Motor valt uit bij stationair+airco

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Jarkeld, Jul 25, 2016.

  1. Hallo,

    Ik heb dit weekend een probleem met mijn Focus geconstateerd:

    Bij het stationair draaien terwijl de airco aanstaat dan daalt het toerental, hakkelt hij een beetje en valt zelfs uit. Als je naast de auto staat hoor je ook iets tikken. Als de airco uit staat loopt hij stationair stabiel ca. 750-800 toeren (1e streepje onder de 1). Ik heb een Ford Focus Wagon 1.6 uit 2005 (2e hands gekocht eerder dit jaar), condenser + radiator zijn door de aircoservice vervangen omdat de airco het uberhaupt niet deed.

    Kan iemand me helpen met erachter komen wat er aan de hand is en hoe dit op te lossen is?
     
  2. Hoeveel toeren draait de motor als de airco aanstaat?
     
  3. Hij zwabbert dan tussen de 1000 en lager dan 500, duurt niet zo lang voor hij dan uitvalt. Van de week gebeurde dit nog niet, pas sinds zaterdag.
     
  4. Welk model Focus is het precies? Versie 1 fase 2 of de versie 2 fase 1?
     
  5. Als ik het goed begrijp versie 1 fase 2 (knipperlichten in koplamp).
     
  6. Ik denk dat onze versie 1 / fase 2 hetzelfde probleem heeft maar niet zo erg dat 'ie uitvalt en hij doet het niet altijd. Ik denk dat ik eerst de vacuumslangetjes, carterontluchting en zo na ga kijken. Als dat niet helpt dan lijkt mij de stationair regelklep de volgende verdachte.
     
  7. #7 nctnico, Jul 30, 2016
    Last edited by a moderator: Jul 30, 2016
  8. Ik heb bij mij de slangetjes van de carterontluchting (achter het inlaatspruitstuk) eens losgehaalt en bekeken maar ze zijn nog helemaal soepel en geen scheurtje te bekennen. Het witte/grijze klepje voor de carterontluchting (zie foto die ik op internet heb gevonden):
    [​IMG]
    is bij mij van metaal en lijkt niet los te kunnen. Mijn auto is in mei 2004 gemaakt en dus 1 van de laatsten die geproduceerd is.

    Ik ga maar een nieuwe stationairregelklep bestellen en kijken of dat helpt.
     
  9. Ik heb nog niet de gelegenheid gehad om hiernaar te (laten) kijken. Heb er zowiezo zelf niet veel verstand van. Jammer dat op het forum regelmatig de foto's niet meer te bekijken zijn.
     
  10. [MENTION=31133]Jarkeld[/MENTION] Werkt de airco wel naar behoren, hij word wel koud?
    En dat tikken is waarschijnlijk de aircopomp die aan en uit gaat.
    Dit is simpel te controleren door: motorkap openen, motor starten airco inschakelen, vervolgens bij de multiriemzijde( linkerzijde als je ervoor staat)van het motorblok onderaan zit de aircopomp en de poeli die zie dan stoppen en weer draaien( ff lampje gebruiken)

    Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
     
  11. #11 nctnico, Aug 3, 2016
    Last edited by a moderator: Aug 3, 2016
    Ik heb de stationarregelklep net vervangen en een proefrit gemaakt maar het lijkt erop dat er geen verschil is. Met de airco aan: bij stilstand een beetje gas geven (2000rpm) en na het loslaten valt het toerental terug naar 500, gaat vervolgens omhoog naar 1000 rpm en zakt dan en blijft stabiel op iets onder de 700 toeren (zelfde als met de airco uit). Moet de auto eerst nog inleren i.v.m. de nieuwe klep?

    Ik heb overigens deze klep + afdichting gekocht: http://www.ebay.nl/itm/181999237525
    Volgens mij is dit een originele. Hij ziet er exact hetzelfde uit (inclusief merktekens/opdruk) als de klep die ik uit de auto heb gehaald.
     
  12. #12 Jarkeld, Aug 8, 2016
    Last edited by a moderator: Aug 8, 2016
    [MENTION=14424]Reggie1[/MENTION] Het getik lijkt inderdaad een onderdeel van de pulley te zijn die aan en uit schakelt. Is dan wel erg luidruchtig. Mijn airco koelt prima (na recente reparatie aan de condenser) en het probleem doet zich niet voor als de motor toeren maakt tijdens het rijden. Van het gas af bij bocht maken -> valt uit.
    [MENTION=14653]nctnico[/MENTION] Ik heb er nog niet naar kunnen laten kijken. Normaal regelt mijn vader dit, maar die is op dit moment minder beschikbaar. Over dat inleren: geen verstand van. Mijn vorige auto's (Nissan Sunny 2x, Nissan Almera 1x) waren niet zo slim.
     
  13. Sommige auto's (in het algemeen; niet alleen Ford) moet je laten inleren omdat ze anders beroerd lopen en inderdaad kunnen uitvallen als je het gas loslaat. Ik heb alleen geen idee of dat bij de Focus versie 1 ook nodig is. Misschien dat iemand die het weet dat even kan melden.

    Meestal is de inleerprocedure: min van de accu los, rem intrappen om alles te ontladen via de remlichten, min van de accu aansluiten en vervolgens de motor 15 minuten stationair laten draaien.
     

Share This Page