Raar electrisch probleem Focus 99

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by turalo, Apr 18, 2016.

  1. Hallo allemaal.
    sinds kort vertoont mij ford een raar elektrisch probleem.
    ineens begint de dashboard motor storing melding te geven, alle wijzertjes gaan helemaal los, recht slinks, van 50km naar 160, kilometrage valt op 0 (recent gereden) temperatuur meter, toeren teller, snelheid meter etc... alles slaat op hol, ze vallen uit, of gaan helemaal naar rechter eind.
    Terwijl dit allemaal gebeurt, rijdt de auto gewoon normaal. gas geven afnemen, etc... alles is gewoon goed en stabiel. auto valt niet uit.

    zo heb ik dus all anderhalve maand gereden. 2 keer naar garages geweest, 2 verschillende. bij de ene hebben ze het gereset (gratis) alle meldingen, met de computer. maar dit heeft niet geholpen. dag diezelfde dag nog deed ie het weer. bij uitlezen geeft ie ABS storing aan verder niets.
    paar dagen later kwam er iets nieuws bij, bij het starten van de auto.
    Dus als ik de sleutel in doe en probeer te starten dan hoor ik click click click geluid, maar de motor start niet en de dashboard valt heel zacht en langzaam uit, alsof de accu leeg.
    daarna paar keer opnieuw proberen en de dashboard gaat niet meer aan. en de motor start ook niet.
    paar minuten later opnieuw en de dashboard gaat aan, motor start gewoon.
    gisteren kwam er nog iets bij, bij het wegrijden na soortgelijke voorval dus dat de dashboard niet aan ging etc... motor niet startte, ineens ging het allemaal weer, maar bij wegrijden 20-30 meter verder ging de motor ook haperen, dus alsof er geen benzine meer is, bijna uitgevallen na 2-3 keer haperen, maar ging gewoon rijden en weer tot vanochtend niets aan de hand alles werkt naar behoren.

    ik heb er video van gemaakt, ik zal proberen deze ergens online te zetten.

    Graag jullie ideeën / adviezen, misschien heeft iemand dit meegemaakt.

    Trouwens bij de tweede garage kwam er een ervaren auto monteur bij, ook uitgelezen had weer ABS melding en een Algemeen onbekende melding. iets met 100 nog wat. maar deze gaf Als algemeen aan, en op Google gezocht maar zelfde resultaat, veel meldingen van maar allemaal anders, bij de ene ABS bij de andere onbekend.
    Dus nu voordat ik naar de dealer ga, dacht ik misschien kan ik hier wat meer info vinden.

    Het gaat om een Ford focus 1999, 1.6. Benzine. handgeschakeld. deze is Altijd bij Ford Dealer in onderhoud geweest. tot begin dit jaar. daarna eigenlijk alleen water / olie bij gedaan. geen grote onderhoud.

    alvast bedankt.
     
  2. Mij eerst vermoede is gecorrodeerde soldeer verbindingen op de printplaat van je KM teller
    Of de massa punten...

    lees hier >>klik<< en hier >>KLIK<< maar eens.

    Zag dat de foto's niet meer werkte maar misschien kun je er toch iets mee
     
  3. Startmotor? Dynamo?
    Heb ook gehoord dat wanneer je snelheidsmeter uitvalt het iets met een sensor te maken kan hebben, maar ik ben verder niet technisch.

    Lijkt alsof je meerdere problemen tegelijk hebt...
     
  4. #4 turalo, Apr 18, 2016
    Last edited by a moderator: Apr 18, 2016
    Heren, bedankt voor snelle reactie.
    Ik heb de links ook doorgelopen, ik denk dat het deels wel overeen komt, ik denk dat het zeker aan de massa punten kan liggen of start motor.
    Want wat ik vergeten ben om te vermelden is dat het niet alleen om de tellers gaat,

    1. tellers
    2. radio / cd speler is gereset sinds dien, meerdere malen, dus vraagt iedere keer CODE
    3. op het moment dat dit gebeurt gaan mijn lampen zacht knipperen dimmen. het lijkt wel politie auto :) maar dan niet zo snel en niet zo fel, het lijkt dan dat er stroom tekort optreedt.
    4. ramen gaan dan ook moeilijk open dicht.
    5. recent dus de hapering in de motor.

    ik denk dat bovenstaande 5 punten het meer naar startmotor / massa punten doelt, en niet naar alleen maar snelheidsmeter.

    ik zal dan eerst beginnen met massapunten en daarna ook nog start motor checken of die stabiele stroom geeft.

    ik dank jullie in eider geval, ik ga erachteraan, zal later de resultaten even posten.
     
  5. Lijkt inderdaad een massa probleem. Mocht dit nou allemaal toch goed werken zou het ook kunnen zijn dat je accu dood is.
     
  6. Of je dynamo laadt niet (goed) meer bij, of je Accu is slecht.
    (dit kan elke garage makkelijk testen)

    Het probleem met het wegvallen van je tellers ligt aan je versnellingsbak sensor!
     
  7. :cheer: Aim wizz stupid ;) Ik zou ook eens naar de accu kijken.
     
  8. Behalve als de rest van de lampjes en meters ook vrolijk meedoen, dan hoef je daar niet naar te kijken.
     
  9. als de accu dood is dan start de auto niet meer punt.
     
  10. Goed, bezig met overlijden dan.
     
  11. Ik heb dit een keer meegemaakt toen de dynamo defect was.
    Door overspanning gaan je tellers ook uitslaan en of uitvallen.
     
  12. Ik zou beginnen met de aansluitingen van de accu goed schoonmaken en weer goed vast zetten (beetje vaseline op de contacten smeren tegen corrosie).
     
  13. toevallig zoiets?

    [YouTube]MTsLvRiqYWI[/YouTube]
     
  14. Zou je denken? Als de accu in slechte staat is, maar goed genoeg om te starten, dan kan het best zo zijn dat je meters raar gaan doen.
     
  15. Kijk ook eens naar de dynamo, word deze dan ook gloeiend heet? Voorzichtig voelen zonder dat de motor loopt he ;-) een dynamo kan ook voor die rare problemen zorgen...het lijkt verder een soort massa probleem van je accu anders

    Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
     
  16. Nee :) anders.
     
  17. Goede avond,
    vanmiddag naar de garage geweest, stap voor stap eerst massa punten aangepakt, niets opgeleverd. dan extra massa aangesloten, geen resultaat, andere accu idem.
    Start motor gecontroleerd, regelmatig geen stroom. dan wel dan niet. los gemaakt gecontroleerd apart met stroom, zelfde resultaat, de ene keer goed andere keer minder of helemaal niets. direct een gereviseerde gekocht en geplaatst. zelfde soorten test uitgevoerd en alles is gewoon goed. Bij de oude was het direct zichtbaar de wijzers deden gek, en iedere paar keer ging het fout bij deze heel veel geprobeerd en daarna 30-40 kam gereden, met regelmatig stoppen en weer verder rijden, voor zo ver ik het zie en voel is dit opgelost.

    Ik dank jullie allemaal voor hulp / reacties.
     
  18. Dus kortsluiting/extreem verbruik startmotor trok de rest onderuit. Die was ik nog niet tegengekomen op dit forum.
     
  19. Bij mij ook onlangs de startmotor vervangen, daarom dacht ik daar als eerste aan toen ik de problemen zag.
     

  20. dan is tie niet dood maar staat op de intensive care afdeling.
     

Share This Page