1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Gekraak onderstel lage snelheid Focus II

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Frankvns, 24 jul 2016.

  1. Goedenavond mensen,

    Ik ben bezitter van een ford focus II wagon first edition 2005.

    Sinds een tijdje heb ik last gekraak in het voor onderstel bij lage snelheden, bijv. hobbelweggetjes of bij inparkeren. Op lage snelheid hoor je het met sturen en het nemen van hobbels of oneffenheden.

    Boven de 30 km/h hoor je niks geks meer. Ook niet met sturen.

    Ideeën wat dat kan zijn? Alleen rubbers of kan het meer zijn?

    Gr. Frank
     
  2. Had ik bij mijn Focus C-max ook last van. Waren versleten draagarm rubbers. Deze heb ik laten vervangen en toen was het gekraak weg.
     
  3. Kunnen ook de veerpootlagers zijn. Met een beetje geluk kun je het geluid ook horen als je de auto met de hand wat laat veren.
     
  4. Thanks! Helpt opnieuw invetten nog of alleen vervangen?

    Nee bij laten veren van de auto hoor je niks.
     
  5. Ik zou beginnen met de verbindingsstangetjes tussen veerpoot en torsiestang te controleren. Deze kosten ongeveer 20 euro zijn met standaard gereedschap en een krik te vervangen.
    Veerpootlagers schijnen ook nog wel eens stuk te gaan. Deze lagers zitten tussen veerpoot en carrosserie en zorgen ervoor dat de veerpoot in zijn geheel kan draaien als je aan het stuur draait.
     
  6. Als ik een beetje zoek op symptomen van kapotte of bijna kapotte veerpootlagers dan komt dat aardig overeen met wat ik nu hoor bij mij auto.

    Wat kost het ongeveer om die te laten vervangen? (Ik ben niet zo heel handig)
     
  7. Stabilisatorstangetjes
     
  8. Bij de dealer kost het 70 euro per stuk om te vervanger.
     
  9. Bedankt voor de reacties. Voor donderdag een afspraak bij de garage gemaakt om ernaar te kijken. Ik laat jullie weten wat eruit komt.
     
  10. Vandaag zijn de veerpootlagers en de stabilisatorstang rubbers vervangen en ook gelijk een nieuwe APK. Dat scheelt al heel veel gekraak!

    Alleen na 30 km naar huis rijden kraakt en wringt nog steeds de ophanging op oneffenheden en drempels. Welke rubbers kunnen dat nog meer zijn?
     
  11. Zouden ook nog de draagarmen kunnen zijn... Bij alfa tenminste zijn die berucht om kraken...
     
  12. Het bleek de stuurstang te zijn linksvoor. Die is nu ook vervangen! Nu enkel nog een wat wringend geluid bij het draaien van het stuur. Ik ben er nog niet achter wat dat kan zijn aangezien de toplagers al zijn vervangen.
     
  13. Wringend geluid: was bij mijn vorige 1.2 de cilinder van de stuurbekrachtiging.
     
  14. Stabilisator stangetje achter de veerponten zoals al eerder is aangegeven.

    Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
     
  15. Bij het vervangen van de veerpootlagers, hebben ze toen ook die gele bumpstop vervangen?
     
  16. #16 Frankvns, 19 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 aug 2016
    Dank voor alle ideeën, ik ga er achteraan. Het klinkt echt van onder de auto en niet de stuurbekrachtiging, dus neig ook naar bijv. stabilisatorstangetjes.

    Zo klinkt het: (geluid hard zetten)

    https://youtu.be/b6XWNM4EIvo
     
  17. Vaak geven kapotte stabibstangen een klapperend geluid, geen krakend geluid.
    Dus nogmaals mijn vraag; zijn de gele bumpstops ook vervangen?
     
  18. Ik heb onder mijn auto gekeken, maar kan die gele bumpstops nergens vinden. Zou ik ze met het blote oog moeten kunnen zien als ik half onder mn auto lig? En zou het kunnen dat ze niet geel zijn?
     
  19. Nee ze zitten onder de veerpootlagers en zijn niet te zien zonder het een en ander te demonteren.
    Ze zijn lichtgeel, in ieder geval na verloop van tijd.
     

Deel Deze Pagina