Aanpassing van de achterveren voor caravangebruik.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door MartinP, 14 jul 2016.

  1. Beste Focusrijders (en vooral het sleurhuttrekkende gedeelte!),

    Bij onze "oude" Focus Wagon MkII fase 3 hebben de achterveren vervangen voor Vervangingsveren PRO 2109 van Carsupport. Naar grote tevredenheid!

    Wij hebben nu een Focus MkIII fase 1 van 01-2013 (1.6 Ecoboost 182Pk). Ik vraag mij af of het nog noodzakelijk is om deze Focus te voorzien van aangepaste veren voor het trekken van een caravan van max. 1200kg?

    Wie heeft hier ervaring mee?

    Gr. Martin
     
  2. Persoonlijk vind ik hulpveren of andere veren ivm caravan gebruik niet heel erg nodig. Als je 75kg aan spullen of personen achterin legt/zet is het ook niet nodig.
     
  3. Het is net zo 'nodig' als bij iedere andere auto.
    Voor die ene (of paar keer) per jaar zou ik er geen speciale veren onder zetten.
    Zodra je wekelijks met zware aanhangers gaat trekken wordt het een ander verhaal, of bij een zware gastank.

    Als je wat beter op je belading let en de kogeldruk maximaal 40~50 last worden, dan heb je geen speciale veren nodig.

    Meest gemaakte fout is idd kofferbak volgooien en achterbank ook vol bezet.
     
  4. Dank voor jullie reacties! Ik laat de auto zoals die is! Het wordt een kwestie van uitdokteren wat de juiste combinatie is van gewicht caravan,- auto en kogeldruk.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  5. Mijn ervaring is dat een kogeldruk van ongeveer 55kg het prettigst rijdt bij de meeste auto's
     
  6. Ik hield bij mijn Focus altijd een kogeldruk aan tussen de 60 en 70 kg. Daarnaast de auto ook goed beladen. Ik had altijd de extra koelbox en het krat met leesvoer achter in de auto.
    Nooit de behoefte aan extra veren.
     
  7. hier een kogeldruk rond de 70 -75 kg geen probleem zakt weinig in relatief nieuwe veren dat dan wel
     
  8. Kogeldruk moet je overigens verlagen door zware objecten te verplaatsen van de voorkant van de caravan naar de as van de caravan.
    Compenseren door ook zware objecten achterin leggen is een extreem slecht idee.
     
  9. Dat ligt er maar net aan, zolang je de max. Massa van de caravan of als de auto de beperkende factor is niet overschrijdt mag je gewoon extra laden.

    Anders zul je inderdaad moeten gaan verplaatsen
     
  10. Zelf hebben wij geen hulpveren gemonteerd. Uit ervaring heb ik de kogeldruk rond de 80 kg. De caravan ligt dan stukken beter achter de auto.

    Zelf gebruiken wij een Reich meter zodat ik ook de last per caravanwiel kan meten. Hierbij zorrg ik dat deze onderling niet teveel afwijken.

    [​IMG]
     
  11. #11 Davendre, 16 jul 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 jul 2016
    Kijk onderstaand filmpje maar eens. Dan zie je dat verkeerde belading zeker wel wat met de stabiliteit doet. Zoals Vogel aangeeft: bij te hoge of lage druk verplaatsen naar de as, niet naar de achterkant of voorkant van de caravan. Fietsen op dak van de auto, niet achterop de caravan.

    https://youtu.be/KyagKzvJwYw

    De Focus is in verhouding een lichtere trekauto waardoor een beetje caravan het heft in eigen handen wil nemen. Zoveel mogelijk zware dingen dan ook in de kofferbak leggen en niet in de caravan! Denk hierbij aan voortent met stokken, haringen, neopreen snoeren en ga zo maar even door.
     
  12. Leuk filmpje , het zou altijd beter zijn om de zwaarste dingen rond de as te plaatsen. Laat de caravan bouwer daar nu al rekening mee gehouden hebben(bij onze tenminste) de keuken en natte cel mooi rond de as de bagageruimte ruimte onder het bed voorin en in de banken achterin niet veel keus dus.

    In het koffer van de focus kan niet daar staat een hondenbench met 2 honden op de achterbank wat kleine dingen voor onderweg.

    Veel caravaners hebben de fietsendrager achterop ik dus ook zat er al op toen ik caravan kocht, maar 1 geluk de fietsen blijven thuis. Voortent trouwens ook niet nodig in Frankrijk een luifeltje is daar genoeg.
     
  13. Laten de meeste caravaninpakkers daar nou geen rekening mee houden......
     
  14. Geen extra veren nodig hoor :cool: ik heb de tentstokken op de as liggen. Diekan ik dan naar voor of achter plaatsen, indien nodig.
     
  15. ik bedoelde meer dat er dus over het algemeen geen ruimte is om spullen op te slaan in de buurt van de as enkel het gangpad is dan beschikbaar en dat willen de meesten( ik ook) leeg houden om onderweg gemakkelijk eens een pot koffie te kunnen zetten zonder de caravan eerst leeg te maken.
     
  16. Tja, ik hou mijn caravan liever heel. En wanneer er dan stokken in het gangpad moeten liggen, so be it.

    Veel caravangebruikers gooien zware spullen bij een te hoge kogeldruk helemaal achterin. Het filmpje laat zien wat er gebeurd bij deze verkeerde belading.

    Maar voor de duidelijkheid: van mij hoef je het niet te doen :dance:
     
  17. Die zak met tentstokken pak je toch zo op als je naar binnen wil om te picknicken? :mrgreen:

    Maar het is even aanvoelen hoe de caravan zich gedraagt achter de auto. Met m'n vorige :focus2: vond ik het niet lekkr rijden als ik de juiste kogeldruk aanhield. Na iets meer gewicht voorin ligt het nu als een blok achter de wagon:cool: de zak met tentstokken dus mer naar voren geschoven ;) dat moet je dus uitproberen met jouw caravan, hoe die het lekkerst en veiligst rijdt.
     
  18. de zak met tentstokken alsook de tent die daarbij hoort ligt op zolder en daar blijft ie bij ons, mag niet mee op vakantie in buitenland. scheelt misschien dat wij (maar) met 2en zijn en 2 beagles dus die extra ruimte niet direct nodig hebben daarbij blijven we ook maar max dag of 4 op 1 plek staan zo doen we in 3 weken een rondje frankrijk. hebben alleen een zakluifel aan de caravan hangen. ik moet de watertank helemaal vol doen om een 70 kg kogeldruk te krijgen (ong 40 liter) vaste tank zit ong 1 meter voor de as.

    hobby 440 caravan 1350 kg max en zakluifel 3m.
     
  19. [MENTION=30884]MartinP[/MENTION]

    Jij hebt een caravan die max 1200kg mag hebben. Dat is een lachtertje voor de Focus. Totaal geen probleem voor de auto maar omdat de Focus een licht autootje is moet je de auto juist wat extra kg's geven. Zorgen dat de combinatie in zijn geheel in verhouding is. Caravan licht beladen. Goede kogeldruk aanhouden. Hulpveren zijn totaal niet nodig.
    Dat de Focus een lichte auto is die veel mag trekken is voor ons de reden geweest om een Mondeo te kopen. Juist om de verhouding veiliger te krijgen tussen auto en caravan.

    Fijne vakantie en veilige kilometers gewenst!
     
  20. [MENTION=14786]stronk[/MENTION]

    Dank voor het advies. Wij hebben ook getwijfeld over een Mondeo. We willen geen zwaardere caravan . Deze is groot genoeg. Het gewichtsverschil los ik normaalgesproken op door de auto extra te beladen. Hebben deze caravan al met een MKII wagon gereden. Ligt als een blok op de weg. Ga in iedergeval met een gerust hart op vakantie.
    Gr. Martin

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina