1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

advies gevraagd 1.6 ecoboost vs 1.6 ti-vct

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Vinpower, 2 jan 2016.

  1. beste Focus liefhebbers,

    Ik rij op dit moment een Ford Focus 1.6 Gia uit 2001. Gezien de leeftijd en kleine mankementen (hoog olievebruik, motor start niet in 1keer) ben ik op zoek naar een nieuwe occasion. Nu wil ik voor een Focus 3 gaan met rond 100k op de teller met een titanium uitvoering. Mijn oog is gevallen op twee type motor uitvoeringen, namelijk de 1.6 ecoboost met 150 pk of de 1.6 TI-VCT 125 pk. Ik begrijp dat een turbo gevoeliger is en dat het een grote kostenpost kan worden later. wat zullen de kosten zijn van het vervangen van een turbo? Anderzijds komt de 1.0 ecoboost motor in de auto bild dauertest uitstekend er uit (link over 100k gereden). Geldt dit ook voor de 1.6 uitvoering?

    Nu zit ik echt in dubio welk type motor ik het beste kan kiezen. Het doel is om weer 7 a 8 jaar met de auto te gaan rijden met per jaar gemiddeld zo'n 23.000 kilometers. Kunnen jullie mij mogelijk adviseren hoe de 1.6 ecoboost presteert met meer kilometers op de teller. Ik kom verder op internet maar weinig testen tegen. Mijn voorkeur gaat toch enigszins uit naar de 1.6 ecoboost. Ik heb al proefritten gemaakt met beide type motoren.

    1.6 ecoboost
    + rustiger/stil, eerder vermogen, zuiniger/6e versnelling
    - turbo, gevoeliger. Niet bekend hoe de motor is met 150k -200k op de teller

    1.6 ti-vct
    + Minder gevoelig omdat er geen turbo aanwezig is
    - Minder stil door hogere toeren, geen 6e versnelling, minder zuinig.
     
  2. Ik rij nu zelf in een 150pk en die bevalt me goed. De Ti-vct is al een oudere motor.
    Waarom geen 1,0l 125PK, nieuwer type motor, betrouwbaar (op het beroemde slangetje na) en nog zuiniger
     
  3. Ik zou voor de 1.0 125pk of de 1.6 ecoboost gaan, nieuwere motor en het verbruik is ook veel gunstiger. Het lijkt mij ook nog een fijner en sneller rijden.
     
  4. Persoonlijk zou ik sowieso ook eens met de 1.0 ECOboost 125 PK gaan rijden. De 1.0 ECOboost is naar mijn mening een veel fijnere motor als de oude 1.6 TI-VCT.

    De 1.0 ECOboost 125 PK heeft dezelfde 6-versnellingsbak als de 1.6 ECOboost (de 1.0 ECOboost 100 PK heeft dezelfde 5-versnellingsbal als de 1.6 TI-VCT). Hierdoor draait ook de 1.0 ECOboost 125 PK bij gelijke snelheid dus beduidend minder toeren als de oude 1.6 TI-VCT. Hierdoor is de 1.0 ECOboost 125 PK dus ook veel stiller en zuiniger. Tevens heeft de 1.0 ECOboost 125 PK een veel hoger koppel als de 1.6 TI-VCT waardoor de 1.0 ECOboost 125 PK veel vlotter aanvoelt.


    Zelf heb ik een 1.0 ECOboost 125 PK en hiermee rijd ik gemiddeld zonder enige moeite 1 op 17 en dan rij ik echt niet als een ouwe l*l. Dit is het gecombineerde verbruik met vooral korte stukjes en snelwegkilometers (waarbij ik meestal zo rond de 130 KM/H rij). Wanneer ik serieus op het verbruik let of wat meer langere afstanden rij ligt het verbruik zelfs nog wat lager.

    Enige tijd geleden heb ik achtereenvolgens eerst met de 1.6 ECOboost 150 PK van mijn ouders gereden en daarna met mijn eigen 1.0 ECOboost. Hierbij vond ik de 1.0 ECOboost weinig onderdoen voor de 1.6 ECOboost. Daarentegen ligt het verbruik van de 1.0 ECOboost wel wat lager als dat van de 1.6 ECOboost.
     
  5. De 1e geberatie Ecoboost komen nu zo'n beetje terug uit de lease.
    Vaak gaan die auto's er rond de 180.000km uit. Denk niet dat hogere kilometerstanden problemen gaan geven. Boel is wel afhankelijk hoe de auto is bereden en hoe nauwkeurig men was met het onderhoud.
     
  6. Ik rij zelf een focus 1.5 125pk. Hij Rijd lekker zuinig uit 2015.
     
  7. Ook hier zeer tevreden met de 1.0, met 'maar' 100 pk.
    maar dat is m.i. genoeg als je niet met een caravan de bergen in gaat...

    Hard rijden kun je toch niet in NL (sommige idioten proberen het toch en je ziet gelijk de verschrikkelijke gevolgen bij Maarssen).
     
  8. Jij kunt met je 100pk ook 180km/h rijden hoor
     
  9. precies, daarom is 100 pk voor mij genoeg ;-)
     
  10. #10 nctnico, 2 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jan 2016
    Dat ligt eraan hoe snel je de berg op wil :D Ik denk echter dat de berg af lastiger is omdat je met een 1.0 volgens mij veel minder op de motor kunt remmen.

    Voor wat betreft de TI-VCT: volgens de lijst met veel voorkomende gebreken moeten de klepverstellers om de zoveel tijd worden vervangen. Dat is dus zowieso een kostenpost die je hebt.

    Als ik weer toe ben aan een andere auto dan ga ik beslist eens naar de 1.0 ecoboost kijken.
     
  11. hallo [MENTION=21489]Vinpower[/MENTION], welkom op het Ford Focus forum.
    Om maar direct op je vraag te antwoorden: Ga voor de 1.6 ecoboost.
    meerdere hebben het al gezegd; nieuwe zuinige motor met ruim voldoende koppel en vermogen.
    Als alternatief kan je ook kijken naar een 1.0 liter ecoboost.
     
  12. Sluit me helemaal aan bij Rykers. Moet wel eerlijk zeggen dat ik enigszins bevooroordeeld ben.
     
  13. Heb al meerdere Focus, S-Max en Mondeo gezien tegen de 2 ton met een 1.6 Ecoboost. Nog nooit een turbo vervangen. Wel een keer een rubber membraan van de recirculatie klep van de Turbo stuk gezien, maar deze is los te vervangen. Dit is exact hetzelfde als van een 2.5 T5 motor namelijk.
     
  14. Heren,

    Bedankt voor jullie input. Ik zal binnekort inderdaad nog een proefrit maken in de 1.0 Ecoboost. Is kijken of die net zo bevalt als de 1.6 ecoboost. Scheelt toch weer flink aantal euro's als ik het zo zie.

    Bedankt!
     
  15. 1.0 is inderdaad een stuk voordeliger dan de 1.6. Mocht je die extra power niet nodig hebben dan zou ik persoonlijk de 1.0 125 pk aanraden, het voordeel tov de 100 pk is de extra versnelling.
     
  16. Én het voordeel van de nieuwere motor;) de prijzen van de 1.0 liggen wt gunstiger, je kan jonger rijden voor hetzelfd geld.

    ikzelf heb ook getwijfelt tussen een 1.0 125pk en de 1.6 ecoboost. Uiteindelijk de 1.6 genomen omdat ik met een caravan rij.
     
  17. #17 SpongeBob, 4 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jan 2016
    Ik heb destijds in de 1.0 en 1.6 EcoBoost gereden.
    Een duidelijk verschil, de 1.6 trekt veel vlotter.
    Voor mij was dat het prijsverschil meer dan waard.
    (En ik heb geen caravan.)
     
  18. vreemde uitvoering, het is een titanium maar heeft een klein scherm tussen de meters.
    En de after-market radio is idd lelijk mijns inziens.
     
  19. verschil tussen de 1.0 en 1.6 ecoboost vond ik in de stad weinig merkbaar, mits je alleen in de auto zit. De de snelweg is wel lekker om boven de 110 ook nog wat pit te hebben.

    Een vol beladen auto (4 volwassenen) zal de 1.6 veel lekkerder trekken.

    Ik zelf heb uiteindelijk ook voor de 1.6 gekozen. Is het het geld 100% waard? Ehm 50% ja, en 50% niet te veel overdenken ;)
     

Deel Deze Pagina