1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Temperatuurmeter "danst"

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Daveke, 28 nov 2015.

  1. #1 Daveke, 28 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 nov 2015
    Hallo,

    Ik heb al 2 nieuwe temperatuursensoren bovenin het blok geprobeerd. Maar als ik de snelweg op ga en boven de 100 km pu kom schiet de temperatuurmeter in het rood. Als ik gas loslaat tot bv 80km pu of ga stilstaan schiet de meter weer naar het midden (normale stand). Is dit een bekend probleem? Verwarming werkt goed verder, dus thermostaat lijkt in orde. Het lijkt dus of de temperatuursensor reageert op de snelheid. In de bebouwde kom nergens last van. Is hier een oplossing voor? Het is een 1.6 wagon 1999.
     
  2. Als ik het goed heb zit de verwarming in het "korte" circuit. Dus de thermostaat helpt daar niet voor.
    Makkelijkst is even de slang naar de radiator voelen. Die zit zeker achter de thermostaat.
     
  3. Bij mijn Fusion had ik een vergelijkbaar iets. Schoot ook af en toe uit.Maar tijdens rijden ook weer terug. Temp was net boven normaal steeds.
    Bleek een haarscheurtje in een of andere pakking. Lekte ook vloeistof op de grond. (Nadat hij langer als een minuut of 20 had gedraaid)
     
  4. [MENTION=19506]Daveke[/MENTION]
    het kan inderdaad een pakking of lucht in je koel systeem zijn en dat is lastig te zeggen van achter een computer.
    je kunt nog wel even je massa puntjes op de binnen schermen controleren op roest en oxidatie want dat komt ook regel matig voor dat dan de meters en evt lampjes raar gaan doen op het dashboard bij mij brande het handremlampje zacht.
    nadat ik ze gister schoongemaakt had kwam ik er achter dat de tellers nu ook beter reageren en ook de temp van de motor lager blijft.
    ik zeg niet dat dit jou probleem is maar het kan er mee te maken hebben.
    is iets wat niet lastig, is geen groter rep. en makkelijk te controlleren en vaak over het hoofd gezien.
     
  5. Bij mijn ST170 een bijna gelijkend probleem, alleen bleef de kachel niet warm.
    Ik weet niet of het bij de jouwe hetzelfde is, maar je kunt het volgende even proberen:
    Haal het expansievat los, maar laat de slangen zitten, er komen bovenop 1 of 2 slangen in uit (terugvoer) en onderin 1 dikkere slang (aanvoer op de waterpomp).
    Zorg dat de motor warm is en draai het expansievat zodanig dat de slangen van de terugvoer onder het waterniveau komen.
    Geef dan een paar keer kort behoorlijk gas met de hand, en let op of je luchtbellen ziet verschijnen uit de kleine slangen.
    Zo ja,.......dan is waarschijnlijk je koppakking lek !
     
  6. Hallo.

    Ik sprak gisteren een garagist die hetzelfde mee had gemaakt. Hij heeft het uiteindelijk opgelost door 2 gaatjes van 3mm in de thermostaat te boren.
    Ik heb zelf nu een 74 graden thermostaat besteld en ga alle massa punten even schoonmaken en kijk of het dan opgelost is. Zo niet, dan maar gaatje in de thermostaat boren.
     
  7. Ik twijfel niet aan de kennis van een garagist.
    Maar ergens een gaatje in boren om het probleem op te lossen ?!
     
  8. door het boren van die gaatjes los je de symptomen op en niet het probleem als je de termostaat vervangt neem dan het termostaat huis mee als je wijs bent die worden bros en gaan lekken.
    het zou jammer zijn als de termostaat er in staat dat je nog een keer aan de gang moet omdat het huisje lekt.
     
  9. #9 Daveke, 1 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 dec 2015
    Ja daar hebben jullie wel een punt!
    Ik ben zojuist maar even de meest simpele werkzaamheden uit gaan voeren;

    Alle massa punten op de binnenschermen schoon gemaakt.
    In de zekeringkast onder de motorkap was een 30 ampere maxizekering van de vin kapot, ik was hoopvol toen ik zag dat die kapot was! Vervangen dus.
    Verder nog alle zichtbare stekkeraansluitingen los gemaakt en met contactspray behandeld.

    De snelweg op en..... nee, helaas...
    Probleem niet opgelost, na een paar filmpjes op youtube bekeken te hebben denk ik nu aan het "elementje" dat bovenin de radiateur tussen de 2 vinnen in zit. De stekker heb ik wel schoongemaakt maar elementje even laten zitten vanwege "bang dat het ijzeren bevestigingsclipje zou afbreken"
    Weet iemand hier het originele nummer van dat elementje?

    Update; Ik heb nu een thermostaat van 74 graden gehaald voor een focus vanaf 2002, deze verschilt iets in hoogte maar zou wel moeten passen denk ik?

    Alvast bedankt!
     
  10. Al die "truc" met het expansievat geprobeerd ?
    Ik wou dat ikzelf dit gelijk gedaan had, want dat had mij een hoop tijd en gedoe bespaart !
    Blijf iig jouw topic volgen.....succes !
     
  11. Morgen word de 74 graden thermostaat geplaatst, meteen even de carterventilatie na laten kijken. Stationair loopt hij ook niet helemaal lekker. Slang van klepdeksel naar luchtfilterbak was los, terug geklikt in de luchtfilterbak. Daarna nullastregelklep schoongemaakt en -pool 30 min los gehad om te resetten. Bij koude start houd hij nu mooi 1100 toeren aan, maar als hij warm is begint het toerental bij stationair te schommelen. Blok schud dan een beetje. Vandaag ook de dealer gemaild of er een software update beschikbaar is, had ik ook iets over gelezen. Dus hoop morgen meer te kunnen melden.
     
  12. 74 graden thermostaat gemonteerd en het probleem is opgelost! Temperatuurmeter blijft mooi in het midden op de snelweg.
     
  13. :cheer: Ha fijn !! :cheer:
    Kan je weer onbezorgt een eindje rijden !
     
  14. mooi dat het is opgelost.
     
  15. Vandaag ook nog even wyns "air intake cleaner" door de luchtmassameter en het gasklephuis gespoten, loopt nu 90% beter stationair. Het weekend nog maar eens doen, is in 5 minuten gebeurd en goed resultaat.
     

Deel Deze Pagina