1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wonderlijk oliepeilen Fofo II 2.0 RE

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Duckmole, 4 aug 2016.

  1. Goedemiddag,

    Misschien een beetje een domme vraag, maar ik stel hem toch.

    Als ik bij mijn Fofo II 2.0 de motorolie peil als hij al geruime tijd stil staat, is de peilstok schoon als ik hem er uit trek. Stop ik de peilstok er weer in haal hem weer op, dan zie ik olie aan het uiteinde.
    Auto heeft inmiddels ruim 120 Kkm gelopen en geeft geen klap verkeerd. Ik ben 1e eigenaar.
    Ik maak me dan ook geen zorgen, maar kan iemand me uitleggen hoe dit kan/zit?

    Grtz.
    Duckmole
     
  2. #2 Koen_, 4 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 aug 2016
    Bij dit motortype is het normaal dat wanneer je de peilstok er de eerste keer uittrekt er geen olie op zit, even schoon vegen en dan pas peilen ...
    Het staat zelfs in je instructieboekje dat je dat op die manier moet doen ;)
    Waarschijnlijk komt er geen olie in de buis waar de peilstok in zit zolang deze geseald is door de peilstok (door het rubber bovenaan)

    Ook maakt de positie waarin je de peilstok in de buis stopt merkbaar uit voor het aangeven van het niveau, als je hem bijv 180 gr draait is het peil tussen de markeringen beduidend lager, wrs heeft dat te maken met de hoek waaronder de meting plaatsvindt

    Edit : kennelijk is dit een eigenschap van de 1.8 en 2.0 duratec motoren
     
  3. Koen,

    Dank voor je antwoord.
    Ben een echte man, dus kijk zelden of nooit in instructieboekjes etc.
    Net even gecheckt, en uiteraard heb je gelijk.
    Mooi.
    Na 120 Kkm heb ik ca 800 cc olie bijgevuld tussen de beurten, kan me herinneren dat dat alleen de eerst 20 a 30 Kkm was. Daarna geen olieverbruik.
    Vandaag vers busje 5W30 achterin gezet.
    Komend weekend met de sleurhut naar Tsjechie. Beter mee verlegen dan om verlegen.

    Duckmole
     
  4. Als ik bij mij de oliepeilstok eruit haal zit er altijd olie op. Ik had het idee dat je hem moet schoonmaken omdat de olie tijdens het gebruik hoger op de peilstok komt te zitten dan daadwerkelijk het niveau is.
    Toen ik de carterpan verving viel het me op dat het stuk met de merktekens uit de buis steekt.
     
  5. Bij mijn 1.8 duratec (benzine) is de peilstok de eerste keer echt olievrij, net zoals bij de 2.0 van Duckmole .., het is ook de eerste motor waarbij ik dat meemaak.
    De 1.8 en 2.0 duratec hebben veel overeenkomsten en dezelfde peilstok, mogelijk is de buis van de peilstok bij deze motoren langer en komt er geen olie in zolang die buis afgeseald is.

    Ik heb het voor mezelf verklaard met het fenomeen dat als je een leeg petflesje omgekeerd recht in het water stopt er ook geen water inloopt, tenzij je een opening in de bodem maakt ... maar dat zou idd alleen logisch zijn als de buis net zo lang is als de peilstok ... wie het weet mag het zeggen ;)
     
  6. Dat is natuurlijk ook een optie ja.
     
  7. Hier precies hetzelfde! Wilde deze vraag al gaan stellen maar gelukkig eerst ff gezocht :mrgreen:

    Heb even wat foto's gemaakt ter illustratie.

    De eerste foto is als je de peilstok er voor de eerste keer uithaalt.
    [​IMG]

    De tweede is als je de peilstok er voor de tweede keer uitvist.
    [​IMG]

    Ik vind wel dat bij de tweede foto wat veel olie aan de stok hangt. Zal binnenkort nog eens kijken.

    Met een dieseltje was het toch makkelijker peilen...
     
  8. Mondeo MK5 2.0TDCi ook zelfde fenomeen...

    Eerste keer geen olie aan peilstok, dan er terug in en uithalen, dan kan je wel niveau aflezen
     

Deel Deze Pagina