Gas blijft hangen 2.0 Zetec E 1999

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Martijn_vK, 23 jul 2016.

  1. Nee bij mij komt.hij goed en wel redelijk vlot op temperatuur.

    Waar ik meer mee zit is dat hij de 2 tusse de 2k en 3k toeren blijft hangen op die toeren...
    Als ik dan de pook in zijn vrij zet zonder de koppeling te gebruiken schiet hij helemaal naar boven in zijn toeren, koppeling trappen werk dan niet.

    Dan moet ik schakelen naar de 3 of 4 en dan koppeling los en kakt hij pas in de toeren omlaag...

    Heel apart.
     
  2. #22 Martijn_vK, 10 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 aug 2016
    Dan is dat een andere storing dan de mijne. Bij jou zal het waarschijnlijk, als ik de verhalen hier op het forum zo lees, liggen aan de stationairregelklep. Op het moment dat hij stationair moet gaan lopen, doet ie gekke dingen.

    Vanmorgen nogmaals de auto uitgelezen en nu verschijnt er wel een fout: P1120. Gaskleppositiesensor "out of range". Toch een elektronisch probleempje dus.

    Rijdend uitlezen geeft overigens een heel normaal beeld op de gaskleppositie. Hij valt netjes terug naar 11,4% bij gas los maar ondertussen blijft de motor maar gas houden. Dat vind ik vreemd.
     
  3. #23 Martijn_vK, 12 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 aug 2016
    Nog even verder gezocht en ik kan eigenlijk alleen maar tot de conclusie komen dat er ergens valse lucht aangezogen wordt. De gaskleppositie is met rijdend uitlezen heel nogmaal terwijl de fout toch aangeeft dat hij "out of range" is. Ik neem dan aan dat, omdat de gasklep netjes sluit bij gas loslaten en er toch lucht het inlaatspruitstuk inkomt, dat de MAP-sensor wel lucht waarneemt en de inspuiting bijregelt en de schuld bij de gasklep wordt neergelegd.

    Ik weet overigens niet of de ZETEC E een MAP- én een MAF-sensor heeft. Ik weet wel dat de MAF-sensor ontbrak op mijn vorige 1.6 (ZETEC SE).
     
  4. Als de sensor out of range is heeft dat niets met map of maf te maken. Het enige wat je kunt doen ik de waardes van de gasklep sensor vergelijken met een andere, goedlopende focus met dezelfde motor. Of opzoeken wat deze waarden moeten zijn bij CT(gasklep dicht) en WOT (Gasklep volledig open)
     
  5. De gasklepsensor meet toch hoe ver de gasklep open staat? Meer niet? Het gekke is dus wel dat rijdend uitlezen een heel normaal beeld geeft op de sensor. Gaat gewoon netjes van 11% naar bijna 100% en weer terug zodra het gas wordt losgelaten. Hij heeft geen rare uitschieters of last van slecht reageren. Terwijl het probleem wel optreedt tijdens het uitlezen geeft hij niet weer waar het aan ligt. Wat ik nog even moet doen is de luchtmassa meten, zowel tijdens het optreden van het probleem als wanneer alles normaal functioneert (want dat gebeurt sporadisch ook nog wel).
     
  6. Wie zegt dat die 11% goed is dan?
     
  7. Daar heb je een punt... ;-)
     
  8. Nog maar eens verder en uitgebreider uitgelezen. Ik weet het nu helemaal niet meer. Die 11% gaskleppositie wanneer ik gas los heb geeft ie aan wanneer het probleem zich voordoet, maar ook wanneer het probleem er niet is. Daarnaast geeft de luchtmassa hetzelfde beeld zowel met als zonder probleem. Daarom heb ik nog eens op valse lucht gezocht, remmenreiniger gespoten overal rond de inlaat, zonder resultaat. Er lijkt dus geen probleem te zijn, maar die is er wel degelijk en hij geeft nu ook steeds de storingscode terug, P1120. Gaskleppositiesensor toch maar vervangen?
     
  9. #29 Martijn_vK, 23 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 aug 2016
    De auto begint inmiddels steeds meer te hokken bij gasgeven en rijdt niet lekker meer. Ik ga op zoek naar een andere gaskleppositiesensor. Even checken of dat het probleem ook daadwerkelijk oplost voor ik een nieuwe bestel, dus even eentje zoeken op de sloop.

    Is de gasklep van een 1.8 hetzelfde als die van een 2-liter?
     
  10. Opgelost. Andere gaskleppositiesensor erin en kwaal weg, storing komt niet meer terug tot op heden.

    De andere kwaal, het schokken bij gasgeven, lag aan een gare bougie. Paar maanden geleden alles vervangen maar toen brak het porcelein van bougie 1 af en vielen er stukjes in de cilinder. Alles netjes weer eruit gezogen en geen trammelant mee gehad. Nu weer de bougies eruit gehaald, beginnende met de meest linkse en die brak weer. De schacht bleek helemaal krom te zijn. Iemand bekend met dit fenomeen? Ik ben benieuwd wat de nieuwe bougie op die plek gaat doen maar als ie over een tijdje weer gaat schokken, weet ik hoe laat het is.
     
  11. Gaan er we de juiste bougies in (lengte), is de schroefdraad nog netjes? Normaal gesproken gaan bougies niet krom iig.

    De bougie schroefdraad mag je gerust ingevet worden met een klein beetje vet, om corrosie tegen te gaan.

    Heb je toevallig een foto
     
  12. Ik gebruik altijd de voorgeschreven bougies van NGK. Zie foto:
    [​IMG]

    Ik heb overigens te vroeg gejuicht. Naast het zwaar irritante inleerproces is vanmiddag het geschok ineens teruggekomen. Nog geen 24u weggeweest. Het enige wat ik gedaan heb waardoor het weg was, was bougie 1 vervangen en de kabels van 1 en 2 losgemaakt. Ik vervang de andere drie bougies ook nog ff en bestel maar een setje nieuwe bougiekabels ofzo. Of ik steek de auto in brand... :nocheer:
     
  13. #33 Martijn_vK, 30 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 sep 2016
    Na vervangen gasklep en accu een nachtje los is het gedrag van de auto al een heel stuk verbeterd. Nu een paar 100 km verder en ook het irritante inleerproces begint zachtjesaan minder te worden. Alleen is hij nog niet helemaal lekker. Nog geen tijd gehad om weer uit te lezen. Af en toe blijft het gas nog even hangen als ik het pedaal loslaat op snelheid. Hij maakt dan ook niet het typische giergeluidje wat hij normaal doet als je op de motor afremt. En soms zit hij er een beetje tussenin te schokken.

    Het stationairregelklepje, krijgt die nog ergens anders lucht vandaan? Want ik snap niet hoe het kan dat een auto zoveel toeren kan maken met de gasklep helemaal dicht.
     
  14. Wat gebeurt er tijdens het in leer proces? Ik heb daar eigenlijk niets van gemerkt na 3 weken sleutelen.
     
  15. Geen idee, maar het zorgt er in ieder geval voor dat, wanneer je je auto uit laat rollen met de koppeling ingetrapt, de motor flink in toeren klimt. Totdat je helemaal stilstaat, dan zakt hij terug naar normaal stationair toerental.

    Het is nu een week en enkele honderden kilometers geleden dat ik de gaspedaalpositiesensor heb vervangen, maar er zit maar nauwelijks verbetering in. Ben ik ongeduldig of duurt het gewoon lang?
     
  16. Ik heb nog niet eerder fehoord dat de motor in toeren klimt tijdens het ilneerproces. Mijn ervaring met het inleren is dat de motor iets minder levendig is en iets luidruchtiger is maar meer ook niet.
     
  17. Hallo Martijk VK,

    ik heb hetzelfde probleem, heb alleen nog nergens naar gekeken, wil aankomend weekend eens kijken naar de carterontluchting om te beginnen.

    Is jouw probleem nog steeds aanwezig?
     
  18. Hoi Sanne,

    Ik was de Focus en alle problemen zo beu dat ik hem heb weggedaan. Ik heb veel gedaan zonder dat het probleem opgelost werd. Sterker nog, er kwamen steeds weer problemen bij.

    Even een korte opsomming:

    In het voorjaar merkte ik dat hij wat begon te hikken bij optrekken uit lage toeren (zeg maar van 60 naar 80 km/u terwijl hij al in z'n 5 stond). Was eerst maar heel licht, maar werd hoe langer hoe erger. Ongeveer gelijktijdig ontdekte ik de ongewilde cruisecontrol. Praktijkvoorbeeld: je rijdt 120 op de snelweg en je wil de afrit nemen. Je voegt uit en laat het gas los om uit te rollen. Ipv dat de auto afremt op de motor, blijft ie gasgeven en houdt de snelheid (nagenoeg) vast.

    Dat laatste was aanvankelijk niet eens zo goed merkbaar, maar werd ook hoe langer hoe erger. Uitgelezen, maar geen fouten kunnen ontdekken. Injectorreiniger gebruikt, geen resultaat. Vacuümslangen gecontroleerd, alles in orde. Carterventilatie gecheckt en op een slappe achterste slang na geen bijzonderheden. Later nogmaals uitgelezen en toen gaf hij wel een storing: gaskleppositiesensor out of range. Andere gasklep gemonteerd en de zaak geïnspecteerd van binnen. Na reset (accu tijdje los) begon hij ook stationair ineens hoge toeren te draaien, uit zichzelf. Dit probleem komt kennelijk vaak voor en houdt verband met de stationairregelklep. Deze dus vervangen en tevens een klepje in de carterventilatie nieuw. Weer reset, maar geen enkel resultaat. De storing van de gasklep was er overigens wel uit. Van diverse fora begreep ik dat de achterste carterventilatieslang vaak de boosdoener is. Deze is erg slap geworden en bij draaiende motor trekt hij helemaal vacuum. Nieuwe slang gehaald en weer geen resultaat geboekt. Het schokken blijft, de ongewilde cruisecontrol blijft en ook het stationair hoor in de toeren schieten blijft. Toen de oude gasklep weer gemonteerd en het hoge-toeren-stationair-probleem was weer foetsie, maar de andere, oorspronkelijke problemen zijn nog immer aanwezig.

    Ik had er in dat stadium nog voor kunnen kiezen de vacuümslangen allemaal te vervangen als soort van laatste redmiddel, maar ik had er eigenlijk helemaal geen puf meer voor. Naast dit gedoe had ik trammelant met de centrale vergrendeling (achterklep deed het zeer slecht en de andere sloten leidden vaak een eigen leven), de airco die nu en dan uitviel én uiteraard het standaard veel te hoge olieverbruik. Toen er ook nog ergens een trilling in de wielbalans (?) ontstond, was ik wel klaar met mijn Focus. Ingeruild op een Citroën C5 die het gewoon naar wens doet.
     
  19. En denk je dat je Focus I slecht was.... de C5 is dan idd echt een toonbeeld van betrouwbaarheid en storingsloos rijden.... (sarcasme modus off).

    Om de dingen in het juiste perspectief te zetten;
    Je Focus was van 1999 en dus al 17(!) jaar oud. Dat er dan wat dingetjes gaan mankeren mag geen wonder heten.
    - Het pendelen van je CV had opgelost kunnen worden door fase II deursloten te monteren.
    - Het slecht reageren van je achterklep; grote kans dat de kabelboom die naar je klep gaat doorgeschuurd is door jaren gebruik.
    - Het hoge stationair toerental; lukraak zaken vervangen etc. zonder gedegen plannetje is niet de handigste manier. Stationair regelklep en je carterventilatie zijn daar de hoofdverdachten in geweest. En als je dan al wat vervangt, doe dit dan op zijn minst voor nieuwe onderdelen.
    - Airco; na 17 jaar heeft een airco condensor zijn beste tijd wel gehad.
    - Trillen van je wielen; ik hoef je vast niet uit te leggen waar dit allemaal aan kan liggen zonder dat de auto daar schuld aan heeft, of wel?
    - Het olieverbruik; dat is niet een standaard dingetje van de 1.8/2.0 16v.
    Hoe hoog was dit? Overigens een goeie mortorflush had hier wellicht soelaas kunnen bieden.

    Voor jouw beleving; Ik heb mijn focus MK 1 uit 1999 bijna 9 jaar en zo`n 240.000 km in mijn bezit. De oorspronkelijke motor heb ik van 150.000km naar zo`n 300.000km gereden, waarvan zeker de laatste periode de rijstijl drive-it-like-you-stole-it was. Blok is er uit gegaan i.v.m. het aanzienlijke olieverbruik.

    Ik heb er toen een 1.8 16v incl. bak met 124.000km ingelepeld. Kosten die ik buiten de ombouw heb gehad: 2x d-riem set. 1x voor de inbouw en toen niet de waterpomp gedaan, 60.000 verder ging de pomp alsnog. Toen voor de zekerheid nog een keer de d-set incl. pomp vervangen. Aan het begin de carterventilatieslangen, keerringen en een klepdekselpakking vervangen. Ook toen de stationair regelklep vervangen, was geen nieuwe. Nu begint deze ook wat kuren te vertonen en wordt nu dus wel vervangen voor een nieuwe. Paar keer een thermostaathuisje, goedkoop is duurkoop. Nu met de originele gaat het weer goed. Pas geleden de bougies, kabels en bobine. Dit blok staat ondertussen ook al weer op zò`n 220.000km. Olieverbruik is nihil. Ik kan het met recht een betrouwbare auto noemen.

    Uiteraard waren dit niet de enige kosten, zo heb ik bij de ombouw de airco gereviseerd (behalve pomp die is nu al zo`n 350.000km oud) en omgebouwd naar climatecontrol. Bij het wisselen van de bak en het blok een nwe koppelingsset. Onderstel is toen ook helemaal gereviseerd (lees vervangen). In al die kilometers uiteraard de nodige remmen en banden versleten. En de kosten van het reguliere onderhoud (olie, filters, bougies etc.). En alle extra`s (schades aan bumpers etc) en mods die ik door de jaren heen heb doorgevoerd.
     

Deel Deze Pagina