1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

thermostaat schommelt enorm in temperatuur.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ayrton, 28 okt 2015.

  1. En hoe is het met de Focus?????????
     
  2. Heb hem net opgehaald, er is geen duidelijke oorzaak. De thermostaat is vervangen en het lijkt over. Ik ga zo een heel stuk rijden en dan is het hopelijk over. Verder konden ze niks geks of afwijkend vinden.
     
  3. Dat zou mooi zijn,maar houd me even op de hoogte hoe het verloop is
     
  4. Het probleem is bekend mannen!! Mocht even duren, maar het is zover. De sensor in mijn katalysator (daar zitten er 2) de achterste is mogelijk stuk dit meten ze morgen door maar dat heeft er voor gezorgd dat de hele computer op hol is geslagen. Dit verklaard dat de thermostaat wel goed werkte maar het signaal niet goed werd door gegeven. Computer zijn alle dingen verwijdert en opnieuw erop gezet. Alles werkt naar behoren.
     
  5. Ben benieuwd of dit de oplossing is? Kan iemand mij misschien uitleggen wat het verband tussen de katalysator en de thermostaat is?
     
  6. Ik kan het verband ook niet goed leggen sensoren in de kat en de motor temp.
    Lijkt mij dat de tempmeter de waarde van de koelvloeistof moet meten.
    Wie weet kan iemand anders nog een idee geven
     
  7. Bij de Focus 2 is de waarde die de temperatuurmeter weergeeft een door de PCM gecalculeerde waarde en geen realtime waarde. De gecalculeerde waarde wordt door de PCM berekend aan de hand van data van diverse sensoren.

    Als bij het berekenen van de temperatuur waarde ook gebruik wordt gemaakt van de sensordata van de lambdasondes zou dit kunnen verklaren waarom dit effect heeft op de weergegeven temperatuur.
     
  8. #28 robin haba, 21 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 nov 2015
    Dat is interessant ! Zit hier sinds vandaag met een soortgelijk probleem maar dan bij een st170 uit 2002.
    Kachel wordt lekker warm tijdens het eerste stuk rijden.
    Temperatuurmeter gaat netjes naar het midden, en blijft daar staan......
    Totdat hij ineens omhoog loopt tegen het rood aan, daar een paar seconden op blijft hangen, om daarna snel weer terug te gaan naar de "normale" stand.
    Maar nu wordt de kachel niet meer warm, zelfs koud, en soms een beetje lauwig.
    Genoeg koelvloeistof aanwezig.
    Olie temperatuur blijft netjes in het midden.
    Airco aan of uit, maakt geen verschil.
    Plan is om de boel te spoelen en een nieuwe thermostaat erin te zetten.
    Iemand nog andere ideeën ??
    Mocht ik hiermee inbreuk op dit topic maken, maak ik wel een nieuw topic aan.
    Laat maar even weten.
     
  9. #29 maniactheman, 21 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 nov 2015
    Ik denk dat de voorschakelweerstand van de kachel een probleem is bij jouw [MENTION=20097]robin haba[/MENTION] ook wel kachelweerstand genoemd. deze gaan bij veel voertuigen stuk en brengen bij een ieder verschillende problemen.

    Het lijkt alleen veel complexer tegenwoordig door al het electronica wat eraan gekoppeld zit.
     
  10. Zou kunnen, ga er morgen eens naar kijken.
    Maar......ik dacht gelezen te hebben dat als die weerstand stuk is, de standen 1, 2, en 3 het niet meer deden, maar 4 wel.

    Alles blijft gewoon werken (blazen), alleen de warmte komt er niet of nauwelijks uit.
    Daarbij ook nog eens het rare gedrag van de temperatuurmeter, alsof hij even geen koelvloeistof krijgt, of een prop de boel even afsluit.
    Nu heb ik ook begrepen dat de olietemperatuurmeter een berekende waarde aangeeft ipv een "realtime" waarde (?) dus die zou dan ook moeten reageren op het even heter worden van de koelvloeistof ?

    Leve de elektronica ! .....wordt vervolgd
     
  11. Vandaag een andere thermostaat erin gezet, maar niet echt resultaat.
    Verwarming blijft raar doen.
    Ik heb de voeler in het dashboard schoon geblazen en gezien datie netjes draait.
    2 dingen die mij wel opvielen :
    1 Verwarmingsslang is heet, de andere lauw.
    Ik heb deze met perslucht door geblazen en is open.
    De temperatuur regel motor (wat een woord) draait vanuit de kou stand naar de warmstand, maar blijft op het eind een beetje "tikken" alsof hij verder wilt maar niet kan. Morgen maar eens een tang erop zetten en kijken of ik hem verder draaien kan.
    ......word dus weer vervolgt.
     
  12. Oja, kachelweerstand heb ik geloof ik niet, als die stuk is doen de eerste 3 standen van de ventilator het niet.....meende ik gelezen te hebben.
    De st170 heeft zo'n elektrische bediening.
     
  13. Zoals hierboven, door dat de lambdasondes niet goed functioneerden en lekker per toeval de pouliesensor en luchtmassa meter tegelijk of niet eerder opgevallen stuk zijn gegaan is de computer helemaal de kluts kwijt geraakt. Het klinkt erg vreemd en onwaarschijnlijk, er is ook contact met verscheidene dealers en Ford Nederland geweest. Dit omdat de computer normaal in noodloop zou moeten gaan maar dat dus niet deed. De auto is soort van ze eigen leven gaan hebben. Gaf de temperatuur niet meer goed aan omdat de computer het niet meer snapte, hij gaf onderin de toeren dubbel zoveel brandstof en als hij net gestart was dus aan het choken was hoorde je de brandstof helemaal gorgelen en klotsen in het motorblok. Al met al helemaal waardeloos en nog niet helemaal van alle problemen af, maar het eind (van mijn portemonnee) is inzicht. Excuses voor de late reactie, was erg druk op het werk.
     
  14.  
  15. Ik heb hetzelfde gemerkt. Maar ik ben er ook achter dat als je de snelheid boven de 70 houdt de melding beduidend minder vaan voor komt. Op het moment dat de melding dan alsnog voor komt is het in mijn ogen ook niet vreemd.
     
  16. Probleem met temperatuur met is bij opgelost.
    Thermostaat waar een modificatie op is geweest is vervangen.
    Nu blijft de temperatuurmet netjes op 90 graden staan.
     
  17. Hmm is mij nooit wat verteld over en modificatie van de thermostaat? Twee ford dealers het probleem voorgelegd en die keken me toen maar vreemd aan. .
     

Deel Deze Pagina