1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verlichting wil niet uit.

Discussie in 'Electronica' gestart door puck013, 27 okt 2015.

  1. De verlichting van mijn ford focus wagon uit 2000 wil niet uit. Als ik de auto uit zet blijft het dashboard, dimlicht en kenteken verlichting aan. Ook als de schakelaar uit staat. De schakelaar is al gewisseld. En alles gaat uit als ik de schakelaar ontkoppeld, behalve de kenteken verlichting.

    Als het contact uit staat en de bestuurders deur staat open hoor je het geluidssignaal. Het geluid stopt als de sleutel op contact word gezet of de deur sluit.
     
  2. Ik heb iets te snel op verzenden gestuurd :)
    Mijn vraag is natuurlijk of iemand wellicht weet wat het is of waar ik nu verder kan kijken. Ik zit helemaal vast en heb geen ideeën meer. Alvast bedankt!
     
  3. ehm...:think::think:
    er heeft toevallig niet iemand in de draden zitten knippen en plakken recentelijk? Xenon erin gezet wellicht?
     
  4. Nee, er zitten gewone lampen in en hij deed het uit het niets. Ik stapte uit de auto toen ik bij een tankstation kwam en toen begon hij ineens geluid te maken. De kabelboom was nog netjes gebundeld en zag er niet geknipt uit.
     
  5. zekeringen gecontroleerd? weet niet of het voor een 2010 Focus ook geld, maar een half uur de min-pool van de accu loshalen wil ook wel eens helpen
     
  6. Het valt te proberen, dank je!
     
  7. En de zekeringen heb ik inderdaad gecontroleerd.
     
  8. Als je de zekering van de kentekenverlichting eruit haalt, blijft het probleem dan ook?
    Als ik je verhaal zo lees denk ik dat er in de kabelboom naar de achterklep een probleem zit. Waarschijnlijk door de bewegingen de boel wat versleten en daardoor sluiting met de kentekenverlichting.
     
  9. Relais ook al eens eruit getrokken?
    Anders lijkt het een kapotte lichtschakelaar
     
  10. Als de lichtschakelaar los is en het licht brandt dan nog zal het niet aan de schakelaar liggen gok ik. ;)
     
  11. Een half uur de min pool van de accu afhalen heeft helaas niet geholpen.
    Ik weet niet welke zekering van de kentekenverlichting is, dus dat durf ik niet te zeggen. Daarvoor moet ik op onderzoek uit.
    De kabelboom moeten we inderdaad maar eens gaan onderzoeken.
    Inmiddels doet ook het binnenlampje het niet meer.
    Relais lijkt wel vast te zitten. Je bedoelt die onder de moterkap toch?
     
  12. Een relais kan intern blijven plakken. De simpelste manier om het relais te controleren is vervangen door eenzelfde relais.
     
  13. Ik ga het proberen. Hij zit alleen echt enorm vast en wil natuurlijk niets kapot maken. Ik zal straks nog eens proberen :)
     
  14. Hoogstwaarschijnlijk zit er in elk pootje een klein gaatje en zit het relais daarmee extra stevig vast. Als je de zekeringkast tegenhoudt zal er niks af kunnen breken.
     
  15. Alle relais nagekeken maar helaas, ook daar geen verschil in. Ik heb een vraagbaak voor de auto besteld, hopelijk kan ik daar het een en ander in nakijken.
     
  16. Met een beetje dom redeneren van mijn kant , zou ik denken dat je een massa probleem
    In je kenteken verlichting hebt.
    De focus is dacht ik massa geschakeld en als je dan in je kenteken verlichting een alternatieve massa
    hebt dan heeft dit waarschijnlijk ook invloed op je lichtschakelaar.
     
  17. Daarom had ik het ook over de kabelboom naar de achterklep. Die willen nog wel eens problemen geven.
     
  18. #18 Vogel, 31 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 okt 2015
    Theorie:
    Omdat zonder schakelaar toch de kentekenplaat verlichting brandt, is bewezen dat de schakeldraad van de kentekenplaatverlicht onder spanning staat.
    Ik denk dat stadslicht/kentekenverlichting/dashboard gevoed worden uit 1 voedingsdraad en dus onderling verbonden zijn. Zet de schakelaar erin en de schakeldraad van de kentekenverlichting (onder spanning) voedt de andere verlichting.

    De oorzaak MOET dan wel kortsluiting zijn tussen een draad met spanning en de kentekenverlichting(sdraad)

    Mijn hoofdverdachte is de voedingsdraad van de ruitenwisser.

    optie1: de kortsluiting zit bij de ruitenwissermotor
    óf optie2 de kortsluiting zit het flexibele stukje kabelboom tussen dakrand en achterklep. (zoals RFKnol ook al zei)
     

Deel Deze Pagina