problemen na half uur ontkoppelen accu

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by justmike1973, Dec 16, 2015.

  1. Onze focus had een kapotte kachelweerstand en al wat problemen met stationair draaien (bij warme motor liep hij soms gewoon op). Dus ik dacht joh als ik toch de weerstand moet vervangen dan gelijk maar even de plus eraf halen. Oliepeil ook even gecheckt en die was weer laag. Dus bijgevuld (halve liter) en hup weerstand vervangen. Eenmaal klaar deed alles het weer en dacht de wederhelft joh laten we even naar de winkel rijden.

    Tot we weer thuis waren ging alles prima. Maar ik zet hem in zijn achteruit en terwijl ik achteruit wil rijden stotter, stotter, slaat de motor uit en echt een enkele tel slaan alle meters voluit (let wel de auto was al afgeslagen) Draai de sleutel weer op contact en nope, geen check engine of wat dan ook maar ik zie opeens in de spiegel enorme rookwolken. zodra je ook maar iets gas gaf. Stationair ook wel iets maar niet schrikbarend. Was al donker dus ik kon niet zien wat voor een kleur maar de motor liep wel gewoon netjes stationair en geen check engine lampje of wat dan ook. Temperatuur bleef normaal. Dampen rook ook niet naar koelvloeistof. Enige echt vreemde was dat de motor volgens wederhelft die er altijd in rijd zegt dat ze hem nog nooit zo mooi heeft horen lopen als nu. Eh???? What the he....... heb ik nou weer aan mijn fiets cq focus hangen

    Heeft iemand een idee? Of suggestie? Ik weet dat je bij de Focus na een half uur de plus te verwijderen je de boel reset maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. En na 3 auto's in 2 jaar tijd met doorgeslagen koppakkingen hadden we nu eindelijk de hoop dat we eindelijk eens geluk zouden hebben.
     
  2. #2 vandertuin, Dec 16, 2015
    Last edited by a moderator: Dec 16, 2015
    auto is gereset, en moet weer opnieuw ingeleerd worden, dit kan het beste met een proefrit van ca 25 kilometer. Verwacht geen problemen ;-)
    Behalve dan de problemen die er voorheen al waren.
     
  3. Hoe staat het met het algemeen onderhoud ?
    Bougies/filters /olie verversen etc.
    Misschien even een schoonmaak rondje starten ?
    Massa punten gelijk even opschuren/schoonmaken
     
  4. Pfff snapte er al niets van zeg. Schrok me kapot en dacht alleen maar neeeeeee. Vorige maand de auto al geheel nagelopen, filters, bougies waren allemaal nog prima. Had net voor de koop een beurt gehad. Maar omdat hij af en toe zo hoog in de toeren bleef hangen las ik op een ander topic hier dat je met half uurtje de plus eraf halen de boel kan resetten. Dacht dat is prettig want dan kan je met schone lei weer beginnen. Maar pfff kolere die rook vind ik had niet gehoeven ;). Morgen medelijden met degenen die achter vriendin rijden maar is 25 km naar haar werk dus als die dan nog niet schoon en ingeleerd is dan ach heeft hij eind van de dag nog 25km om te leren dat hij een Focus is
     
  5. Dat is sowieso niet normaal. De accupool wel goed teruggeplaatst?
     
  6. Dat uitslaan klinkt inderdaad als een probleem met je accu. Meestal doen ze dat als de accu slecht wordt.
     
  7. Wat voor type motor praten we over?
     
  8. Betreft een Ford focus 1.6 80KW benzine uit 2000. De accu inderdaad is niet meer de allerbeste en waren we al van plan te vervangen. Maar dan blijft het natuurlijk wel vreemd allemaal. Vriendin heeft de auto vanmorgen gewoon mee genomen naar het werk (25km). Net even gesproken en de auto rookt niet meer. 1x afgeslagen bij de eerste rotonde (koude motor), hij loopt nu ook wel heel laag stationair. in plaats van enorm hoog zoals eerder. Heel klein beetje gestotter gehad maar niet noemenswaardig en lekker warm.
     
  9. misschien zat je kat verstopt en ben je de blokkade nu kwijt.
     
  10. Vanmiddag maar even andere accu erin zetten. Denk inderdaad dat er ergens toch wat verstopt zat of dat ik net wat teveel olie bij heb gevuld. Dus straks maar even peil bekijken. Grappige is wel dat de kachel het weer doet maar nu in plaats van alleen op standje 4 het alleen nog op standje 1,2,3 doet en 4 niets hahahahaha. Heerlijk auto's
     
  11. Het zou me niks verbazen als dat probleem opgelost is als de accu is vervangen.
     
  12. Hou iedereen uiteraard op de hoogte van alles. Nu maar eens uitzoeken waarom de kachel opeens stand 4 niet meer pakt. Niet dat het een ramp is maar wel vreemd
     
  13. Het stotteren bij de 1.6 16v is een bekend riedeltje:

    - Bougies
    - Bougiekabels
    - Bobine
    - Carterventilatie (zeker dit punt wordt veel over het hoofd gezien).
     
  14. De bobine en kabels had ik al nagekeken en die waren nog prima. De bougies tja die konden nog net maar goed nu gewoon vervangen want beter in 1 keer goed dan half half. De carterventilatie daar ga ik vanmiddag even beter naar kijken net zoals de overige slangen want met de brandstof van tegenwoordig zie je toch wel dat er veel sneller vervuiling en dikke lagen smeer opbouwen. Dus kleine moeite om eventjes de boel schoon te maken.

    Mijn 307 SW Diesel heb ik afgelopen zomer na 4 ton op de telller eens compleet uit elkaar gehaald en in het inlaatspruitstuk zat rondom een centimeter dikke vette zwarte laag smeer. Heerlijk die verplichte toevoegingen aan de brandstof tegenwoordig. Moet wel eerlijk zijn dat ik liever sleutel aan de Peugeot dan de Ford (sorry) maar dat zal waarschijnlijk zijn omdat ik eigenlijk nog niet veel met Ford te maken heb gehad.

    Mocht iemand trouwens een idee hebben waarom standje 4 van de kachel opeens niets meer doet dan hoor ik het graag. En ja zit sinds gisteren nieuwe weerstand in maar spontaan doet nu de rest het wel weer en vol uit noppes. :schater::ford::schater:
     
  15. Als je de schakelaar vasthoudt in stand 4, doet ie t dan wel?
     
  16. Wow.....vriendin komt terug van het werk en auto was wederom een keer afgeslagen. Dus motorkap open en viel me meteen op dat ik benzine rook. En ik vraag haar om even te starten. Toen schrok ik me kapot. Net onder de (witte) benzine toevoerslang kunststof aansluiting aan de commonrail spoot er benzine uit. Ik wil de slang voorzichtig eraf halen en het breekt al af. Breukvlak was duidelijk zichtbaar dat er al een lange tijd een breuk in zat en nog maar een derde alles bij elkaar hield. Tja toen begreep ik opeens ook waarom de auto al sinds we hem hebben al die problemen geeft.
    Schrok wel even want jemig ...... Maar goed liever stil staand dit probleem vinden dan dat het met 130 op de snelweg helemaal af had gebroken.

    Enige wat ik me nu afvraag is of dit een onderdeel is wat je los kan krijgen.

    Ohja Silver, als ik de schakelaar indruk dan merk ik wel speling op de schakelaar dus denk dat het niet alleen weerstandje was maar een combi.
     
  17. [​IMG] weet niet of de afbeelding zichtbaar is
     
  18. wow....Je ziet wel eens van die schroeiplekken op de vluchtstrook. Dat had jou ook kunnen gebeuren.

    Het verklaart overigens niet waarom standje 4 het niet doet en waarom je naaldjes op het dashboard naar max schoten. Dat is echt iets elektrisch.
    Lees eens wat topics over de massapunten, wellicht herken je daar iets in.
     
  19. Heb de foto ook aan de garage hier laten zien en de monteur zoemde even goed in op de foto en zei ook dat de aansluiting al lange tijd voor driekwart gescheurd was. (te zien aan het kleine witte net afgebroken kunststof en overig al compleet zwarte vlak) Dat verklaarde voor hem ook wel waarom het verbruik zo enorm was en de motor constant heen en weer bleef zweven in het toerental.

    Mijn vriendin had de auto net gekocht en tja voor die prijs weet je dat je altijd wel problemen koopt. Dus eerst de stationairklep en EGR nagelopen maar die was "schoon". Via het forum las ik dat een half uurtje de massa loskoppelen de boel zou resetten en dat ook gedaan. Het doorslaan van de meters was zo kreeg ik te horen simpelweg de reset.
    Had alles hier even in een topic gezet en de adviezen eens bekeken. Wilde toch al een nieuwe accu plaatsen en de bougies vervangen. Wat iemand hier ook als advies gaf. Net als het even controleren van alle slangen ivm eventueel mijn domme fout door te haastig olie bij te vullen terwijl de motor nog niet koud was. Heb toen alles nagelopen en even gevoeld en gekeken of alle aansluitingen wel goed vast zaten. Was dus waarschijnlijk net het kleine beetje wat bij op druk komen van de rail, de aansluiting eraf deed breken. Maar goed heb vandaag een nieuwe rail ontvangen dus morgen is dat ook weer klaar.
    De kachel die deed bij aankoop al alleen stand 4 en vandaar dat ik de weerstand eerst maar vervangen heb. Wat ook wel fijn is want nu doet de airco het ook super. Alleen de vorige eigenaar heeft ook de draaiknop zo hard heen en weer lopen trekken dat je duidelijk speling voelt. Ook daar maar een andere voor zoeken. Heb de topics van massapunten al even doorgenomen. Maar heb van een onbekende het officiële werkplaats en diagnose programma kunnen krijgen. Wat erg prettig is en ook evt uiteraard beschikbaar voor geïnteresseerden ( werkt helaas niet meer op windows 7 of 8 dus of een virtuele xp aanmaken of oude laptop met xp gebruiken)

    Maar goed dat ik het sleutelen zo leuk vind :)
    Zo nu genoeg getikt want anders lijkt wel of ik een boek aan het schrijven ben ;)
     

Share This Page