1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Plaats tankdop. Fiesta links, Focus rechts.

Discussie in 'Prullenbak' gestart door MK4, 9 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik vraag me af waarom de tankdop bij de Fiesta links zit en bij de Focus rechts.

    Ik heb altijd gedacht dat de tankdop bij auto's van Japanse makelij links zat omdat men daar ook links rijdt. En bij Europese auto's rechts omdat we hier (overwegend) rechts rijden.

    Maar blijkbaar klopt die gedachten gang niet meer.

    Hoe zit dat?
     
  2. Klopt idd niet altijd. Zal wel aan de constructie liggen, waar het het beste uitkomt voor de fabrikant...
    Bij mijn (inmiddels ex-) Peugeot 207CC zat de dop ook links
     
  3. De kleinere Ford modellen (Ka Fiesta Puma) hebben ze links, de grote modellen rechts!
     
  4. Het is afhankelijk van waar de uitlaat is gemonteerd. Uitlaat links, tankdop rechts. Dit is veiliger omdat brandstof morsen bij een hete uitlaat meer brandgevaar oplevert.

    Vroeger hadden Japanse auto's de uitlaat voornamelijk rechts en Europese auto's links. Dat zal wel te maken hebben met links of rechts rijden. In Europa rijden we over het algemeen rechts, dus zit de stoep ook rechts. Dan is een tankvulling aan de rechterzijde praktischer. Daarnaast zit je uitlaat in dat geval links en hebben voetgangers dus minder last van uitlaatgassen. Tegenwoordig delen fabrikanten vaak hun platvormen, dus kan het zijn dat de ene Ford de tankvulling links heeft en de andere rechts. Net wat beter uitkomt in het ontwerp gok ik. Mogelijk is het ook afhankelijk van de markt waar de auto voor wordt ontworpen. Maken Japanners een auto special voor de Europese markt, dan mag de tankvulling best rechts.
     
  5. Nieuwe transit costum heeft hem ook links.
    Ik denk dat het gewoon met het ontwerp van het geheel te maken heeft. Plaats uitlaat b.v.
     
  6. Focus 1.6 Ecoboost, uitlaat rechts, tankdop rechts dus dat verhaal gaat ook. Niet op.
     
  7. De fabrikant moet gewoon een beetje variëren. Anders staan we straks allemaal voor dezelfde pomp te wachten...
     
  8. Maar bij Ford weet je als bestuurder ook bij een vreemde Ford wel aan welke kant de dop zit. Kijk maar eens naar driehoekje/pijltje in het symbool bij de brandstofmeter.
    Altijd handig bij het aankomen rijden bij de pomp!
     

  9. Ford is daar gelukkig niet de enige in ;)
     

  10. Verdomd ja! Dit is me nog nooit opgevallen...
     
  11. gelukkig hebben we inderdaad het pijltje nog bij de meter:P
     
  12. Klopt niet bij alle merken Seat altea meter links dop rechts ja vag he...
     
  13. De huidige generatie Mondeo heeft hem links zitten. Afgelopen maandag nog getest:)
     
  14. onze leen bmax heeft hem ook links zitten, terwijl de focus en mijn bedrijfs connect hem rechts hebben zitten.
     
  15. Ja erg verwarrend allemaal
     
  16. Maar waarom hebben sommige auto’s de tankdop links en andere auto’s de tankdop rechts zitten? Dit tankdopmysterie moet ik oplossen en dus ga ik op onderzoek uit.

    tankdopteken ferrariWat blijkt, dit is ooit uit veiligheidsoverwegingen zo gedaan. Vroeger waren er namelijk geen tankstations en kreeg je auto gewoon langs de kant van de weg zijn elixer. De benzinepompbediende stond dan op de stoep (of iets wat er op leek) zodat het nog enigszins veilig was om de tank te vullen. In de landen waar er rechts wordt gereden zit de tankdop rechts en in landen waar er links gereden wordt zit de tankdop dan ook links. Duitse automerken (bijvoorbeeld BMW), Frans automerken (bijvoorbeeld Renault) en Italiaanse automerken (bijvoorbeeld Fiat) hebben de tankdop dus rechts. Britse automerken (zoals Aston Martin), Koreaanse automerken (denk aan Kia) en Japanse automerken (denk Nissan) hebben de tankdop dus links. Maaaar, helaas is het zo simpel niet want dit geldt niet voor alle auto’s. Jaguar/Landrover bijvoorbeeld heeft de tankdop rechts.

    Navraag leert dat dit uit mondiale veiligheidsoverwegingen – botsproeven – zo is gedaan. Ferrari is helemaal bijzonder want dat verschilt per model, het design is daarbij leidend. Tenslotte delen sommige merken een platform zoals bijvoorbeeld de Agyo (Japans), C1 en 107 (Frans) waarbij de tankdop links zit omdat Toyota voor de productie verantwoordelijk is. Dus ook het platform waar de auto op gebouwd is kan bepalend zijn voor de plek van de tankdop. En tegenwoordig delen opvallend veel auto’s platforms met elkaar.
     
  17. wat doe je bij uitlaat beide kanten dan
     
  18. Tankdop in de midden plaatsen :mrgreen:
     
  19. #19 jjonkie, 10 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 mrt 2016
    Inderdaad, bevalt me erg goed.
    [​IMG]
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina