1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Focus 1 fase 1] Trillen aangrijpingspunt koppeling probleem vliegwiel ?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door d33f, 26 jan 2016.

  1. #1 d33f, 26 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 jan 2016
    Beste Focusclub,

    Sinds de aanschaf van mijn focus (2001, 1.6 benzine) merk ik dat de auto behoorlijk trilt op het aangrijppunt van de koppeling. Dit merk ik vooral wanneer ik probeer weg te rijden op de koppeling.

    Wanneer ik wat gas geef bij het wegrijden trilt hij echter niet.
    Ik ben bij de garage geweest om de koppeling te laten testen deze was echter in orde. Zou het probleem bij het vliegwiel kunnen liggen ?

    Verder vraag ik mij af welk type vliegwiel de Zetec 1.6 16V benzine heeft, ik neem aan dat dit een single mass vliegwiel is ?

    Wat ik verder merk is dat dit trillen het enige probleem is, en merk ik geen typische symptomen die normaal zouden moeten optreden bij een probleem met het vliegwiel zoals tikken bij het aan- of uitschakelen van de motor of geluiden tijdens het schakelen.

    Zou het ook kunnen dat ik gewoon moet wennen aan deze auto gezien ik eerder alleen in nieuwe auto's heb gereden van andere merken ?
     
  2. Hoi! Gebeurt dat bij een koude motor, of een warme? Hoe is je toerenteller? Als de motor warm is en bij het rijden de koppeling in trapt, slingert je teller dan russen de 500 en 1200 of is die stabiel tussen de 800 - 950? Heb je ook het gevoel dat je motor wilt uitvallen bij het trillen? Groetjess
     
  3. Vliegwiel is inderdaad gewoon een solide vast vliegwiel
     
  4. #4 d33f, 26 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 jan 2016
    Bedankt voor jouw reactie.

    Het probleem treedt zowel met koude als warme motor op. De toerenteller blijft stabiel zover ik heb kunnen ontdekken. Wel heb ik inderdaad soms het gevoel alsof de motor wilt uitvallen (wanneer ik dus puur op de koppeling rijd bij het inparkeren bijvoorbeeld) maar dacht dat dit eerder lag aan de lage toeren, gezien het licht dan ook wel eens zwakker wordt op datzelfde moment.
     
  5. #5 d33f, 26 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 jan 2016
    Ok :). Dat scheelt al bij een eventuele vervanging.
     
  6. Ik denk, als ik het zo lees, dat je motor net te weinig toeren draait als je alleen op de koppeling probeert op te trekken. Daardoor zal de motor gaan schudden en dat voel je wel.
    Dan kun je of een beetje gas bij geven of nóg voorzichtiger met de koppeling doen.
     
  7. Het voelt inderdaad aan alsof de motor schudt. Ik zal in het vervolg toch maar iets gas bij gaan geven bij vertrek :).

    Ik denk dat ik de diesel (lesauto) nog te veel gewend ben waarbij ik standaard op de koppeling zonder gas wegreed.
     
  8. Bij benzine heb je bij lage toeren geen vermogen. Dat ontstaat pas bij hogere toeren.
    Mijn ervaring is dat je even moet zoeken naar de toeren waar de 'sweetspot' zit.
    Als tip geef ik je mee dat bij korte invoegstroken de Focus prima even flink mag blazen als je daarmee sneller op 100km/uur komt. Zolang je voelt dat je nog power hebt, mag je doortrekken.

    Ik weet niet of de 1.1 ook een momenteel-verbruiks-meter heeft. Zo ja, dan zal je merken dat een motor onder toeren (in een te hoge versnelling) meer brandstof verbruikt dan een motor die wat meer toeren draait in een lagere versnelling. Het nieuwe rijden werkt voornamelijk bij auto's die een hoger vermogen en/of een lager gewicht hebben.

    Veel plezier met je rijbewijs en je Focus
     

Deel Deze Pagina