Nieuwe catalysator nodig?!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door hanjovdberg, 21 okt 2015.

  1. Dag allemaal,

    Diverse malen heb ik al bruikbare tips gelezen op dit forum. Maar nu heb ik toch een best wel groot probleem.

    Al ruim een jaar geeft mijn auto geregeld een motorstoring aan. Dit is dan code p0430. De testresultaten van de diverse sensoren geven aan de de catalysator failed.

    Vandaag heeft mijn garagehouder alle lambasondes getest. Deze zijn idd niet kapot. Ook de luchtmassa meter en sondes schoongemaakt. Maar de storing lijkt toch echt uit de katalysator te komen.

    Ik heb een ford focus 2 uit 2005 (fase 1 volgens mij). Betreft de volgende versie: Ford Focus Wagon 1.6 16V Ti-VCT Titanium

    Aangezien dit een 'speciaal' model is zitten er ook net wat andere en duurdere onderdelen onder. Zo zitten er in de katalysator niet 2 maar 4 lambasondes. Mijn garagehouder heeft nagevraagd of een universele katalysator zou passen maar deze zouden niet 4 lambasondes hebben. Ofwel ik ben veroordeeld tot een originele kat à €1450 excl btw?!?!

    Hebben jullie mogelijk nog een ander idee of oplossing?

    Ik hoor het graag.
     
  2. onderdelenlijn.nl??
     
  3. #3 hanjovdberg, 21 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 okt 2015
    Ga ik proberen. Toch zit ik ook nog met een andere vraag.

    Ik heb al een lamba spacer in bezit. Kan ik die ook plaatsen? En gaat de motor dan ook weer beter lopen? Ofwel meet hij dan geen 'verkeerde' waardes meer?
    Of moet ik er dan 2 plaatsen omdat ik 2 lambasondes achter en 2 voor heb? Hij heeft het wel steeds of bank 2.

    Tevens ter overweging: mijn auto heeft nu ruim 185000 km gelopen. Restwaarde is door wat krassen en deukjes en interieur wat duidelijk gebruikt is door kids ook niet meer heel hoog. Dus ik vind dan €2000 wel een hele hoop geld. Denk dan meer aan een andere auto.. Maar ja wat krijg je dan nog voor deze terug. Daarom ook mijn vraag over de spacers?
     
  4. Vorig jaar toevallig iets aan de auto aangepast?
    Alternatieve bougies afdoppen egr lid ?
    Andere lambdasondes om in bank 2 te testen?
     
  5. Pff bobine vervangen en nog wat van die zaken (opnieuw vlakken van de koppakking enzo). Is inmiddels ruim 1,5 jaar geleden maar toen heb ik in korte periode voor bijna €2000 aan de auto moeten laten repareren.
    Het zijn niet de lambasondes die zijn per stuk getest en nog goed.
    Wat bedoel je met die bougies?
     
  6. Gaat hier ook over een goede verbranding
    Als je niet de juiste bougies gebruikt, dan kan dit het verbrandingsproces beïnvloeden
    Als dan de voorste sondes op het randje meten, dan kunnen de achterste net buiten spec vallen
     
  7. Ik neem aan dat mijn garage wel de goede bougies gebruikt maar zou dat kunnen checken uiteraard.

    Heb wel al op diverse plekken gelezen dat een kapotte bobine ervoor kan zorgen dat de kat later kapot gaat!? En dat is wel wat ik gehad heb.

    Zou je dus adviseren eerst de bougies even te vervangen? En kan ik dat nog op een andere wijze checken?
     
  8. Een kapotte bobine kan inderdaad je kat om zeep helpen. Meestal als je er langere tijd mee hebt doorgereden.
     
  9. Ja en de codes die mijn obd scanner doorgeeft gaan over de katalysator. De sensoren meten wel hogere of lagere waarden maar dat is natuurlijk logisch als de kat kapot is. De sensoren zijn wel ok in de test terwijl de kat als not ok wordt getest.

    Dan maar even over op advies vraag:

    Wat zouden jullie doen? Nieuwe kat à 500-750€ of 2 lamba spacers zodat de sensoren niet meer verkeerde waardes meten en doorgeven.

    Dat laatste zorgt er dan toch ook voor dat mijn motor geen onjuiste waardes meer doorkrijgt? Ik wil nog ongeveer een jaar met deze auto doorrijden en dan wat anders.

    Ben benieuwd naar jullie adviezen/overwegingen.
     
  10. Tsja, 2 spacers kosten de kop niet. Dus dat kun je allicht eerst proberen..
     
  11. Ik zou het ook eerst proberen met de lambda spacers, net wat Anton zegt, die dingen zijn niet heel erg prijzig en je bent van de foutcodes af, het auto management ''meet'' weer de juiste waarde waardoor die weer normaal gaat rijden.

    Ook voor de APK mag er geen foutcode 04.. zijn

    Kijk wel ff goed welke er tussen passen ivm de ruimte, gewoon recht of haakse.
    Zorg ervoor dat je een spacer neemt met een klein gaatje (3à4mm) anders krijg je nog steeds een verkeerde meeting.
    Soms blijft de melding terugkomen, je kan dan evt met een bolletje staalwol het gaatje wat verder dicht maken zodat er nog minder ''foute'' uitlaatgassen bij de sensor kunnen komen.

    Na plaatsing moet de foutcode gewist worden, kun je zelf met een OBD2 scanner en je telefoon, of door de garage natuurlijk.

    De meeste lambdasondes hebben een schroefdraad van M18x1.5 (check dat evt)

    Suc6

    Linkje naar Ebay >>KLIK<<

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. Bedankt voor de reacties. De 2 rechte spacers zijn besteld. De tip met de staalwol zal ik even doorgeven aan mijn garage. Hij gaat ze voor mij plaatsen. Hij vertelde er wel bij dat ze erg slecht bereikbaar zijn en de vooras los moet!? Is dat herkenbaar? Of is dat ook weer het gevolg van de 'luxere' uitvoering waar alles net even op een andere plek zit?
     
  13. Wanneer de spacers geplaatst zijn en kat wel stuk blijkt te zijn. Hoe zit het dan met de waardes gemeten met de apk?
    Zorgen de spacers ervoor door juist te meten dat de waardes normaal blijven voor apk? Of heeft dit puur met de kat te maken?
     
  14. Door de spacer ''denkt'' de ecu dat alles werkt, en geeft geen foutmelding, bij auto's na 2005 (dacht ik) lezen ze alleen de ECU uit op foutcodes, zijn die er niet dan doen ze ook geen Co2 meting, wel moet de ECU een rij cycles hebben afgelegd/gemeten van zo'n 250km nadat de foutcode is gewist, dan gaan alle vinkjes op groen en kom je fluitend door de APK met je spacers.

    Voor het milieu ben je natuurlijk niet goed bezig, maar dat is een keuze die je zelf moet maken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. Ik verwacht eigenlijk dat er door de Volkswagen manipulatie binnenkort ook
    Wel anders zal worden gemeten. Er wordt toch al aan een soort roadtest gewerkt ?
     
  16. Klopt maar dit gaat alleen om de toelatingseisen, niet om auto's die al rijden.
     
  17. Weer terug naar de 4 gasmeting.... Denk dat een heleboel mannen dan wat zenuwachtig worden. :grin:
     
  18. Haha denk ik ook. Ik ben absoluut geen milieuridder of boomknuffelaar, maar een auto zonder katalysator is gewoon vreselijk slecht voor het milieu. Ik dacht tot 20x slechter. En voor die paar PK die je er mee wint vind ik het best egoïstisch/asociaal om hem er tussenuit te halen.

    Tuurlijk, het staat niet in contrast met wat er bijvoorbeeld in China uitgestoten wordt. Maar een beter milieu... Affijn [emoji2]
     

Deel Deze Pagina