Haperende motor.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Jeffrey, 19 aug 2016.

  1. Hallo, ik zie verschillende verhalen staan over de 1.6 tdci, nu heb ik de laatste tijd wat problemen.

    Ik heb voor 2 weken terug de EGR klep schoon gemaakt, aangezien de auto bij rustig rijden begon te stotteren, en dan bedoel ik rond 50 km per uur en de toeren rond 1500, bij beetje gas bij geven begin hij elke keer rond de 2000 toeren te haperen en in te houden.

    Onder het reinigen had ik de accuklem los gehaald om alles te resetten, daarna geen problemen meer gehad maar sinds gisteren begint het weer.
    Als ik rustig gas geef, dus het pedaal rustig in duw, dan voel je de auto versnellen alleen rond de 2000 toeren houdt die even in en stotterd die, vaker ook tijdens het gas geven dat je hem voelt stotteren.
    Gekke is dat hij ook de laatste tijd olie verbruikt, maar nu was me ook opgevallen dat de hele bovenkant vol met olie ligt, ook langs het blok. Nu weet ik niet of ik de gehele motor mag afspuiten met de hoge druk om te kijken of ik ergens een lekkage heb.

    Maar dat te zijde, er branden geen lampjes of wat dan ook, maar houdt steeds vaker in, ik rij zelfs veel autobaan, en vandaag liet ik het gas even los en daarna weer gas, zat rond de 2200 toeren maar toen ik het gas indrukte reageerde die nauwelijks. Weet iemand wat dit kan zijn, aangezien ik het niet fijn rijden vind en bang ben dat ik dadelijk ergens stil sta.

    De focus heeft 260.000 op de teller, grote beurt gehad.
     
  2. Misschien wat makkelijker uit te leggen.

    Nadat ik een nacht de accu eraf heb gehaald, doet de wagen het perfect, alleen na een tijdje begint hij weer te stotteren, dit elke keer rond de 2000RPM, hier houdt dan ook even in.
    Tevens optrekken bij een stoplicht oid slaat best wel vaak de motor af, net alsof hij erg traag reageert nadat ik het pedaal heb ingedrukt.
    Heb hem uitgelezen maar hij is volledig storingsvrij.

    Turbo heeft aan inlaatzijde zover ik heb gezien geen schade, wel zie ik wel dat de schoepen een beetje zijn ingesleten en heeft axiaal een beetje speling.
     
  3. Ga er maar vanuit de olie lekt via de verstuivers of de tapeinden waar de verstuivers mee vastzitten. Het haperen lijkt te duiden op de egrklep, zou eventueel ook de turboregelklep kunnen zijn.

    Als de schoepen echt ingesleten zijn, zou ik mij daar eerst op focussen of een vervanger zoeken.
     
  4. Wat is echt ingesleten, je ziet de schoepen recht lopen zal maar zeggen tot waar de inlaat ophoudt en van daaruit zie je een randje zitten en worden ze in omtrek groter haha.

    Of het echt ingesleten is weet ik niet niet, ik heb helaas geen referentie waar ik op terug kan kijken. Maar je ziet wel een kantje zitten aan elke schoep.
     
  5. Jij zegt dus dat de lekkage vanuit de verstuivers komen, ik had laatst met een doekje alles netjes schoon gemaakt en de dag erna lag alles weer vol met olie. Ook moet ik om de 2 weken olie bij vullen aangezien die dan bijna aan minimum staat.

    Is dit makkelijk zelf te maken ? Aangezien ik inderdaad olie boven op het blok heb liggen rond het inlaatspruitstuk, en loopt zo door naar beneden. En is het 100% de oorzaak van de olie, aangezien hij niet blauw rookt met gas geven alleen zwart. Auto trekt wel redelijk en verbruik van de wagen is 1:18 constant.
     
  6. heb je de oplossing al gevonden ander hier een lijntje naar lekkage via de verstuivers.
    http://www.fordclub.be/forum/viewtopic.php?f=47&t=12224
    dit is een mooie reparatie handleiding die ik eerdaags ga doen heb de spullen al in huis.
    kosten voor 4 injectors =61 euro bij de Ford dealer.
     
  7. Wees zeer voorzichtig met de verstuiver, je hebt ze zo gesloopt.
     

Deel Deze Pagina