Focus ST - koelvloeistof probleem of koppaking?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door wouterr, 24 feb 2016.

  1. Goedemiddag,

    sinds zaterdag trotse eigenaar van een Ford Focus ST, maar voordat ik deze kocht mezelf goed ingelezen en deze bij mijn vaste ford dealer laten nakijken.
    die gaven aan dat de auto er prima uitzag en goed draaide !

    Maar helaas, na het ophalen van de auto en nog geen 15KM gereden te hebben werd de auto erg warm ( hier heb ik tijdens het proefrijden geen last van gehad ) ik heb de auto laten afkoelen waarnaar ik opzoek ben gegaan naar het probleem en dat bleek de koelvloeistof ! ik heb de garage waar ik de auto heb aangeschaft per direct gebeld omdat ik dit toch wel erg vaag vond die hierbij aangaven dat ze dit waarschijnlijk over het hoofd hadden gezien en dat deze alleen maar aangevuld hoefde te worden wat ik ter plekken gedaan heb ( nadat de auto was afgekoeld uiteraard.

    Terug thuis heb ik de auto volledig nagelopen met mijn vader, oliepijl, koelvloeistof bijgevuld tussen mini en maximaal alles leek goed dus ben ik samen met vaders trots en stuk gaan rijden in mijn nieuwe aanwinst !

    dit alles ging goed tot 1 dag later het lampje van de motorstoring begint te branden melding : p2231 Lamba Sensor voor, de verkoper had me vertelt dat dit zou kunnen doordat er hier andere brandstof werd getankt en dit met een keer tanken weg zou zijn... maar 's avond liep ook de auto weer warm waarnaar we constateerde dat het koelvloeistof reservaat leeg gelopen was en daar nog een minimale laag in zat.

    auto thuis neergezet en gelijk het bedrijf gebeld, die gaven aan dat ik terug kon komen maar de auto ook even bij me vast ford dealer mocht laten controleren waarvoor ik een afspraak heb gemaakt vrijdag A.s

    met de kennis die ik zelf heb wil ik niet meer aan de auto doen dan het standaard onderhoud maar na losdraaien van de oliedop en het aantreffen van en smurrie wit goedje wist ik bijna zeker dat het raak was (koppakking?)

    Nou hoop ik dat er hier wat mensen zijn die me tips kunnen geven! of mijn gedachte kunnen bevestigen.. gelukkig zit er wel garantie op de auto maar vind het toch vreemd dat ik hier voor de tijd niks van gemerkt heb..

    Nou heb ik een mooie auto voor de deur en veel geld uitgegeven en lijkt het toch nog ***

    Gr. Wouter
     
  2. Witte smurrie is niet altijd de koppakking. Het komt ook voor als de auto zeer kleine stukjes gereden wordt, bijvoorbeeld dat de auto een langere tijd bij de handelaar heeft gestaan en daar af en toe een testrit gemaakt werd.
    Ik zou de koelvloeistofleidingen en het reservoir nalopen op lekkages.
     
  3. Als de koppakking daadwerkelijk lek is mis je ook vermogen en zal het oliepeil stijgen of de auto zal erg roken.
     
  4. Hoi,
    Het vermogen van de auto lijkt niet minder maar hoe zeker kan ik dit zeggen heb de auto nog geen week, wel rookt deze redelijk maar het is savonds koud en met en 2,5 liter zal er toch wel wat uitstoot zijn!

    Het probleem van de lamba sensor blijft dan alleen vaag, vrijdag op naar de ford en hopen op het beste !

    Gr. Wouter
     
  5. Even voor mijn informatie... Wat is de kilometerstand en jaartal van de ST?

    Roken doet ie in het begin altijd wel een beetje maar dit is maar korte tijd.
    Dat komt ook deels door de kou.
     
  6. Hallo, het gaat hier om een wagen uit 2007, kilometerstand bedraagt iets meer dan 118.000km.
     
  7. Koppakking kan heel goed, wanneer je zonder koelvloeistof hebt gereden.
    Spul laten afpersen is de enige manier om erachter te komen.

    Zoek wel van te voren uit waar het lek zich bevindt. Waterpomp?
    Mocht het de koppakking zijn, kan ik mij ook wel indenken dat je lambda sonde verkeerde waardes meet.
     
  8. Kan ook een gescheurde cylinderwand zijn... dat komt vaker voor dan een koppakking.

    mayonaise onder de dop is niet perse verontrustend, dat doet dit type motor namelijk.
    Als het niet onder de dop is, dan wel aan de peilstok. Vooral na veel relatief korte (proef)ritjes.
     
  9. En wat rookt er uit de uitlaat ? Dikke Witte rook ,blauwe rook, of een dunne waterdamp beetje mist

    geen koelvloeistof plas onder de auto of ergens sporen op het blok of bij slangaansluitingen. Als de motor loopt bouwt deze dan bij koude motor druk op in het koelsysteem of carter, blijft oliepijlstok op zijn plek of wordt die omhoog gedrukt.
     
  10. Ik zou er al helemaal geen vertrouwen meer in hebben, laat de dealer het lekker uitzoeken. Of heb je de auto bij een handelaar gekocht?
     
  11. Dit is waar ik ook aan dacht bij het lezen van het verhaal :nocheer:

    Als het dat is, wees dan maar blij met je garantie :D
     
  12. Toch wel even schrikken als ik deze geluiden zo hoor, helaas vind ik zelf geen plekken onder de auto en als ik de auto bij stijgen van de temperatuur uitzet zit er al te weinig in om iets te zien aan slangetjes. Ik zie geen vloeistof lopen of natte plekken op het blok.

    Als de cilinder kop gescheurd is zou de auto niet lekker lopen lijkt mij en verlies je veel vermogen?

    Auto komt bij en handelaar vandaan omdat ford er zelf geen had staan, maar zelfs dan mag je er toch vanuit gaan dat je een goede auto koopt voor zulke bedragen! Daarbij ga ik er vanuit dat het probleem netjes word opgelost omdat ik het euvel gelijk heb gemeld.

    Jammer dat het plezier en vertrouwen in zo'n mooie auto gelijk minder word :(

    Iedereen bedankt voor het meedenken en zoeken naar oplossingen, als ik vrijdag meer weet zal ik dit ook aan jullie laten weten!
     
  13. Jammer hoor, suc6 met de afloop
     
  14. Ik hoop voor je dat hij niet te koop stond bij een bepaalde handelaar in Apeldoorn?
     
  15. Gevaarlijke auto's vooral als ze bij een handelaar gekocht worden , ik persoonlijk zou zoiets bij een dealer kopen met echte garantie, en niet met vage garantie bepalingen op draaiende delen etc.
     
  16. Heb mijne ook in Apeldoorn gekocht! Beetje gezond verstand en technische kennis zijn voldoende om de rotte appel eruit te halen. Altijd iemand meenemen die ook kritisch is. Waar die van mij vandaan komt zijn meerdere ST's verkocht aan mensen op dit forum.
    Tot nu toe allemaal zonder problemen.
     
  17. @mrbullet ik heb zelf de nodige kennis en heb de auto bij m'n vaste ford dealer laten controleren, dan mag je aannemen dat je er vakmensen naar hebt laten kijken!

    Morgen gaat die naar de dealer en zullen we het wel horen!!
     
  18. Heb 'toevallig' ook net een Ford Focus gekocht, ook een lekker koppakking. Mis ook geen vermogen naar wat ik weet in ieder geval.
    Wordt onder garantie gerepareerd. Heb wel een deuk in mijn vertrouwen nu met de Ford. Deze zal eerst moeten worden hersteld. Helaas....
     
  19. Als je mooie witte rookwolken uit de uitlaat ziet komen weet je waar je koelvloeistof heen is gegaan:cheer:
     
  20. Het kan ook gewoon domme pech zijn. Maar een gescheurde cilinderwand kun je ook niet zien zonder het blok te demonteren. Of je dealer dan te verwijten is, denk het niet.

    Ik zie dat jij een Focus III hebt, waarschijnlijk een Ecoboost? Daar zijn niet veel aandachtspuntjes voor, maar de paar die er zijn, zijn erg cruciaal.
    Bijvoorbeeld het koelvloeistofslangetje. Ohja een koppakking bij een Ecoboost vervangen... Hoop dat het goed gaat.
     

Deel Deze Pagina