1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

(De)montage C-track dakrails ivm water lekkage

Discussie in 'Exterieur' gestart door petar, 18 okt 2015.

  1. #1 petar, 18 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 okt 2015
    De Focus van ons heeft sinds een paar dagen ook last van de bekende water lekkage vanuit de achterkant van de dakrails (C-tracks bij ons). 't Komt volgens mij door de scheurtjes in de kit (zie foto's hieronder).

    Ik heb al de meeste topics over dit probleem gelezen, alleen is het voor mij niet 100% duidelijk hoe de C-tracks gemonteerd zijn... Net als bij de gewone dakrails van de facelift (zoals hier heel netjes uitgelegd) of is het toch anders?

    En wat voor kit zou ik moeten gebruiken? Is er een speciale type kit voor dit soort reparaties of is de gewone kit van Bison (deze bijvoorbeeld) voldoende?

    De originele kit zit in de verf, dus na de reparatie zou ik het ook moeten verven (met lakstift, is toch niet altijd in mijn zicht).

    Alvast bedankt voor jullie hulp! :thumbs:

    En nu de foto's:

    [​IMG]


    [​IMG]

    Nog geen lekkage aan de rechterkant, maar de scheur lijkt steeds groter te worden...
    [​IMG]
     
  2. Handig om te weten, mocht je ook hetzelfde probleem hebben:

    De C-Track dakrails worden bijna op dezelfde manier gemonteerd als de dakrails van de facelift (deze howto raadplegen dus):
    - alleen zitten er in totaal 3 bouten, ipv 4: voor en achter, en eentje net achter de b-stijl
    - de plastic voorkant zit geklikt op een plastic stukje die aan de dak met dubbelzijdige tape geplakt is (zie foto hieronder). Niet meteen optillen dus, maar de dakrail eerst even naar voren schuiven (5-10mm of zo). Het beste is om aan de voorkant te beginnen.

    Ik heb de Bison Poly Max Express kit gebruikt om:
    - de scheurtjes in het dakrailkanaal weer dicht te maken;
    - rondom de gaatjes voor de bouten;
    - om de plastic stukje aan de voorkant te lijmen;
    - de scharnieren van de achterdeur opnieuw te kitten; daarna heb ik de kit met wat lakstift een kleurtje gegeven.

    Mocht je de facelift dakrails willen monteren - het lijk mogelijk te zijn, maar je houdt een gaatje over (midden, bij de b-stijl). Aan de voorkant is het makkelijk te zien waar je een extra gat zou moeten boren, maar aan de achterkant zou je het zelf moeten meten.

    Foto's:

    Dakrail - voorkant met het stukje die eronder in het kanaal staat

    [​IMG]

    Dakrailkanaal - voorkant

    [​IMG]

    Dakrailkanaal - midden (bij de b-stijl)

    [​IMG]

    Dakrailkanaal - achter

    [​IMG]
     
  3. dank voor de tips, ik zag eergisteren ook water op mijn hoedenplank komen na een wasbeurt. Ben bang dat ik hetzelfde probleem heb.

    Weet nu ieder geval waar ik moet zoeken.
     
  4. weet je het zeker [MENTION=9843]petar[/MENTION]?
    volgens mij past dat 1 op 1, lijkt me sterk dat het dak veranderd is bij komst van de fase 2.
     
  5. Ja, ik had het ook niet verwacht. Daarom heb ik de foto's gemaakt. Qua afmetingen en form is de dak misschien 100% dezelfde, maar je houdt sowieso 1 gaatje over die dichtgemaakt moet worden (die in het midden).

    Aan de voorkant is het vrij makkelijk om de plek van de tweede te vinden (ook te zien aan de vervormde kit). Aan de achterkant was het (bij mij ten minste) niet zo duidelijk. Je ziet aan de foto dat de kit daar ook echt strak is...

    Maar even een gat opmeten zou niet het grootste probleem zijn... Die gat in het midden dichtmaken is volgens mij een groter probleem. Alleen met kit dichtmaken is de snelste optie, maar de gat is best groot (ca. 10mm lang en 8mm breed) dus dit is vragen om problemen in de toekomst.

    Zelf zou ik voor de afdekdopjes van Ford gaan (zoals bij de facelift wagon zonder dakrails), maar weet niet of deze apart te bestellen zijn...

    Foto geleend van Robin z'n howto
    [​IMG]
     
  6. Zou er idd ook een kunststof propje in plakken met kit, alleen met kit dichten is vragen om lekkage.
     
  7. [MENTION=9843]petar[/MENTION], heb je de rails ook zo weer terug kunnen plaatsen of had je er nieuwe onderdelen voor nodig? Hoe lang ben jij met het klusje bezig geweest?
     
  8. @Demostar - sorry voor de late reactie, was een tijdje weg. Geen nieuwe onderdelen - alles wat eruit kwam ging er weer terug op z'n plek (met een ruime hoeveelheid kit, natuurlijk). Ik zou zeker een halve dag vrij maken voor het klussen... Ik was iets van 4-5u kwijt, incl. de tijd om de verf en blanke lak te laten drogen (2x verf + 2x blanke lak).
     

Deel Deze Pagina