Knakkend geluid bij plots gas geven en inhouden

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Knullebarf, 18 mei 2016.

  1. Ik heb al enige tijd een aantal problemen die ik stapsgewijs aan het oplossen ben.
    De eerste die mijn aandacht heeft is een 'knakkend' geluid.

    Dit gebeurd vooral als ik plots gas geef en weer los laat, of net overschakel.
    Met remmen geen rare geluiden.
    Als ik heel geleidelijk de koppeling laat opkomen dan is het geluid er niet, maar bij de wat abruptere manoeuvres heel hard en duidelijk aanwezig.

    Laatst draagarmen voor aan beide zijden vervangen waarna het even minder leek te zijn, maar nu weer goed te horen.

    Al even de zoekfunctie gebruikt en vind verschillende berichten over motorsteunen en stabilisator stangen maar wil toch even verder horen.

    Ford Focus 2 TDCI 2.0 Titanium
     
  2. zet hem eens op de brug en ga voelen waar er speling op zit.

    dan moet je een heel eind kunnen komen
     
  3. waarschijnlijk een veer die geluid maakt in de schotel
     
  4. Dat van die veerschotel had ik ook, tikken met optrekken, rubber was versleten.
     
  5. Bedankt voor de tip, zal die meenemen in mn check.
     
  6. Bij mij was het de schokbreker , je zag er niks aan maar was wel het euvel
     
  7. nog een paar opties die minder waarschijnlijk zijn:
    - demper in motorsteun
    - aandrijfas (één wiel van de grond en dan een keer naar voren en naar achteren draaien)
     
  8. Ik heb van het weekend alles op speling gechecked.
    Niks opvallends gevonden al is wel bij de rechter schokbreker de stofhoes los.

    Als ik goed luister dan hoor ik bij het uitrijden van een parkeervak door t gootje ook een raar geluid uit die hoek komen, dus eerst die eens vervangen.

    Is het aan te raden om ook meteen de veer te vervangen? Of is dat alleen nodig als die gebroken is.
     
  9. Veerpootlager kan ook de oorzaak zijn. De laatste die bij mijn Focus vervangen is knakte ook, maar had verder niet de typische klachten van een kapot veerpootlager.
     
  10. Update:

    Ik heb aan beide kanten de volledige veerpoot vervangen (van schaal+lager t/m veer en schokdemper).
    Beide lagers waren inderdaad kapot.
    Alleen nu de twist: het geluid is er nog steeds...

    Heeft iemand een tip hoe je zou kunnen constateren of het de motorsteun is?
     
  11. Als je geen rubber sleeves om de veren hebt gedaan dan kan het nog steeds van de veren komen ;)
     
  12. Ik was vergeten de oplossing te plaatsen!

    Het bleken uiteindelijk toch de stuurkogels te zijn, die haast niet te voelen waren met de hand, maar met de bijkomende krachten van de hele auto toch flink speling hadden,
     

Deel Deze Pagina