1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ecoboost motor stuk gelopen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door JPsTuningshop, 24 jun 2016.

  1. Auto bij de dealer brengen. Er blijkt nog een terugroepactie op de auto te zitten lees ik.
    Op die terugroepactie kan de motor geclaimt worden voor garantie volgens mij.

    De motorschade is ontstaan door de koelslang. De koelslang modificatie is nog niet uitgevoerd dus volgens mij valt de schade van de motor te verhalen op die terugroepactie.


    Maar dan moet deze nog wel open staan bij ford. En niet alleen bij de dealer.
     

  2. Is ook een lekkere gang van zaken.... Auto ergens anders kopen, die partij levert geen garantie en dan met de stront naar de dealer gaan.... En niet het onderhoud laten uitvoeren bij de dealer en de dealer op kosten jagen om de motor onder garantie te claimen.... Als ik dealer was geweest had ik gezegd dat je maar ergens je geluk kan gaan beproeven.

    Beste kans acht ik dat je direct contact opneemt met Ford NL en daar stelt dat er een terugroepactie op de auto zit vanuit Ford. Maar dat de tijd je heeft ingehaald. Anderzijds had je na aanschaf de auto in onderhoud gedaan bij de dealer, dan had de slang al vervangen kunnen zijn.
     
  3. De spijker op z'n kop. Onderhoud is altijd veel te duur bij de belachelijk dure dealer. Maar zodra er iets te halen valt is het gelijk Ford zijn schuld. Garantie klussen kosten de dealer altijd geld, voor een vaste klant welke netjes al zijn onderhoud laat doen is dat natuurlijk geen enkel probleem, maar voor iemand die voor een paar tientjes liever naar de universele gaat daar bedank ik voor.
     
  4. Ik heb eventueel nog wel een goeie motor liggen....
     

  5. Om eerlijk te zijn breng ik de c-max altijd naar de dealer voor een motorcraft beurt. Goedkoper dan de plaatselijke kwik chips.
    Men zegt vaak dat een dealer duurder is, maar die ervaring heb ik nog niet.
     
  6. Heb dit eens nagekeken met een auto waarnaar ik een brief moest versturen voor een recall. Dit staat zelfs op de site van de rdw als je het kenteken invoert met daarbij het recall nummer en dat hij nog uitgevoerd moest worden. De bovag garage moet hier dus ook van op de hoogte zijn geweest of gezien kunnen hebben.
     
  7. #27 nctnico, 27 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jun 2016
    In het consumentenrecht staat duidelijk dat de verkoper de aangewezen partij is om verhaal te halen. Dus terug naar de garage waar de auto gekocht is. Die moeten vervolgens maar uitzoeken waar zij de schade gaan verhalen want een automotor mag niet binnen 3 jaar / een beperkt aantal kilometers stuklopen.

    Ik heb echter wel het vermoeden dat dit een gevalletje is waarbij een rechtsbijstandsverzekering zijn geld gaat opleveren als vriendelijk vragen niet helpt.
     
  8. #28 thecure, 27 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jun 2016
    De bovag garage hoefde ook geen garantie te leveren, zoals ik het lees was de auto 6 maanden oud, dus zat de auto toen nog in de fabrieksgarantie.

    En de dealer hoeft de kosten niet te dragen, die kan deze weer bij Ford claimen. Het is een bekende productiefout, dus vind ik het billijk dat Ford de motor kosteloos vervangt.
    In het andere topic met de slangenproblematiek schrijft iemand dat hij zelfs nog achteraf geld van Ford terugkreeg.
    Ford erkent dus wel degelijk dat er een probleem is.

    Aan de andere kant is de auto bij de Bovag garage gekocht, en volgens de wet moet je bij een non conformiteit bij je verkoper zijn. Laat de garage het dan maar met Ford uitvechten.
    Ik weet niet wat de km stand is, maar een auto waar na 3 1/2 jaar een nieuwe motor in moet , is duidelijk non conform.
     
  9. Je hebt duidelijk geen idee wat het inhoudt. Aan jouw reactie te zien kom jij niet uit de commerciele sector, iig niet direct met klanten of iig soortgelijke gevallen.
    Als wel dan moet je me vertellen waar, dan kom ik naar jou toe om garantie te claimen van spul wat ik elders heb gekocht.

    Het is simpel; er wordt door Ford een aantal regeltjes opgesteld om in aanmerking te komen voor garantie. Onderhoud en dus loyaliteit is wel het minste. Daar komt bij dat wanneer je naar de dealer gaat voor garantie, het de dealer dus wel geld kost. Vanuit Ford krijgen ze namelijk niet alles vergoed.

    In dit geval vind ik dat degene die deze auto kocht, bewust gekozen heeft om geen garantie af te sluiten. Dat is een bewuste keuze, helaas valt die keuze nu verkeerd uit. Dan moet je ook zelf op de blaren zitten. Ongeacht of het snel is dat de motor kapot is. Daar komt bij dat internet voor iedereen te bedienen is en dus prima op te zoeken is of er bekende issues zijn met die motoren. Kun je dat niet, dan moet je zeker geen auto zonder garantie kopen.

    Beetje hetzelfde als onveilige seks en dan achteraf klagen dat er een bos met paddestoelen uit je broek groeit. :grin:
     
  10. Ben ik helemaal met je eens, ik breng hem ook altijd naar de dealer. In prijs maakt het geen moer uit. Daarnaast heb ik dan ook mooi elk jaar Ford Assisance.
    In dit geval ging het overigens ook niet om prijs. De betreffende Bovag garage is een klant van mijn kennis en hij heeft de garage verzocht om een jonge Focus voor hem te zoeken. Die heeft hij toen dus bij Ardea gevonden. De Ford dealer is geen klant van hem, vandaar dat dit zo is gelopen.

    Dat is een puntje waar hij misschien iets mee kan. Ik ga het aan hem doorgeven.

    Om met je laatste opmerking te beginnen...... :rock::rock: Geweldig!!!

    Voor de overige ben ik het toch niet helemaal met je eens. Ik kom wel uit de commerciële sector en weet dus wel hoe het hier aan toe gaat.
    In dit geval doet dat er echter niet ter zake. De auto heeft fabrieksgarantie en daar kun je niet omheen.
    Als jij een TV koopt kijk je ook waar je die het goedkoopst kunt krijgen. Vaak zal dat online zijn en niet bij de regionale radio- en tv handelaar. Als er vervolgens een probleem met het ding is neem je contact op met de fabrikant en niet met Bol.com, Coolblue of de MediaMarkt. Dat kun je wel doen maar die verwijzen je allemaal weer door naar de fabriek. In het beste geval mag je je TV naar een vestiging van Mediamarkt brengen waar zij hem vervolgens richting de officiële reparateur van de fabriek sturen.

    Met een auto is dat eigenlijk hetzelfde. Sterker nog, Ford mag wel regeltjes opstellen waar een klant aan zou moeten voldoen om in aanmerking te komen voor fabrieksgarantie maar die vlieger gaat volgens het burgerlijk wetboek niet op.
    Als de gebruiker kan aantonen dat de auto de verplichte onderhoudsbeurten heeft gehad (en dat kan hij doordat de boekjes door de Bovag garage altijd keurig zijn bijgehouden) dan is de fabriek verplicht om de consument gewoon garantie te verlenen. Een consument mag namelijk van een auto verwachten dat die (bij normaal onderhoud) langer meegaat dan 3 jaar.

    In dit geval is het weer iets anders omdat de auto inmiddels uit de garantie is, maar het euvel waardoor de motor in de soep is gelopen heeft niets met het reguliere onderhoud te maken. Er bleek een inferieur onderdeel gebruikt te zijn tijdens de bouw van de auto. Dit onderdeel is geen onderdeel van regulier onderhoud.

    In mijn visie is het dus toch een "probleem" van de fabriek. Zij leveren iets wat niet goed is, hiervoor komt er een recall actie (ze erkennen het probleem dus) maar in dit geval bereiken ze de consument / gebruiker niet. Dat is echter niet het probleem van de gebruiker van het product. Je kunt niet van hem verwachten dat hij voor elk product wat hij in huis heeft rond gaat bellen en surfen om te kijken of hier eventueel problemen mee zijn. Dat zou een bak zijn, dan kom je niet meer aan werken toe :cool:

    Als jij een lamp van Ikea hebt waar een terugroep actie op is geweest en jij hebt dat niet gezien of gelezen en jouw lamp gaat stuk, dan valt hij gewoon onder de terugroep actie. Met een auto zou dat dus net zo moeten zijn. Het is dan wel een dure lamp, maar het idee blijft hetzelfde.
     
  11. Hoho, rustig maar.. nee ik zit niet in de commerciële sector, ik ben maar een eenvoudig beveiligingsmonteurtje.

    En Ford kan wel een aantal regels opstellen, maar de wet Monti zorgde ervoor dat de garantie geldig blijft, ook al wordt het onderhoud elders uitgevoerd.
    Dat moet dan wel gebeuren, maar zoals TS al schrijft, zijn de beurten keurig uitgevoerd.

    Verder sluit ik me aan bij TS.
     
  12. Garantie is verlopen=feit

    Motor is niet conform verwachting meegegaan.

    Non conformiteit moet geclaimd worden bij de verkoper.

    Maargoed je kunt een dealer proberen, maar Ford zal vragen waarom de slang niet vervangen is bij een onderhoudsbeurt.
     
  13. #33 JW, 27 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jun 2016

    Dan moeten de onderhoudsbeurten wel volledig volgens Ford voorschriften en specificaties zijn uitgevoerd. Dit houd dus in dat er alleen originele Ford onderdelen mogen worden gebruikt en dat het onderhoud strikt volgens het Ford onderhoudsschema moet zijn uitgevoerd.

    Gezien veel universele garagebedrijven hun eigen onderdelenvoorziening hebben en dus geen originele Ford onderdelen gebruiken is het erg lastig om hier op terug te kunnen vallen.

    Daarnaast moeten de boekjes netjes zijn afgestempeld en moet het uitgevoerde onderhoud dus (zowel in kilometerstanden als tijdsperiodes) overeenkomen met het Ford onderhoudsschema. Wanneer blijkt dat het onderhoud een keer te laat is uitgevoerd is dit zelfs bij een dealer onderhouden auto al reden om een eventuele garantieclaim geheel of ten dele af te wijzen.
     
  14. Ik moet zeggen dat Ford bij mij zeer coulant is geweest.

    Mijn Ecoboost is ook stuk gelopen (3,5 maand na verlopen garantie). Ford heeft destijds uit coulance 90% van de schade op zich genomen wat ik heel netjes vond.

    Ik heb echter na enkele maanden de auto ingeruild voor een Focus Diesel. 10 maanden daarna kwam de recall actie. Daarop heb ik Ford Nederland aangeschreven en verzocht om een vergoeding van ook die laatste 10% nu werd toegegeven dat het een fabrieksfout was. Dat werd keurig gedaan door Ford. Uiteindelijk ben ik dus, ook na de garantieperiode, geheel schadeloos gesteld.

    Nu moet ik er wel bij vermelden dat ik de auto altijd bij een Ford Dealer heb laten onderhouden (en volledig volgens het voorgeschreven onderhoudsschema) en deze Dealer m.n. de gene is geweest die bij Ford heeft aangedrongen op de coulanceregeling
     
  15. Misschien gewoon eens gaan horen wat de mogelijkheden zijn en niet meteen heel hoog van de toren gaan tetteren bij dealer maar gewoon even overleggen of er nog een coulance mogelijk is ivm met de ondeugdelijke slang en gemiste terugroep actie. al zoun het maar de helft worden heb je dat toch weer binnen.
     
  16. Precies, ga eerst netjes vragen wat er eventueel mogelijk is. :cool:
     
  17. Waar halen jullie het idee vandaan dat hij "hoog van de toren heeft lopen tetteren"?
    Btje kort door de bocht om zo te reageren als je niet eens weet hoe de vork in de steel zit.
    In m'n eerste bericht staat dat hij bij de dealer is geweest om de zaak te bespreken, lezen is blijkbaar ook een vak.....
     
  18. Hoho, ik zeg nergens dat er hoog van de toren wordt geblazen ;) dat wordt er hier van gemaakt. Ik doel meer op dat als je eerst netjes overlegd, in welk probleem dan ook, dat je verder komt dan gelijk gaan schreeuwen, dreigen en claimen.
     




  19. Heet jij Paul dan?
     
  20. #40 paul vingerhoets, 28 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jun 2016
    nee dat was ik maar bedoelde hetzelde. maar als dealer inderdaad niet thuis geeft kun je nog een andere proberen of rechtstreeks naar ford, maar geen het dan niet veel kans meer hij zal het van goedwill moeten hebben denk ik zo en dan zal tie zijden handschoentjes moeten gebruiken.

    en tja de auto is al weer 3.5 jaar oud dus volledige garantie krijgen zal twijfelachtig zijn lijkt me, maar niet geschoten is altijd mis.
    succes
     

Deel Deze Pagina