1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1.4 slaat niet aan

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door mark_almelo, 20 okt 2015.

  1. Hallo,

    Ik heb hier een focus 1.4 staan die niet aan wil slaan, Althans na 3 minuten starten uiteindelijk wel een keer. Brandstofpomp werkt. Bougies vonken en al vervangen. Geen foutcodes. Ook reageert de motor totaal niet als je remreiniger in de inlaat spuit. Alle zekeringen gecontroleerd. Beide sleutels geprobeerd ivm startblokkering.

    Als de auto eindelijk loopt loopt die ook goed zonder inhouden of dergelijke.

    Wie weet wat dit kan zijn? Gasklephuis defect?
     
  2. Probeer de bobine te vervangen, er staat een handleiding op het forum.
     
  3. Die heb ik al vaker bij een focus vervangen maar toen deed de bobine helemaal niks, het komt dus ook voor dat de bobine wel zorgt voor den vonk maar dan alsnog defect is en geen foutcode aangeeft?
     
  4. Accu polen en massa-aansluitingen goed schoon
    Zakt de accu niet teveel in ?
    Laadspanning goed ?
     
  5. Jha hij draait snel genoeg rond, zelfs een zwaar powerpack eraan gehad maar zelfde probleem. Massapunten kan ik wel morgenvroeg wel even controleren
     
  6. Het gaat niet alleen om stroom richting startmotor
    maar ook om stroom plus en min richting ontsteking en andere electronica
    Verder de standaard dingetjes als filters (lucht en benzine)
    Al gecheckt ?
     
  7. Als remmenreiniger niet helpt zou ik het toch ergens in de ontsteking zoeken. Kabels ook al eens gecontroleerd?

    Groet Flip
     
  8. zitten de kabels in de juiste plaats op de bobine?
    de timing wordt (mede) bepaald door een chip in de bobine. Deze kan het begeven waardoor de vonk niet op het juiste moment komt.
     
  9. Een bobine is een stukje elektronica en als daar door wat voor reden dan ook iets ontregeld wordt dan heb je al kleine problemen.
    Stel dat de bobine op bepaalde cilinders de vonk net te vroeg of te laat in millisecondes laat plaatsvinden dan kan je al problemen ondervinden.
    Dat er geen foutcode aanwezig is kan komen dat er een tolerantie waarde in is ingebouwd en als deze misschien kleine afwijking er net onder valtkomt er geen melding.

    Ik ben bang dat het toch een trigger and error methode van komt om het op te lossen.
     
  10. De bobine van dit type motor is niet voorzien van enige elektronica.

    In feite bestaat deze bobine simpelweg uit een primaire en een secundaire spoel. De primaire spoel wordt onder lage spanning (vaak de accuspanning) gezet waardoor er in de secundaire spoel een hoge spanning wordt opgewekt die ervoor zorgt dat de bougie vonkt.

    Het moment waarop de bougie vonkt wordt door de PCM bepaald en aangestuurd door de PCM. Een transistor schakeling in de PCM maakt/verbreekt de stroomvoorziening naar de primaire spoel van de bobine precies op het juiste moment waardoor de betreffende bougie op het juiste moment vonkt. Er zit dus verder geen elektronica in de bobine die hier voor zorgt.


    Feitelijk is dit type bobine voorzien van 2 primaire en 2 secundaire spoelen in 1 behuizing. Elke secundaire spoel is verbonden met 2 bougies. Hierbij vonken er dus 2 bougies tegelijk. Omdat hierbij maar 1 van beide zuigers in de compressieslag staat vonkt er feitelijk dus 1 bougie voor niets (ook wel het wasted spark principe genoemd). Op deze manier kan er dus gebruik worden gemaakt van 2 gescheiden circuits in plaats van 4 gescheiden circuits.
     
  11. Ik denk dat ik hier hetzelfde probleem heb. Bij mij gebeurde het onder het rijden. (Ff stukje rijden met de nieuwe stuurbekrachtingspomp) sloeg in eens af. Bij het starten niet willen aanslaan wel ploffen uit de uitlaat. Zelf dacht ik eerst dat de riem verlopen was. Gecontroleerd of de auto nog op tijd staat en bij de riem waren er ook geen tandjes af.
    Ook met snelstart niet willen starten. Ook bij mij vonken de bougies. Vind wel dat het zwakjes is

    Ik heb maar een bobine besteld die komt morgen binnen. Kijken wat die dam doet.

    Ik vind het wel een vreemd iers
     

  12. Het probleem kan dus ook in de pcm zitten.

    Is die bij ford te resseten?
     
  13. Staat de gasklep wel open (gaskleppositiesensor?) Stationairregel klep? Een motor heeft ook lucht nodig om te starten.
     
  14. Doet ie het al?
     

Deel Deze Pagina