fijne Focus, vervelende kachel...HELP !

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door robin haba, 24 nov 2015.

  1. :cheer:Sinds vorige week eigenaar geworden van een nette FocuST170 uit 2002:cheer:
    Eerste indruk is datie erg lekker stuurt en best wel ruim is.

    Ding opgehaald en gelijk een lekker eindje gereden.
    Afgelopen zaterdag moest ik naar Groningen, wat voor mij 200 km rijden is.
    :nocheer:Onderweg gaat ineens de temp. meter naar het rood, blijft daar een paar seconden staan, en daarna weer net zo snel terug naar de normale bedrijfs temperatuur.:nocheer:
    Dit gewoon onder constante belasting, zo'n 120 a 140 km per uur.
    Hij doet dit niet tijdens "normaal" gebruik, hij doet dit soms wel als ik even een flink stukje doortrek: 2e en 3e versnelling naar de 7000 toeren.
    Sinds dit verschijnsel doet ook de kachel het niet meer.
    Er zit zo'n elektrisch bedienbare knoppen-ding in.
    Kachel blaast prima in alle standen, maar wordt hooguit lauw.
    Nu dus al van allerlei forums afgezocht, maar nog steeds is het probleem mij niet duidelijk.

    Hieronder alles even samengevat:

    1:Temp meter schiet soms een paar seconden tegen het rood aan, om naar een paar seconden weer terug te vallen in de "normale" positie.
    Hierbij blijven de olie temperatuur en druk constant, koelvloeistof niveau ook

    2:Kachel wordt niet warm, airco ook niet, ventilator blaast zoals het hoort.
    1 kachelslang wordt warm, de andere nauwelijks !

    Tot nu toe ondernomen:

    1: thermostaat en koelvloeistof vervangen
    2: interieursensor schoon gemaakt
    3: verwarmingssysteem doorgespoeld met tuinslang, inclusief gedeelte bij de oliekoeler.

    Waar kan ik nu nog naar kijken, proberen ???....:confused:HELP:confused:
     
  2. #2 RaliasR, 24 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
    Lijkt mij iets als (aansluiting )kachelkraan oid
    Zekering schema ook al nagekeken?
     
  3. Zit geen kachelkraan in volgens mij.
    Radiator van de verwarming moet gewoon altijd warm zijn, en die warmte krijg je binnen door middel van een "flap" die de lucht of langs, of door de hete radiator laat stromen.
    (of daar ergens tussen in natuurlijk)
    Nu zitten er onder bij het middenconsole aan de bestuurderskant 3 motoren die de boel bedienen.De motor die de koud/warm klep moet bedienen werkt gewoon.
    Ikzelf zit nu te denken om de waterpomp te vervangen.....omdat ik het bij god niet meer weet wat er anders zou kunnen zijn.
    Alle ideeen zijn welkom !!!
     
  4. als 1 slang naar je kachelradiateur lauw warm wordt en de andere niet dan kun je ervan uit gaan dat er geen doorstroming van koelwater is door de kachel. dus zul je op zoek moeten naar de blokkade aldaar en dit zal dan de kachelkraan wel zijn die niet aangestuurd wordt of vast zit.. waterpomp heeft hier niet veel mee van doen als die niet goed zou zijn was je motor ondertussen al wel overleden lijkt me.
     
  5. Hoi Paul,
    Ik heb de kachelslang losgemaakt bij de thermostaat, die gaat rechtstreeks naar de kachel, en de slang losgehaald bij het oliefilter.
    dit heb ik door gespoeld met de tuinslang, en het water kwam er vlot stromend uit.
    Dus voor de kachel tot na de warmtewisselaar van het oliefilter zit geen verstopping.
    Een kachelkraan heeft de ST170 volgens mij niet, maar weet dit niet zeker....ik heb hem in ieder geval niet kunnen vinden.
    Ik twijfel nu natuurlijk aan van alles omdat ik dit niet opgelost krijgt :?
     
  6. #6 dutchguy, 25 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
    Heb je de climatecontrol op maximum gezet? En komt er dan slechts lauwe lucht uit?
    Dan komt er geen, of weinig warm water bij het kachelelement aan.

    Dat betekent een blokkade of een defecte waterpomp (of beide).
     
  7. Wordt de lucht wel warm als de auto even stil staat met draaiende motor ? Als de doorstroming goed is zoals je zegt dan zou er dus teweinig warm water naar de kachel stromen door een andere oorzaak.

    ik persoonlijk vind de waterpomp twijfelachtig, want zou dan de motor zelf ook niet te weinig koeling moeten krijgenen ik heb nog nooit een waterpomp gezien waar het pompdeel kapot of versleten was eigenlijk altijd het lager dat kapot was en dus de keerring het opgeeft.

    moet je eenverder antwoord schuldig blijven.
     
  8. Zucht....wat een ellende :td:

    Vandaag druk bezig geweest :
    Ik heb de retour slang van de kachel bij het expansievat los gehaald.
    De aansluiting waarop hij zat heb ik dicht gemaakt, en de slang verlengt met een doorzichtige tuinslang en omhoog gelegd.
    Auto gestart en water spoot er heel even (2sec) uit, daarna niet meer.
    Als de motor wat warmer wordt, zie je het niveau in de slang langzaam omhoog kruipen......dus niet echt een circulatie snelheid.

    Ik blij....want dat kan dan toch niet anders als de waterpomp zijn....dacht ik.
    Nu ik de waterpomp moet vervangen, ook maar gelijk nieuwe riemen en rollen er bij besteld.

    Lekker aan het sleutelen gegaan (het is mijn hobby) en alles los gegooid......maar de waterpomp ziet er wel oud, maar ook nog goed uit....sjips !

    Morgen maar weer de boel in elkaar klussen, misschien ook nog even de klepspeling meten.......ben een paar uur aan het zoeken geweest op internet om de juiste speling te achterhalen.
    Er is eigenlijk maar bar weinig technische info over de ST170....geen eens een haynes boek of zo iets dergelijks.

    Als de boel weer in elkaar zit en de kachel wordt nog steeds niet warm, ga ik de kachel eens "overslaan" in het circuit.
    Toch vreemd dat ik er wel gemakkelijk water doorheen kan krijgen met de tuinslang........:weetikniet:
     
  9. Klepspeling zou ik me niet op focussen. Zie de relevantie icm je niet warm wordende kachel niet.

    Als het er voor 2 seconden uit spuit en dan niet meer, suggereert dat er een los deel rondzwerft in het koelsysteem welke voor een doorgang gedrukt wordt. (of iets dergelijks)
     
  10. Mogelijkheid van een slechte afsluitdop expansievat en daardoor geen druk opbouw in koelsysteem?
    Valt de climate control te resetten ?
     
  11. Oorzaak hoogst waarschijnlijk gevonden !

    Nee, klepspeling heeft weinig tot niks te maken met de kachel die niet heet word, maar had de boel toch los liggen, dus dat ook maar gelijk gecontroleerd.
    Ook nieuwe riemen en rollen erop gezet, is dat in ieder geval helemaal okay.

    Ik heb een ford monteur gebeld (viavia) en die zweert er bijna bij (99,9%) dat de koppakking lek is. Mijn antwoord daarop was dat ik geen belletjes zie in mijn expansie vat..........tja, de retour komt ook BOVEN in het vat uit :neu_ugly::neu_ugly::neu_ugly:
    Ik dus het expansievat vol met water gemikt en op zijn kant gehouden....en ja hoor, bellen als ik een beetje gas geef ! Ben er een half uur mee bezig geweest, want misschien was het wel lucht wat nog in het systeem zat, maar na ongeveer 5 verwarmingsradiators aan lucht geloofde ik het wel.

    Vandaag dus de kop eraf gehaald.....:snooty: en ik vind niet dat de Focus logisch in elkaar zit !!! Ik heb de raarste dingen los moeten maken om bij boutjes te kunnen komen........of dingen eraf moeten halen omdat anders het boutje er niet geheel uit kon......gadver.
    Kop naar het revisie bedrijf gebracht, en daar was de conclusie snel getrokken : kop zo'n 0,3mm krom.

    Aankomende maandag zou die weer recht moeten zijn en ik hoop dat ik in die tijd ergens de inlaat en uitlaat pakkingen kan scoren....en dat ik dan nog weet waar alles zat en in welke volgorde :schater:
     
  12. Hoop voor je dat het de oorzaak is, maar het lijkt meer een extra symptoom van een koelwater probleem. Waterpomp is al bekken?
     
  13. Ja, waterpomp en thermostaat zijn al vervangen, kachel is door gespoeld.
    ....maar ook ik ben benieuwd of het inderdaad aan de koppakking heeft gelegen.
    ! word vervolgd !
     
  14. :cheer::dance::veryhappy: Ja hoor hij word weer heerlijk heet !:veryhappy::dance::cheer:

    Maandag avond en nacht de boel weer dicht gebouwd, gisteren geen tijd gehad om wat te doen, en vandaag de nieuwe bougietjes, radiator, uitlaat, enz.enz. weer gemonteerd.
    Eerst met gewoon kraanwater afgevuld om de boel te testen, en toen alles okay bleek te zijn, water afgetapt en de leidingen door gespoten met perslucht en netjes afgevuld met koelvloeistof !

    Dus toch is (kan) de koppakking de veroorzaker van een niet warm wordende kachel !

    Van pure blijdschap door de wasstraat gereden, en van de week het ding eens degelijk poetsen en olie en filter vervangen.

    Aan iedereen die even meegedacht heeft : :rock: ! DANK JE WEL ! :rock:
     
  15. toppie! nu lekker genieten van de warme lucht :D
     

Deel Deze Pagina