1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Grootlichten : waar en hoe aftappen ?

Discussie in 'Electronica' gestart door Poorman, 10 nov 2015.

  1. beste vrienden, de volgende maanden zal de Focus MK2 van 2006 regelmatig 's nachts door de Scandinavische bosrijke gebieden moeten. Hier is reeël gevaar onder de vorm van sneeuw, ijs, en hier en daar eens een eland. Er is geen openbare verlichting. Daarom wil ik, in navolging van de inwoners, een extra verlichting op de Focus MK 2 plaatsen. Ik heb een houder met 4 door LEds gedreven verstralers gemonteerd. Nu komt de aansluiting echter... Ik ken helaas niet al te veel daarvan... Ik ben op zoek naar de beste plek om het signaal van 'Grootlicht Aan' te kunnen aftakken en via een schakelaar en relaiscircuit naar de xtra verlichting om te leiden. Op die manier kan ik met 1 handeling het hele zootje terug naar dimlicht brengen (bvb tegenligger), en enkel de extra lichten (en extra belasting voor het circuit) met de schakelaar beheersen. Kan er aub iemand me een tip of how to geven van waar en hoe ik het grootlicht signaal (dus na de stuurhendel) best kan aftappen. Omdat ik soms hoor van Canbus etc., heb ik zorgen om iets mis te doen. Toen ik nog jong en knap was knipte ik gewoon de draad door... Dat durf ik niet meer. Ik ben ook niet jong meer ;-) :P :lol: :P
     
  2. Zoals ik dat altijd bij de auto's van een vriend doe, is samen met het grootlicht een relais schakelen, en de extra lampen met een gezekerde aftakking van de +12V rail in de zekeringkast voeden. ergens onderweg naar de lichtbalk op de bumper kom je ook een massa punt tegen.
     
  3. Waarschijnlijk helpt dit topic je al een leuk eind op weg.
    Is eventueel een set bixenon koplampunits ook geen optie? Geeft ook een enorme bak licht kan ik uit eigen ervaring vermelden.
     
  4. Wat een heerlijke topic. Hele dikke merci rfknol. Zou ik naar jou ervaring dan durven aan de grootlicht pin een draadje voor naar het relais te bevestigen ?
    Bixenons zijn inderdaad schitterend. Ik kreeg echter van de kinderen twee setjes LED-verstralers voor mijn lange reizen :-)
    Indien ik op dit pinnetje niet zou kunnen aftakken, hoe zou jij dan verder gaan ? Als jong menneke knipte ik destijds de draden door en Frankenstein navolgend trok ik mijn plan. Nu ben ik bang geworden van canbus systemen etc... Grtz., Carlo
     
  5. Hello DiverM, zou jij dan durven vanaf het grootlicht in de zekeringendoos de verstralers over een relais heen aan te sturen ? Bedank voor je goede raad : ik ben bezorgd over de elektrische veiligheid en ga inderdaad flink afzekeren. Indien ik best een draad kan aanpikken via de zekeringkast, is het dan deze draad die ik ook via een schakelaar kan laten lopen. Zo kan ik ook enkel het standaard grootlicht gebruiken. Dit om de zaak niet te lang te warm te hebben ? Grtz., Carlo
     
  6. En als je nu eens deze
    [​IMG]


    In de zekeringkast doet bij de grootlichtzekering. En met dat signaal je relais voor de lampen aanstuurt? hoef je niet in je originele bedrading te knippen en kan je toch je relais aansturen.
     
  7. Iets dergelijks als hierboven zou mijn voorkeur inderdaad ook hebben. Alleen is het jammer dat de zekering van het grootlicht bij de passagiersvoeten zit.
    In de koplamunit zelf zit ook wel een mogelijkheid. Je zou daar ook wat kunnen doen zonder in de bedrading te hoeven knippen. Alleen zit je dan met de bedrading die weer naar buiten moet.
     
  8. Héérlijk mannen ! Dit is een produkt dat ik niet kende. Ik vermoed dus dat die pennetjes in de bestaande zekeringhouder 'grootlicht' gaan en dat de draad naar het relais loopt. Ik ga eens googelen om die te kunnen aankopen. Joepie, dit wordt een leuke ! :-)
     
  9. #9 DiverM, 11 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
    [​IMG]

    De zekeringhouder met draden die met het oog aan de +12V rail in de zekeringbox in het motorcompartiment aangesloten wordt.

    [​IMG]

    Gedeelte van het harnas. De rode draden aan de relaisvoetjes komen van de zekering, de gele is de geschakelde +12V naar de lampen (of iets anders zoals een claxon).
    De groene en de zwarte draden gaan naar de spoelen van het relais, dacht dat de groene de +12V was en de Zwarte de massa, maar dat maakt voor deze DC-relais meestal niet uit, de spoel moet 12V-DC krijgen.

    [​IMG]

    Draadje met info over zekeringboxen

    Er zitten een paar grote zekeringen in de motorcompartiment-box met boutjes, met aan de binnenzijde de +12V rail. In de meeste auto's tak ik daar vanaf naar een zekeringhouder. Draad naar de houder natuurlijk wel zo neerleggen dat er geen sluiting kan ontstaan mocht de isolatie doorslijten door vibratie.
     
  10. Hartelijk dank DiverM. Ook prima illustraties voor mij. Dankzij dit alles veel bijgeleerd, en wat zekerder starten aan de klus. Schitterend mannen !
     
  11. #11 kolere, 12 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 nov 2015
    Overigens in Zweden rijden ze niet met led schijnwerpers. Dit zijn vrijwel altijd 2 grote reflector lampen met 100watt halogeen (niet legaal) of xenon geplaatst voor de grill boven de bumper. Jagers hebben vaak een terrein auto die hebben dan 2 op de bumper en 4 op het dak;). Tegenwoordig vind ik dit soort lampen wat overdreven wanneer je goede bi-xenon lampen in je auto hebt zitten.

    Deze lampen zie je ook in veel winkels liggen:
    http://www.ebay.com/itm/Hella-Lumin...-Spot-Lights-x2-1F8-007-560-721-/331455104743

    Verder veel plezier, mooi land met aardige mensen! Houd in het achterhoofd dat er elk moment wild kan oversteken, met name wanneer het schemerig wordt. Waar ga je trouwens naar toe?
     
  12. Wel Kolere, enkele jaren geleden begon een van onze zonen een zogenoemde chat op een hobbyplatform. Zijn chatmaatje is nu sinds 3 jaar zijn echtgenote. Zij was van Zweden, en dus hij er naar toe. Gezien ik elk ogenblik opa kan worden van dit leuke koppel hun eerste kindje, voorzie ik (heel) veel ritjes te maken. Het gezin van mijn zoon woonde eerst in Mariestad, en actueel in Skövde.
     
  13. Wanneer je via de Oresundbrug gaat reizen doe je er verstandig aan een Brobizz kastje te bestellen. Je krijgt dan op elke overgang 50% korting, plus je hoeft niet te wachten omdat dit draadloos werkt bij een snelheid van 30km/h. Dit systeem is al bij 1x heen en weer voordelig.
     
  14. Bedankt allen !

    Met hulp van dit forum de LED-stralers gemonteerd, aangesloten en er nu 2 weken mee kunnen testen in Zweden : heeft perfekt gewerkt. Oprechte dank voor alle tips en trics. Vriendelijke groeten, Carlo
     

Deel Deze Pagina