accu monteren

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door gerardTDCI, 7 nov 2015.

  1. ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe accu aangezien ik denk dat de huidige de komende winter niet gaat overleven.
    ik denk dat ik een zilver-calcium? nodig heb en wil graag wat meer startcapaciteit i.v.m. het feit dat zo'n 70% van mijn ritten stadsritten zijn.
    mocht iemand een goed adresje weten dan hoor ik het graag :thumbup:

    maar nu mijn vraag: wat moet je nu doen als je een nieuwe accu monteert?
    gewoon monteren en overgaan op de orde van de dag of toch maar een rit van 50 km maken om 'm goed op te laden?
    ik kan ook beschikken over een druppellader, eerst maar 24 daar aan leggen en dan alsnog die rit van 50 km maken?

    wie weet het antwoord op deze vraag? zou fijn zijn als ik met een nieuwe accu een goed begin maak en niet een jaar later weer een andere moet.
    alvast bedankt voor de respons!
     
  2. Ik zou niet te moeilijk doen. Met 5 km is hij ook wel weer zover bij geladen dat bijde auto de volgende keer wel weer start. Het vriest niet dus het starten gaat gemakkelijk. De komende tijd laadt hij gewoon op tot hij vol is.

    En met die stadsritten: de dynamo houdt hem gewoon vol, anders zou je hem zo af en toe moeten bijlagen.
     
  3. Volgens mij zit er in een Ford een snellaad systeem. Als je de accu gaat monteren, doe dit in de juist volgorde.
    Loshalen: eerst de min los en daarna de plus
    Vastmaken: eerst de plus vastmaken en daarna de min

    Het frame van de auto zit vast aan de min van de auto. Aan de plus van de accu sleutelen met de min nog vast is levensgevaarlijk. Er zit veel energie in een accu en die kan bij een kortsluiting op allerlei nare manieren vrijkomen.
     
  4. Bij zit er een Yuasa accu in, werkt alweer een paar jaar probleemloos. Deze kostte rond 100euro.
     
  5. Heb de accu,s voor de andere auto,s via accushop.nl besteld.
    Worden opgeladen en wel aan huis bezorgd.
    Op basis van je kenteken krijg je een advies mbt Amp en en-waarde
     
  6. Hoe oud is de auto waar het om gaat eigenlijk? Naar mijn ervaring gaan accu's makkelijk 10 jaar mee. Het enige wat bij mij weleens problemen heeft gegeven zijn de aansluitingen die los gingen door de kou (schijnbaar krimpen de polen van de accu sterker door kou dan de aansluitingen) en vuiligheid / corrossie van de aansluitingen.
     
  7. de focus is net 7 jaar maar als het s'ochtends zo'n 4 graden is, merk ik gewoon dat die wat meer moeite heeft om aan te slaan.
    begin dit jaar (eind van de winter) merkte ik ook al dat die wat meer moeite had met starten, vandaar dat ik vermoed dat die de vrieskou niet gaat overleven en dat moment wil ik graag even voor zijn ;)
     
  8. Maak eerst de polen van de accu maar eens goed schoon, daarna beetje vaseline erop en weer aansluiten/vastdraaien. Als dat niet helpt dan kun je altijd nog gaan vervangen.
     
  9. Gerard, meten is weten.
     
  10. neem wel zuurvrije vaseline als je dat gaat doen.
     
  11. ik denk dat ik dat eerst maar eens ga (laten) doen.
     
  12. De focus geeft het onbedoeld aan, eerst knipperen de koplampen een beetje bij het starten terwijl ze uitstaan. Als de accu nog slechter wordt krijg je bibberende tellers na het starten.
     
  13. Gloeipluggen nog wel vrij vers?
     
  14. Zijn dacht ik maar twee capaciteiten accu origineel af fabriek: 55Ah voor de benzine modellen en 70Ah voor diesels.

    De "diesel" accu past ook in benzinemodellen, want de accubak is identiek tussen benzine en diesel exemplaren.

    Let wel op dat je een accu koopt die niet te hoog! is, want anders past ie niet onder de afdekkap onder de voorruit. (max 175mm hoog dus)

    Googlen op "Ford focus accu" geeft voldoende webshop resultaten om je een avondje zoet te houden iig ;-)
     
  15. dank voor de adviezen weer heren :thumbs:
     

  16. Die 10 jaar was vroeger, voordat de enorme hoeveelheid electronica zijn intrede deed. Gemiddeld tussen de 5 en 7 jaar tegenwoordig. Uitschieters heb je altijd natuurlijk, zowel naar boven als onder. Gerard stuur me even een PB met je kenteken dan geef ik je een prijs voor een originele.
     
  17. je hebt PB Anton
     
  18. Maak het verder nog wat uit als je een hele zware plaatst?mocht de maat gewoon passen?.
    Ik heb toen in mijn a6 een accu geplaatst die 50 amp meer was dan het orgineel. Gewoon omdat het kon. Maar heb nooit kunnen kijken of dat nog problemen op leverde daar heb ik de auto daarna niet lang meer gehad
     
  19. Je kan in de meeste auto's zonder problemen een accu plaatsen die in Ah (Ampère-uur) 2 tot 3x zo groot is als de dynamo in A (Ampères) kan leveren.

    Groter kan ook wel, maar, 1), zie dan maar 's plek te vinden, en, 2), waarom zou je? Zeker als je bedenkt dat fabrikanten vaak hooguit een accu plaatsen in Ah van 0,5x de stroom in A van de dynamo.
     
  20. Een accu met hogere capaciteit plaatsen kan in sommige gevallen bij nieuwere Ford modellen problemen opleveren. Bij de Focus 3 bijvoorbeeld is de accu capaciteit geconfigureerd in de centrale configuratie. Hierbij zijn maar een beperkt aantal verschillende accu's mogelijk. Wanneer je een accu plaatst die een veel hogere capaciteit heeft als in de centrale configuratie is ingesteld kan het voorkomen dat de accu niet volledig wordt geladen (het systeem denkt immers dat er een andere accu is gemonteerd) en bijvoorbeeld het start/stop systeem niet meer werkt.

    Bij oudere Ford modellen zoals de Focus 2 is dit niet het geval en kan je probleemloos een accu met hogere capaciteit plaatsen. De enige beperking die je dan hebt bij de keuze van een accu is (naast het soort accu) het formaat van de accubak en de positie van de accupolen.
     

Deel Deze Pagina