Koppeling / drukgroep

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door silverfang, 25 jan 2016.

  1. Goedemorgen,

    Ik heb al een tijdje dat wanneer ik een stuk gereden heb en de motor daarna weer laat afgekoelen. Ik met optrekken (koppeling half bij opkomend) een slippend geluid hoor. Het vreemde is dat het alleen dan gebeurd voor de rest hoor je niets.
    Ben naar de ford dealer geweest die aangeeft dat het de drukgroep is, en tzt de koppeling vervangen moet worden. Mijn ford 1.6 tdci 115pk 146.000 km gelopen en alleen snelweg km.
    Is dit normaal en hebben meer mensen dit soort gelijk meegemaakt?
    En wanneer ik voor het wegrijden mijn koppeling een aantal keren in trap hoor ik het niet, kan het ook zijn dat het mijn koppelingscilinder is (schijnt ook nog al een probleem te zijn).
     
  2. Hoor je alleen een geluid, of slipt hij ook echt door?
     
  3. Als je 50 in 4 rijdt en dan volg optrekt tot max toerental slipt de koppeling dan ?
     
  4. Het is in ieder geval geen slippende koppeling , eerder iets wat aanloopt of een lager dat lawaai maakt. Maakt het nog uit of je koppeling intrapt of loslaat?
     
  5. Ja is bekend dat het voorkomt bij de focus 3. Staat ook in zwakke puntentopic, daadwerkelijke oorzaak is mij niet bekend. Waarschijnlijk zal een milieureden meespelen (gewichtsbesparing oid).
     
  6. #7 Vogel, 28 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2016
    Tip: ga met veel garages praten en kijk eerst goed zelf voordat je iets laat uitvoeren.
    Wat je gaat horen zijn verschillende oorzaken zoals:
    - drukgroep koppeling
    - dubbel massavliegwiel
    - krukas poelie (demper)
    - lagers van spanrollen van de riemen
    Edit: - Of zelfs de airco (zie Flexi 30-01)

    Ik had een soort fluitend/schurend geluid bij het optrekken. Bij 4 garages langs geweest (waaronder de Ford-dealer) Achteraf bleek mijn motorsteun los te zitten. Daar kwam ik vanzelf achter toen de bouten afbraken en mijn motorblok op het subframe landde. Het geluid kwam van mijn nokkenas tandwielen die langs de motorsteun schuurden.

    Iedereen die goed gekeken had (waaronder ikzelf) had dit kunnen zien, maar iedereen had alleen proefritjes en diagnose stekkers gebruikt.
     
  7. [MENTION=317]kolere[/MENTION]
    Is de oplossing wel bekend?
     

  8. Ja ben ook wel benieuwd, wat de oplossing hiervoor is.
    Het vreemde is dat sinds het weer omgeslagen is de auto nog niet 1 keer weer heeft gedaan. Daarom is mijn gevoel dat het meer met een riem of iets dergelijks te maken heeft. De Multi riem is het niet want dat heb ik al gecontroleerd met een monteur maat van me.

    Ook heb ik na de aankoop een nieuwe distributieriem laten plaatsen, waar het natuurlijk ook vandaan kan komen.
    En geluid is alleen wanneer de eerste meter na een nieuwe (warme) start en daarna hoor ik het niet meer.
    Het moeilijke is op het moment dat het niet meer te horen is, misschien ook wel een goed teken.
     
  9. Ik ben bang dat het dubbel massa vliegwiel defect is.
     
  10. Ik weet het weer, mijn focus uit 2009 maakte hetzelfde geluid , was iets met de airco, 3 x! de pomp vervangen en systeem gespoeld maar geluid is nooit weggegaan. Heeft toch iets met de airco pomp aandrijving te maken.
    Airco werkte overigens altijd goed.
    Probeer maar eens of het geluid met uit- of ingeschakelde airco aanwezig is ( onder 5 graden werkt airco niet )
    Meestal was het geluid alleen pas na een koude start aanwezig. Klonk precies als jouw filmpje!
     
  11. Hoi Flexi ik ga het proberen laat het nog weten of het daadwerkelijk bij mij ook zo is. Bedankt voor het meedenken.
     
  12. #13 dfrenner, 9 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 feb 2016
    Ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt.

    Dit geluid herkenbaar?
    https://youtu.be/nMhgauycFQA
    https://youtu.be/65BgRse3Nzk

    Oplossing bij mij:
    De oplossing voor dit probleem kan gevonden worden in de drukgroep van de koppeling. Het schijnt te maken te hebben met de lagers in de drukgroep.

    Reproduceren was lastig. Eigenlijk kwam het vaak voor na een groot stuk rijden en ook wat hoger in de toeren. Gewoon goed warm rijden. Vervolgens stil staan en na 10 seconden rem ingedrukt houden en koppeling langzaam op laten komen. Niet helemaal, want dan slaat hij af ;-)
    Overigens heeft mijn dealer ook gelijk de koppeling vervangen, omdat het niet echt veel meer kostte. Zij zijn naar Ford Nederland gestapt met mijn opname en zijn zo tot de oplossing gekomen.
     

Deel Deze Pagina