1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Laag stationair lopen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Kevin_91, 15 okt 2015.

  1. Mijn Focus 1.6 16v uit 99 loopt wat laag stationair als de motor eenmaal op temperatuur is. De naald wijst zo'n 750 rpm aan. De hele auto trilt dan ook zachtjes.

    Voor m'n gevoel zou de auto al trillingsvrij zijn als hij slechts 50 rpm hoger zou draaien. Wanneer ik bijvoorbeeld aan het stuur draai en de stuurbekrachtigingspomp gaat werken, dan stijgt het toerental minimaal en dan is het trillen gelijk weg.

    Bougies, luchtfilters e.d. zijn allemaal piekfijn in orde. Iemand een tip?
     
  2. Carterventilatie gecontroleerd?
     
  3. Nope! Waar kan ik die vinden en wat moet ik er aan controleren?
     
  4. Bedankt, ik ga er eens naar kijken!
     
  5. Vraag: kan mij iemand uitleggen wat de carterventilatie met het stationaire toerental te maken heeft? Niet dat ik de uitleg in twijfel trek, maar ik zie het verband niet. bij voorbaat dank!
     
  6. De carterventilatie zit aangesloten op je luchtinlaat. Wanneer de carterventilatie (slangetje) gescheurd is, zal de motor valse lucht aanzuigen.
    De lucht die aangezogen wordt via de gescheurde slang wordt niet gemeten.
    Oftewel je krijgt een storing in de mengverhouding tussen lucht en brandstof.
     
  7. Ah, dit moet ik dan ook maar eens controleren. Viel mij ook op, maar dacht dat het gewoon bij de Focus hoorde :P.
     
  8. ik heb er nog niet naar gekeken, maar probeer dat binnenkort wel te gaan doen. Begin me steeds erger te irriteren aan dat lage stationair gebrom.

    Overigens: zou dit ook kunnen bijdragen aan het feit dat de motor in toerental stijgt wanneer ik de koppeling intrap om op te kunnen schakelen? En om de vraag vast voor te zijn: ja, dan heb ik het gaspedaal ruimschoots op tijd losgelaten ;)
     
  9. Gasklephuis reinigen? Was bij mijn Focus 1 eens het geval.
     
  10. Gasklephuis heeft hier niks mee te maken.
    Usual suspects; carterventilatie incl. klepje. Stationair regelklep, reinigen kan helpen maar is 9 van 10 keer maar van tijdelijke aard. Vaak blijkt vervangen de enige optie.
     

Deel Deze Pagina