van de wielen ook verschillend is heeft het systeem een forse vertraging ingebouwd om te voorkomen dat het systeem valse meldingen geeft. Door deze vertraging zal het systeem geen melding geven wanneer een band relatief snel leeg loopt. Het DDS systeem werkt dus alleen in geval van een band die langzaam leegloopt. Het TPMS systeem meet direct de druk in elke band en heeft geen forse vertraging ingebouwd. Het TPMS systeem zal dus zowel in geval van een snel leeglopende band als een langzaam leeglopende band een melding geven.
Ik geloof graag dat het directe TPMS systeem nauwkeuriger is dan het indirecte DDS systeem. Uit eigen ervaring (2x een lekke band in een VAG-auto op IJsland) weet ik wel dat het DDS systeem nauwkeurig genoeg is om ruim op tijd ook een snel leeglopende band aan te geven. Als je dat dan afweegt tegen het 'gebruikers-voordeel' van het DDS systeem zou mijn keus niet moeilijk zijn
Kun je ook instellen bij welke bandenspanning je een melding krijgt? Of is het gewoon als er eentje veel verschil heeft t.o.v. de andere banden.
Hoi je krijgt de melding dat het fout is dan kun je zelf even de bandenspanningscontrole doen en is het ok Zo gaat het bij mij ook na een banden wissel