temp motor

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by rachid, Jan 1, 2016.

  1. #1 rachid, Jan 1, 2016
    Last edited by a moderator: Jan 2, 2016
    Hallo allemaal als eerste het beste gewenst voor 2016 natuurlijk.

    Vraagje,
    Wat is de bedrijfstemperatuur van een fofo 1 18 16v uit 2000?
    Mijn meter loopt schokkend op tot de helft en blijft daar staan.
    Als ik de obd eraan hang is de auto rond de 100-graden.
    Daarbij als ik met de auto ga rijden en onder de 100km /pu blijf,schommelt de temp tussen 95 en 100graden (op de obd) zodra ik mijn voet van het pedaal haal loopt de temp binnen 2sec terug naar bv 92tot95c.

    Als ik 120km/pu rij loopt de temp op tot ongeveer 115graden (op de obd) bij gas loslaten loopt deze direct terug tot ongeveer 95graden.
    Koelfan begint pas te draaien bij 108a109 graden wat ik fraai laat vind, ook heb ik nog nooit meegemaakt dat een fan onder het rijden aanslaat, ik heb een nieuwe thermo-schakelaar gehaald die werkt van 103-98 maar kan deze niet vinden onder de kap iemand een idee waar deze zich bevind?
    Nogmaals temp meter op dashboard loopt maar tot de helft en blijft daar staan ongeacht de temp.

    Slang van de thermostaat naar de radiator begint pas lauw te worden vanaf ongeveer 94 graden.
     
  2. De temperatuur die je via obd uitleest zal de motortemperatuur zijn. Die zit inderdaad rond de 110 graden. De koelvloeistoftemperatuur zit normaal rond de 90 graden, wat het metertje ook aangeeft.
    De motortemperatuur verandert sneller dan de kvs temperatuur. De waardes die jij aangeeft zijn niet vreemd.
    Ook de temperatuur voor de koelfan klopt. Die begint vlak voordat de motor serieus te warm wordt.
     
  3. Nee is niet de motor temperatuur maar de koelvloeistof.
    volgens de obd engine coolant temp.
    deze temperaturen krijg ik op 3 verschillende uitlees apparaten te zien.
     
  4. #4 antig01, Jan 2, 2016
    Last edited by a moderator: Jan 2, 2016
    Er is hier volgens mij geen probleem. De temperatuur meter hoort netjes in het midden te staan. De kv temperatuur mag fluctuerende tussen 95 en 115 graden.
    Thermoschakelaar zit er niet op. De pcm schakelt de Fan aan de hand van de temperatuur sensor.
     
  5. En waar zit deze sensor dat jij weet?
    Ik heb veel verschillende merken gereden maar dit nog niet mee gemaakt,gemiddeld was de temp van andere merken 88tot92 graden op obd en inderdaad het midden of net voor het midden van de temp schaal op de dashbord, en fan die inkomt rond de 98graden.

    Mijn gevoel zegt dat het niet klopt vandaar dat ik vraag hoe of wat mischien dat ik iets over het hoofd zie.
     
  6. [MENTION=21163]rachid[/MENTION]; Er is niks mis met de temperatuur. Bij de focus I springt de fan pas aan nadat de meter voorbij het midden is. Dit is bij alle benzine motoren van de Focus I zo. Ohja, zelf heb ik ook een 1.8 16v en die doet precies hetzelfde. Maar als Anton aangeeft dat het goed is, dan zou ik hem maar geloven. Hij werkt nog maar een paar jaar met Fordjes...
     
  7. #7 rachid, Jan 3, 2016
    Last edited by a moderator: Jan 3, 2016
    @Silver Baron aka marco;

    Ok dat wist ik niet.
    wat ik al zei dit is mijn eerste ford , heb altijd alfa, opel , fiat en Volvo gereden, en dit nog nooit meegemaakt vandaar dat ik twijfel snap je?
    Bij boven genoemde merken werd de motor c-q koelvloeistof nooit zo warm behalve in file's wat normaal is, maar wat ik gewoon niet snap is dat de fan ingrijpt als ik op de snelweg rij bv.
    Dit heb ik echt nog nooit mee gemaakt of gehoord dat een fan ingrijpt om te helpen koelen terwijl je 120km per uur rijdt of dit nu in de ochtend middag of nacht is ik blijf het vreemd vinden.
    Daarom wil ik toch ook al zit het tussen de oren misschien de thermo schakelaar en de koelvloeistof sensor vervangen maar kan ze niet vinden onder de kap.
    Oja de temp meter op dashboard loopt op tot de helft en beweegt totaal niet meer,ook niet als de fans gaan werken.
    thermo schakelaar heb ik via de dealer speciaal voor mijn auto schakelt van 103c naar 98c
    internet afgezocht voor de locatie van beide sensoren maar helaas niks kunnen vinden.
     
  8. Volgens mij zit er alleen een temperatuur sensor in het thermostaat huis.
     
  9. Dacht ik ook maar thermostaat huis zit geen sensor in.
    Alleen slangen.
     
  10. Volgens mij heeft alleen de ST170 een sensor in het thermostaathuis zitten, de 1.8 16v sowieso niet. Alleen een thermostaat (duhuh).
     
  11. Ok, daar dacht ik het inderdaad van te weten.waar zit ie dan bij de 1.8, rechts in de kop? Of tussen de bougies zoals bij de 1,4 en 1,6?
     
  12. Recht in de kop, tenminste groen stekkertje toch?
     

Share This Page