focus kopen

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by mattijsvos, Mar 20, 2016.

  1. goedemorgen
    ik ben nieuw hier en zit er aan te denken een focus te kopen.
    ik heb er 1 gevonden van 2005 met 197000 op de klok.
    wat zijn hier de te verwachte kosten en kan een 1.6 16v nog wel ff mee?
     
  2. Wat de te verwachten kosten zijn is ook sterk afhankelijk van de onderhoudshistorie en welke onderdelen er al wel of niet vervangen zijn.

    Bij dergelijke kilometerstanden hebben de schokdempers en rubbers van het onderstel over het algemeen hun beste tijd wel gehad.
     
  3. ok en is dat een dure aangelegenheid?
    motorisch is het geen probleem?
     
  4. Ik zou minstens de schokbrekers en remolie (laten) vervangen. Onze focus uit 2006 staat inmiddels tegen de 240k aan. De zwakste punten zijn naar mijn mening de ontsteking maar naast het plaatsen van een Volvo afdekkap, Bosch bobine en van tijd tot tijd de bougiekabels vervangen eigenlijk geen problemen gehad.
     
  5. #5 kolere, Mar 20, 2016
    Last edited by a moderator: Mar 20, 2016
    Altijd die schokbrekers, zolang ze niet op zijn (niet meer dempen) waarom vervangen? Ze zullen heus niet zo fris zijn als nieuwe maar als je normaal rijdt blijf ik het onzin vinden. Ik tik de 270.000 aan met originele dempers en rubbers, ik rijd ook geregeld met een zware aanhanger en op zeer slechte wegen (onverhard Zwden). Ik denk er wel over ze te laten vervangen, maar heb nogsteeds niet het idee dat ik nou gevaarlijk bezig ben. Er zit geen rammeltje in het onderstel.

    Als je auto koopt ga er eerst is in rijden, zijn de dempers op dan merk je dat bij de eerste verkeersdrempel wel (semi Amerikaans).

    Wel heb ik het idee dat de ophanging achter eerder op is bij een wagon.
     
  6. #6 Don van der Deijl, Mar 20, 2016
    Last edited by a moderator: Mar 20, 2016
    Schokdempers dienen vind ik perfect te zijn.
    Bochten met wat hobbels er in die je wat harder dan normaal doorgaat en je zal versteld staan hoe ontzettend belangrijk zo,n demper is.
    Rubbers pas vervangen als je ze hoort.
    De stab stangetje,s is ook een zwak punt maar waarom vervangen als ze nog goed zijn?
    Lager heb ik inmiddels begrepen zijn ook niet de sterkste kant.
    Gewoon rijden , misschien laten kijken of de reparaties in het verleden goed zijn uitgevoerd.
    Verder hangt het ook van de manier van rijden af(koppeling)
    Ook het olieverbruik oftewel de korte stads ritje,s of alleen de lange stukken.
    Persoonlijk ga ik liever voor nog ouder omdat tweede hands toch altijd een risico blijft dus dan ga ik liever voor een auto waar al veel is vervangen welke dan ook nog goedkoper is
    Ik heb trouwens een wagon, dempers waren slecht en achter bij de ophanging moest wel hea gebeuren en voor de fusee kogels . Kortom normaal onderhoud.
     
  7. Perfect nog wel, dan kan je de dempers elke 20.000km gaan vervangen, blijf erbij die van mij ligt niet als een dweil op de weg (natuurlijk een verschil met nieuw). Ik heb geen last van deinen en rijd niet als een opa.

    Ik heb 1 stabilisatorstang gehad (kosten niet veel) en 1 wiellager op 270.000km is dat zwak?
     
  8. Ook ik durf te stellen dat ik geen ouwelullen rijstijl heb, maar toen er na ruim 200.000km een paar verse dempers onder zijn gekomen merkte ik zeker verschil en was de auto weer zeer stabiel in het rijgedrag. Ondanks dat de oude dempers gewoon door de apk kwamen bleek er 1 vrijwel alle demping kwijt te zijn en waren ook de anderen ver heen.
    Ik weet niet of je met enige regelmaat in een andere auto rijdt, maar omdat ik dat wel deed rond die tijd kwam ik er achter dat de dempers wel aan vervanging toe waren.
     
  9. Als de koppeling nog niet is vervangen, dan kan dit er wel aankomen na 30-60k kilometers. Verdere aandachtspunten zijn de schokdempers en eventueel dynamo, accu.
     
  10. ok bedankt voor jullie info
    ik ga verder opzoek
     
  11. Niet zo letterlijk nemen Kolere :)
    Ik bedoel er mee te zeggen dat die dingen gewoon goed moeten zijn.
    Persoonlijk vind ik het een groot aandacht punt voor de APK.
    Dat ze daar pas overgaan op afkeur bij lekkage zegt genoeg.
    Ik zou de TS willen adviseren om een kenner mee te nemen.\
    Deze kan ook aan de staat van de olie en nog wel wat punten zien of je te maken hebt met een olieverbruiker.
    In principe zijn maar 2 zaken ontzettend belangrijk, de koets maw of er sprake is van overmatige roest en de motor.
    De rest is allemaal normaal onderhoud.
     
  12. Ik denk dat het voor matthijsvos veel belangrijker is om te weten wat voor kosten specifiek voor een Ford Focus 2005 1.6 16v te verwachten zijn.
    Als hij aan het kijken is in deze prijs categorie en zoekt naar een station dan kan hij kiezen voor een Megane, een Focus of een Fabia. Allen tegen de 200.000km

    Het schokbreker verhaal geldt voor iedere auto en is niet specifiek voor Ford.
    We kunnen niet in zijn portemonnee kijken en om eerlijk te zijn: het eerste jaar nadat ik een auto koop, doe ik ook geen groot onderhoud. Simpelweg omdat ik er geen geld voor heb.
     
  13. #13 nctnico, Mar 21, 2016
    Last edited by a moderator: Mar 22, 2016
    Schokbrekers zijn minstens zo belangrijk voor de grip als goede banden. Dat moet je niet onderschatten en slechte schokbrekers veroorzaken ook ongelijkmatige slijtage aan banden en cuppen. Bovendien kun je zelf wel normaal rijden maar als iemand anders dat een keer niet doet en je moet in de ankers dan kunnen je schokbrekers het verschil zijn tussen leven en dood. Verder gaat een auto met slechte schokbrekers dweilen in bochten. Ik heb bij alle auto's die ik tot nu toe gehad heb de schokbrekers vervangen. Bij de laatste 2 auto's (dus ook de Focus) vrijwel direct na aanschaf (*) en het is een wereld van verschil om mee te rijden.

    Edit: * bij ongeveer 150.000 km
     
  14. de auto waar ik ben wezen kijken was niks.
    de bekleding van de bestuurders stoel helemaal kapot,overal deuken en krassen en roest aan de achterschermen.
    heb er nu 1 op het oog van 2007 in de titanium uitvoering met 150000 op de klok
     
  15. #15 nctnico, Mar 22, 2016
    Last edited by a moderator: Mar 22, 2016
    Nog een tip: je kunt tegenwoordig bij rdw.nl kijken of de kilometerstand verklaarbaar is (logisch noemen ze dat) en hoeveel eigenaars de auto heeft gehad. Als je naar een auto gaat kijken dan is het handig om dat vantevoren of ter plekke te controleren. Wat ik ook nog weleens heb gedaan is de garage bellen waar de auto in onderhoud is geweest. Garages plakken graag stickers met hun naam en telefoonnummer of de kentekenplaat. Vooral dealers zijn niet te beroerd om even in hun systeem te kijken voor wat betreft de opmerkingen over de auto.

    Over de Focus uit 2007 met 150k op de klok: daarvan moet de distributieriem vervangen worden (of dat had misschien al gedaan moeten zijn i.v.m. leefijd).
     
  16. Tja de mijne is uit 2008 en zit ergens rond de 70.000 ?

    Ligt eraan hoe de RDW tot die conclusie komt?
     
  17. waarschijnlijk sinds de laatste apk?
     
  18. Ze krijgen via diverse garagebedrijven de kilometerstand door. Ik ben bij mijn zoektocht naar een Focus een auto tegengekomen met een onlogische kilometerstand. Daar was een nieuwe tellerunit in gezet die rond op de 150k stond maar in werkelijkheid zat de auto tegen de 3 ton aan. Dat laatste ben ik te weten gekomen door de garage te bellen die op de kentekenplaathouder stond. Overigens had die auto ook nog eens water bij de bougies dus de proefrit was enigzins avontuurlijk.
     
  19. Overigens is een logische stand niet per definitie een kloppende stand. Een correct aangemelde tellerwissel levert een logische stand op (in ieder geval 6 jaar geleden).
    Mijn eerste Focus heb ik namelijk met 76.000 op de teller gekocht terwijl de auto al bijna 200.000 gelopen had. (De handelaar had dit ook expliciet in de advertentie vermeld en op het koopcontract gezet)
     

Share This Page