Bandenspanningscontrole achteraf inbouwen ?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Sander1976, 29 dec 2015.

  1. Is het mogelijk om de bandenspanningscontrole achter in te bouwen in mijn Focus 3 ?

    Volgens mij haalt hij de spanningscontrole uit de ABS.
    Ik denk zelf dat ik een bandenspanningsmodule nodig heb en in Focccus de optie moet aanzetten, kan iemand dit bevestigen of ervaring hiermee ?

    Zijn er nog meer opties makkelijk achteraf in te bouwen ?
     
  2. #2 pd3jcw, 29 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 dec 2015
    de focus 3 fase 1 berekend met behulp van de ABS sensoren als het ware de bandenspanning, een lege band heeft een grotere omtrek al een "volle". Deze functie is te activeren met het FoCCCus programma. Het is niet echt een nauwkeurige manier van bandenspannings bewaking, maar het werkt. De focus 3 fase 2 werkt met sensoren in de ventielen, dit gaat niet op de fase 1 werken zonder de BCM (boordcomputer als het ware) te vervangen... en of dit gaat werken is nog maar de vraag
     
  3. De Focus 3 fase 1 modellen die geproduceerd zijn voor 2014 zijn geleverd met het (optionele) DDS bandenspanning controle systeem. Bij dit systeem wordt gebruik gemaakt van de ABS sensoren om aan de hand van de omtreksnelheid van elk afzonderlijk wiel en het onderlinge verschil hiervan te bepalen of er 1 (of meer) banden zijn met een afwijkende spanning. Dit systeem is redelijk nauwkeurig. Een spanningverschil van minder als 0,5 Bar wordt al gedetecteerd. Een band die meteen volledig leegloopt wordt echter niet gedetecteerd vanwege een tijdsvertraging in het systeem die bedoeld is om omtrekverschillen tijdens (lange) bochten het systeem niet te laten activeren. Pas wanneer het omtrekverschil een bepaalde periode aanwezig is zal het systeem een melding geven.

    De Focus 3 fase 1 modellen die geproduceerd zijn vanaf 2014 en alle Focus 3 fase 2 modellen zijn standaard voorzien van het TPMS bandenspanning controle systeem. Het TPMS systeem werkt met druksensoren in de wielen.
     
  4. #4 Kees37, 29 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 dec 2015

    Die van mij is geproduceerd in februari van 2014 en heeft nog DDS.Het is dus niet gelijk in 2014 ingevoerd
     
  5. Bedankt voor jullie reacties.
    Hij is uit januari 2013 en dus DDS.
    Het activeren in Focccus is dus voldoende om te activeren?
     
  6. En de ABS module opnieuw initialiseren met hetzelfde programma, staat bij het tabje "ABS"
     
  7. Sorry dat ik hierop inhaak!

    Het is verdomde lastig als je een andere set velgen met banden erop wilt hebben bv een complete winterset met stalen velgen.
    Ik heb sensoren in de banden, de winterset niet en geeft nu steeds een vervelende pieptoon en lampjes die branden op dash bord.die ik niet uitkrijg.

    Kun je dat systeem ook uitschakelen en moet ik dan naar een ford daeler?
     
  8. De dealer kan dit niet uitschakelen
     
  9. Technisch gezien kan het TPMS systeem in de centrale configuratie worden uitgeschakeld.

    Echter is bij voertuigen die op kenteken zijn gezet na November 2014 een bandenspanning controle systeem verplicht. Bij dergelijke auto's mag het TPMS systeem dus wettelijk gezien niet worden uitgeschakeld. Je zal dus naar alle waarschijnlijkheid geen dealer vinden die dit voor je wil doen.

    De eenvoudigste oplossing is om een set TPMS sensoren in de winterwielen te laten monteren.


    Gezien de wettelijke verplichting van een bandenspanning controle systeem en het feit dat dit ook in de typegoedkeuring van het voertuig is vastgelegd is het feitelijk niet toegestaan om wielen zonder TPMS sensoren te gebruiken. Juridisch gezien kan dit verstrekkende gevolgen hebben. Wanneer je bijvoorbeeld een lekke band krijgt en als gevolg hiervan een ongeval veroorzaakt en uit onderzoek blijkt dat er geen TPMS sensoren aanwezig zijn kan dit voor een verzekeringsmaatschappij aanleiding zijn om niet uit te keren. Je draait dan zelf op voor alle mogelijke schade. Er is dan immers bewust voor gekozen om het wettelijk verplichte systeem buiten werking te stellen door niet de benodigde sensoren te plaatsen.
     
  10. Klopt inderdaad. In de praktijk wordt de WA schade normaal uitgekeerd (tegenpartij mag hier niet de dupe van zijn). Casco schade hoeft dan niet op een uitkering van de verzekeringsmaatschappij te rekenen.
     
  11. Bovendien is de optie er niet in IDS om de sensoren te deactiveren, afgezien van de engineering mode.
     

Deel Deze Pagina