Tuning en performance onderzoek

Discussie in 'Performance' gestart door andreZH, 6 mei 2016.

  1. Hallo club leden,

    Zoals sommige misschien van jullie al weten ben ik sinds kort de trotse bezitter van een Focus 1 fase 2 2.0 16 klepper grijze station wagen.
    Standaard heeft de wagen 131pk volgens opgave en een Zetec Blacktop 2 liter motor. Deze motor was de eerste die volgens moderne productie specificaties is gebouwd. De toleranties tussen zuiger en cilinder is bv 0,01mm max en dat is erg weinig in oudere motoren is dit normaal 0,05mm.

    De motor is met een boring van 84,8mm en een slag van 88mm een lange slag motor. Motoren met een lange slag hebben een hoger vullingsgraad efficiency domweg omdat het lucht/brandstof mengsel langer de tijd hebben om de cilinder in te stromen, wat dan weer makkelijker gaat door de twee inlaat kleppen die ook een grotere gezamelijke oppervlak hebben. nadeel is dat twee kleppen meer innertia hebben omdat de massa van beide kleppen groter is. Om 131pk te kunnen produceren moet de motor 193 cc/min brandstof kunnen verstoken dit is 142,3 gr/min.

    Omdat ik steeds een foutcode P01301 missfire op de eerste cilinder en de bobine en kabels vervangen zijn weet ik na enig speurwerk op het forum dat het voor 99% een injector is, die moet dus vervangen worden maar welke dat weet ik nog niet. Meestal kun je in dergelijke situaties ze beter alle vier vervangen omdat als er een faalt er waarschijnlijk meer volgen en volgens partsdirect kosten ze 110 euro per stuk zijn dus niet echt de kosten aangezien ze makkelijk twee ton mee kunnen. Maar als ze toch vervangen worden kunnen ze dan wel het vermogen gaan leveren wat ik in mn hoofd heb nl +-165pk? De standaard specificaties zijn 150,2 gr/min of 204 cc/min
    om 165pk te kunnen leveren bij 80% duty cycle moeten ze minimaal 244 cc/min kunnen spuiten ... uh nee dus ... echter bij een duty cycle van 96% halen ze het net dus in theorie zijn ze net groot genoeg alleen moet in de software de duty cycle verhoogt worden naar 98 ofzo geen 100, omdat ze dan constant open blijven staan onder WOT en dat is slecht voor ze, kunnen mogelijk de spoelen verbranden. probleem 1 opgelost :cheer:

    volgende de MAF (manifold airflow sensor)
    Ik heb hem niet nagemeten maar op het oog lijkt deze erg krap bemeten, op een turboloze motor is elke restrictie in het inlaat gas traject er een, probeer maar eens adem te halen door een rietje en je hebt hetzelfde probleem al gauw loop je blauw aan, hetzelfde geld voor een motor...
    Gelukkig zijn er vele types en maar een paar fabrikanten die ze maken dus om er een te vinden die groter is zal niet zo'n probleem zijn. Alleen nog uitzoeken of de basis instellingen in de software veranderd kunnen worden. De sensoren werken allemaal hetzelfde 1-5v uitgang met 0volt als error correctie alleen de elektrische aansluiting kan problemen geven en het monteren aan het luchtfilterhuis. De uitlaat geeft ook een restrictie maar dat heeft minder effect dan de inlaatzijde.

    Het gasklephuis is er ook een natuurlijk de 2.3ltr motor heeft een gasklephuis diameter van 60mm en die van mij als het goed is 55mm las ook er aftermarket kleppen zijn van 67mm maar dat kost wel wat 300 euro ofzo dus misschien zijn er andere motoren waar een dergelijk huis opzite met een grotere diameter dat weet ik nog niet dus ...

    Lijstje werkzaamheden:
    kleppen stellen
    kachel ventilator piept en interieur filter gelijk vervangen
    injectoren vervangen
    olie en filters wisselen
    op zoek naar performance onderdelen :dance:


    referenties:

    http://www.deatschwerks.com/resources/fuel-calculators/fuel-injector-calculator
    http://workshop-manuals.com/ford/fo...ngine_2.0l_duratec-st_(zetec)/specifications/
    http://ows-cdn.tecdoc.net/carpartsd.../2016-8:36:7#5d083aa2935e9c4cd2163c265ae1ceb8
    http://www.thecalculatorsite.com/conversions/substances/petrol.php
    http://www.commsp.ee.ic.ac.uk/~mrt102/other/workshop/fiesta_zetece/block_rebuild.html
     
  2. Het type motor dat jij hebt (2.0 Zetec E) is nooit als 2.3 Liter motor geleverd. Dit was de nieuwere Duratec HE wat een totaal andere motor is en een elektronisch gaspedaal heeft met een stappenmotor in het gasklephuis. Het 60 mm of 67 mm gasklephuis van de Duratec HE gaat dus niet passen op jouw type motor.


    Voor de Zetec E zijn wel grotere gasklephuizen te vinden maar deze zijn allemaal vrij prijzig. Verder zal een groter gasklephuis niet veel vermogenswinst opleveren. Hiervoor zal veel meer moeten worden aangepast zoals onder andere het inlaatspruitstuk en de cilinderkop.


    Verder betwijfel ik of je met de standaard gasklephuis setup met een groter gasklephuis veel vermogenswinst gaat behalen. Het is niet voor niets dat de bekende tuners om meer vermogen uit deze motor te halen al snel kiezen voor een setup van 4 afzonderlijke throttle bodies, andere nokkenassen, een aangepaste cilinderkop, aangepast motormanagement systeem en een aangepast uitlaatsysteem. Hierbij is dan wel een significate vermogenswinst te behalen maar volgens enkele specialisten is 165 PK zo'n beetje wel het uiterste.
     
  3. #3 andreZH, 6 mei 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 mei 2016
    hi

    Hoi Wilco,

    Heb dat gelezen inderdaad om met losse throttle bodies en carburateurs te werken. Hiermee omzeilen ze de injectoren wat in mijn ogen een stap terug is. Losse throttlebodies gebruik je nu op een turbo motor om de laatste pk's eruit te persen. 165pk is niet zoveel maar 82,5pk per liter andere nokkenassen en een freeflow exhaust doen wonderen maar dan ga je al gauw naar de 200pk toe en gaan andere dingen mee spelen forged pistons, zwaardere drijfstang bouten enz... maar goed we gaan het zien als hij wat levendiger wordt ben ik al tevreden :dance:

    Ik dacht de oudere galaxy met 2.3 ook een groter gasklephuis heeft en de ST170 heeft een MAF van 75mm das 3" dus die sluit mooi aan evt op 67mm gasklep omdat die een aansluiting hebben van 3". De injectoren van ST flowen 237,2 gr/min stukken meer dan de 150,2 van de twee liter dus die zijn ook een optie evt :cool:

    http://www.zetecinside.com/xr2/zetectune.shtml
     
  4. Is het niet goedkoper om er een ander blok in te hangen?
    Of heel veel van die stickers van [MENTION=551]dutchguy[/MENTION] erop te plakken? [emoji23] [emoji23] [emoji23]
     
  5. Oriƫnter je eens op een turbo kit.
    Dat schiet tenminste op.
    Veel fabrikanten hebben het ook ondekt.
    En dat is niet voor niks.

    Heb zelf een turbo op mijn motor gebouwd en ging van 138pk op het achterwiel naar 212pk aw.
    En ik heb dat al 20 jaar.

    Suc6
     
  6. Hallo leden,
    Eindelijk tijd voor de focus,
    Had een fout code p0301 oftewel missfire cilinder 1
    Gelukkig geen p0300 unidentified missfire dan zoek je je een breuk denk
    Maar goed 301 is ook zoeken.
    Bougie kabels injectoren Coil. Compressie
    1 4,06k. 15,2ohm 3,2bar
    2. 3,53 14,8 13,2
    3 2,78 15,1 12,9
    4. 2,01 15,2 13,0

    Duidelijk dus geen compressie :zucht:
    Weet gelijk waarom die stationair ploft in de uitlaat
    Uitlaatklep lek
    Maar goed maar eens spullen bestellen en aan de slag ....
     
  7. Als je dit dingetje hebt opgelost, zou je kunnen kijken naar een ST170 spruitstuk met katalysator. Met wat minor adjustments past dit prima op de 1.8/2.0 Zetec.
    Dit gaat je wel wat opleveren qua vermogen. Helemaal gezien het ontwerp vh originele spruitstuk. Verder is de 2.3 uit de oude Galaxy op basis van de DOHC uit de Sierra en RS2000. Denk niet dat dit fantastisch past op je 2.0 Zetec.
     
  8. Ja precies,
    Het was niet de bedoeling om er een high performance motor van te maken. Dat lijkt me ook niet verstandig met 210k op de teller. Ik hoopte met relatief kleine aanpassingen de standaard ecu zich zelf anders instelde en dan iets meer vermogen te leveren. In principe zijn bv de injectoren groot zat, dus door bv de duty cycle van 80 naar 90% te zetten in combinatie met een iets grotere maf en aanzuigbuis met throttle body van een st en evt inderdaad ander spruitstuk zou het moeten kunnen. Heb me suf gezocht hoe je in de software de dutycycle kun veranderen of grotere injectoren de settings kan instellen maar kan helaas niets vinden
    Dus denk ik maar niets doe, kop repareren en lekker mee rond karren is beste denk ik
     
  9. een grotere gasklep is idd best prijzig: www.c-f-m.com/performanceparts/pc/Throttle-Bodies-c91.htm
     
  10. Precies nokkenas 476 pond, nieuwe map, beste optie voor diy
    Is st onderdelen erop te zetten maf, luchtfilter, gasklephuis en inlaat spruitstuk, uitlaat spruitstuk eventueel de injectoren als de standaard ecu ze kan inleren. Jammer is de nokkenassen van een st verstelbaar zijn dus die worden waarschijnlijk door de st ecu aangestuurd en dat gaat niet op de 2ltr.
    Dan hoeft het niet de hoofdprijs te kosten maar of het kan en werkt weet ik niet ...
     
  11. Van wat voor een materiaal is het gasklephuis gemaakt? Als het kunststof is kan je misschien met een beetje knutselen de diameter zelf vergroten. Grotere vlinderklep er in en klaar!
     
  12. Kijk er nog wel eens naar eerst kop repareren gelijk ff dremelen als ik zover ben
     
  13. Is er compressieverlies via de kleppen? Inmiddels de kop al gefixed? Andere vraag: Watvoor carburateurs worden er bij een zetec gebuikt, kawasaki ZX-9R bijvoorbeeld?
     

Deel Deze Pagina