1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0 TDCI schokken en inhouden

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door seninha, 30 jun 2016.

  1. Sinds ik de Focus (2005) voor de deur heb, viel me het volgende op.
    Ten eerste: verbruik is in mijn ogen te hoog, eerste meting kom ik rond de 1 op 13km.

    Daarnaast valt me op dat als ik gas geef en rond de 3000 toeren komt auto opeens inhoudt, normaal valt dit niet op omdat ik daarvoor al schakel.
    En derde probleem, en dit is niet altijd, schokt de auto als ik constante snelheid rijd. Dit is op te lossen door even gas te geven. Soims gaat het weg en soms blijft ik het schokken licht voelen. Net alsof er iets is met brandstof toevoer.
    En daarnaast heb ik flink wat zwarte rook als ik doortrek.

    Van de week als eerste de auto afgelezen en daar zag ik maar 1 foutmelding, namelijk P0490. Dat is dus EGR klep.

    Gisteravond deze er even uitgehaald en zag dat er een plaatje tussen was gedaan.Maar zonder gaatje. Daarom gaf de auto een fout melding.
    Klep gecontroleerd en deze bewoog goed zonder enig probleem. Voor de zekerheid wel gereinigd. Toen alles weer ingebouwd, nu met een gaatje in het plaatje, waardoor ik dus nu geen foutmelding meer zou moeten krijgen.

    Ik wilde eigenlijk ook de gasklep even reinigen, maar jammer genoeg was de onderste torx dolgedraaid, dus daar moet ik van de week nogmaals naar kijken.
    Hopelijk is het schokken een vuil gasklep, maar vraag me wel af wat nou het hoge verbruik kan veroorzaken?

    Heb geen idee wanneer de brandstof filter vervangen is. Dus die zou ik nog moeten doen. Weet alleen niet of dat zelf ook te doen is. Neem aan dat er geen lucht in de leidingen kan blijven.

    Is er verder nog iets anders waar ik naar kan kijken? Ook wat schokken betreft en inhouden bij 3000rpm?
     
  2. De egrklep zou het al kunnen veroorzaken. Voor zover ik weet heeft een diesel geen gasklephuis.
    Is het luchtfilter ook schoon?
     
  3. Het gasklep huis staat altijd open, alleen bij het regenereren van het roetfilter gaat hij deels dicht om de verbrandings temperatuur omhoog te krijgen. Zou eerst een beginnen met het brandstoffilter.
     
  4. #4 seninha, 30 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jun 2016
    Geen gasklep?

    Oh, gek , want zag een video op youtube waar deze werd schoongemaakt:

    https://youtu.be/YFVyhrC40eY

    Wat brandstof filter betreft, ik zag dat je wel moet ontluchten, dus moet even ergens een pompje regelen.

    En verder: ik las hier ergens op het forum dat deze type motor geen roetfilter heeft.
     
  5. De gasklep is eigenlijk een intercooler bypass. Zit er alleen op icm een roetfilter.
     
  6. Ik hier ook last van (ook 2.0 Tdci), maar niet per se bij dat toerental. Wel soms op constante snelheid dat lichte schokken en inhouden... Zal de egrklep ook eens moeten reinigen denk ik.
    Geen last van donkere rook oid overigens
     
  7. [MENTION=17264]Siddartha[/MENTION]: Wat is jou gemiddeld verbruik? Ben benieuwd wat deze type motor moet kunnen halen.

    Zaterdag ga ik de brandstof en luchtfilter vervangen, en voor de zekerheid even Luchtmassa meter nakijken.

    Hopelijk lost het wat op.
     


  8. Ik rijd al een tijd lang 1:17, ofwel 5,9/100. Wel relatief veel snelweg. Met een 1.6 rijd je zuiniger, maar heb je weer andere issues [emoji4]
     
  9. [MENTION=29525]seninha[/MENTION]; buiten de EGR klep, hoe is het roetfilter er aan toe?
     
  10. Ik heb geen idee hoe roetfilter er aan toe is. Loop al sinds ik de auto heb deze forum af te struinen naar alle soort informatie (je weet nooit of je het nodig heb) en toen las ik ergens dat je via RDW kon zien of je een roetfilter had.
    Dus zo gedaan en kenteken ingevoerd en zag niets staan. Dus ging er van uit dat die er niet op zat.

    Blijkbaar dus fout gedacht.

    Als ik die wel heb, waar kan ik die vinden? Hoe kan ik het checken?
     
  11. Deze hebben idd een filter. De mijne is -aldus oh boekje- bij 120k vervangen. Is dus bij 240k weer aan de beurt denk ik dan? Aangezien ik nu 226k heb gereden kan dat er best mee te maken hebben.
     
  12. Ik heb via VIN gezocht en heb dus een roetfilter.
    Ben er wel achter gekomen dat het schokken vooral tevoorschijn komt als auto warm is.

    En zou dus best met roetfilter te maken kunnen hebben.
    Vraag me dan af of het roken ook hjerdoor veroorzaakt wordt.

    Reed net op de snelweg en als ik steeds een dot gas gaf dan kwam er een zwarte walm uit.....

    Olie peil is goed en blijft constant dus dat is het niet
     
  13. Als ik het zo lees dan lijkt erop dat je roetfilter verstopt zit en de auto regelmatig blijft regeneren. Waarschijnlijk is je EGR klep dan ook wel klaar. Misschien een optie om de EGR weg te laten programmeren en het roetfilter leeg te kloppen?

    [MENTION=17264]Siddartha[/MENTION]; jij hebt een 1.6 tdci? Idd die roetfilters moeten om de 120.000km, niet te vergelijken met die van de 2.0 tdci.
     
  14. Die van de 2.0 TDCI met additief (euro 4) moeten ook gewoon om de 120K vervangen worden hoor.
     
  15. Heb ook een 2.0 Tdci. Zoals ik al schreef is mijn filter bij 120k vervangen.

    Heb overigens geen last van zwarte rookpluimen oid. Rijdt normaal ook prima, alleen schokt ie ook af en toe en inderdaad alleen als ie warm is.
     
  16. En als ik de roetfilter leeghaalt, zijn er nog stappen die genomen moeten worden ?.

    Want dit ga ik zeker snel.doen want is echt niet te rijden zo.
     
  17. Even een update vanuit mij kant.
    Donderdag bij roetfilterverwijderen.nl langs gereden.

    Na een check was te zien dat de roetfilter echt op was, dus die is leeggehaald en gelijk ook EGR weg geprogrammeerd.

    Auto rijd nu perfect, enig wat er nog wel aanwezig is, is het roeten.
    Zodra ik maar iets te veel ges geef dan heb ik een ongelooflijk zwarte walm achter de auto.

    Volgens de jongens in de garage zou een verstuiver kunnen lekken.
    Moet daar nog even in gaan verdiepen, want lees verschillende oplossingen, namelijk : luchtfilter, slangen die zouden kunnen lekken.
     
  18. Even mijn eigen topic omhoog gooien omdat problemen nog niet opgelost zijn.

    Voor de vakantie hebben we de roetfilter leeg laten halen,software matig weg geschreven, zelfde met EGR.
    Maar hierdoor is het bokken en stoten niet opgelost.

    Zolang de auto nog koud is is er niets aan de hand. Rijdt vanuit stilstaand gewoon goed weg, en verder loopt alles soepel.

    Probleem begint wanneer de auto op temperatuur is.
    Dan bokt de auto heel vak bij het optrekken van uit stilstaand, en verder ook als je een constante snelheid aanhoudt. Maakt eigenlijk niet uit welke versnelling en of snelheid.

    Gister avond reed ik in zn 4 en motor draaide ongeveer 2200 toeren en ik voelde de auto steeds schokken.
    Nou heb ik voor de vakantie al de luchtfilter vervangen maar dit heeft probleem niet opgelost.

    Ik heb ook geen foutmeldingen kunnen vinden.
    Moet wel zeggen dat auto erg veel roet (dat was ook een van de redenen om luchtfilter te vervangen).

    Misschien dat iemand een idee heeft welke kant we op moeten om probleem op te lossen
     
  19. Auto van mijn zwager heeft precies hetzelfde probleem.

    Bij koude motor prima lopen, maar zodra hij op temperatuur begint te komen begint het feest. Schokken in deellast en bij zodra je extra gas geeft is het weg.
    Probleem bestaat ook als de cruise control er op staat, dus het gaspedaal is vrijwel uitgesloten.


    Roetfilter is verwijderd en uitgeprogrammeerd
    egr is dichtgezet met een plaatje en uitgeprogrammeerd
    regelklep turbo is vervangen
    gasklephuis is vlak voor aankoop vervangen (regelklepjes niet)
    Software is up-2-date
    Dynamo vervangen en accu gecontroleerd.

    Wat me opviel is dat het probleem soms weg bleef nadat de accu er een tijdje af geweest is.

    Ik heb de brandstofdruk en turodruk wel gemeten , maar nog niet tijdens de 'problemen'.

    Zelf denk ik inmiddels dat het gewoon aan de verstuivers ligt.
    Ik wil alleen de stekkers en bedrading nog even controleren voordat ik m'n zwager op kosten jaag.
     
  20. #20 antig01, 10 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 aug 2016
    Aan de onderkant van de brandstofpomp zit de drukregelaar. Deze gaan wel een stuk wat ook deze symptomen veroorzaken. Officieel is deze niet los leverbaar, maar een goede dieselspecialist kan deze leveren, en grote kans dat dit dan opgelost is. Ding kost rond de 100 euro.

    Auto van een maat van me had ook deze klachten na het wegprogrammeren van DPF en EGR. Dus wij dachten aan een fout in de software (Rica) dus dit weer ongedaan laten maken, echter daarna bleef het stotteren bij deellast. Voor het programmeren dus nooit problemen gehad!

    Uiteindelijk dus deze klep vervangen en de software opnieuw aan laten passen (deze keer zonder extra vermogen, alleen DPF en EGR) en auto rijdt nu prima.

    Het lijkt erop dat als deze motor gechipt wordt met een hoge Km stand, dat de regelklep buiten zijn gebruikelijke regelgebied komt, en daar minder nauwkeurig zijn werk doet ofzo.
     

Deel Deze Pagina