Gloeibougies slecht?

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Rausettich, Jan 8, 2016.

  1. Hallo,

    Ik heb een Focus TDDI van 2004. Nu start deze met de huidige temperaturen wat slecht. Daarom vermoed ik dat de gleoibougies versleten zijn.

    Gaat het lampje van het motormanagement branden als dit het geval is?
     
  2. Een lampje heb ik er nog niet voor zien branden, maar ik heb al wel eens een foutcode voor een slechte gloeibougie gezien.
     
  3. Als je bv 2 keer voorgloeit en de auto start dan gemakkelijker, dan kun je er wel van uit gaan , dat je de gloeibougies moet vervangen. Is met goede voorbereiding wel zelf te doen.
     
  4. Ok, ja met 2x gloeien gaat het wel beter.
     
  5. #5 rfknol, Jan 11, 2016
    Last edited by a moderator: Jan 11, 2016
    Als ik het goed heb onthouden was het vervangen van de gloeistiften bij de dealer iets van 80 of 100 euro.

    Edit:
    Ik heb de rekening even opgezocht. Voor mijn huidige auto heb ik er in 2011 45 euro voor betaald. Dit was in combinatie met een kleine beurt en airco vullen, dus misschien dat de manuren wat ingekort zijn, maar dan heb je in ieder geval een indicatie
     
  6. Dat is dan netjes, want de pluggen kosten op zichzelf al bijna dat bedrag.
    Ik herinner me nog als de dag van gisteren: linker pols uit de kom draaien, handstand op het motorblok en dan kan je er best goed bij...
    En dan de angst dat er geen stift afbreekt, zoals ik gelezen had.

    Alle gekheid op een stokje. Je kunt het goed zelf doen, maar comfortabel is het niet.
    je hebt een diepe 8mm dop nodig of een pijpsleutel waar je op 1 of andere manier alsnog je ratel op kan zetten. Zelf heb ik een 8x10 pijpje gebruikt icm met een lange m6 moer.
     
  7. Volgens mij heb jij het over een 1.6 Diesel, het gaat hier echter over een 1.8 Diesel, en daarbij is het veel makkelijker om de groeistift en te vervangen.
     
  8. Weet het wel zeker als ik de manier van sleutelen beschreven zie.;).
    Bij onze 1.6tdci ben ik er maar mee opgehouden, bij de eerste bleef de stift, gelukkig in 1 deel, al achter. De huls er toen maar weer om heen geschoven, vooralsnog start de auto nog steeds goed.

    Bij de 1.8tddi/tdci is het heel wat makkelijker bijkomen.
     
  9. Ik heb een 1.6 tdci ik was met een goed uurtje klaar
     
  10. Ok, redelijk goed zelf te doen dus. Maar ik heb bij het vervangen van het pollenfilter de halve auto al gesloopt, dus laat het toch maar doen denk ik ;).
     

Share This Page