1.6i 16V 100pk Stationair zoem en onregelmatig lopen

Discussie in 'Performance' gestart door Warrick21, 14 okt 2015.

  1. Niet al te lang heb ik nu een FoFo 2.1 met een 1.6i 16V. Wat me al erg opviel was een zoemende geluid. Volgens de dealer komt het van de stuurbekrachtingspomp. Maar toch heb ik nu weer het vermoeden weer dat het gerelateerd is aan het toerental.

    Daarnaast heb ik de volgende dingen gemerkt met het toerental. Zou iemand kunnen aangeven of bepaalde dingen normaal zijn?

    1. Bij een koude start is het toerental zeer zoekend. De teller gaat omhoog en omlaag, soort van dat de auto zoekend is naar een stabiele toerental. (Lijkt me normaal)

    2. Als de motor warm is, dan is het toerental bijna stabiel, maar als je héél goed kijkt naar het toerental, dan lijkt de teller heel lichtjes te bewegen.

    3. Als de motor warm is en je gaat stilstaan. Dan gaat de toerenteller weer constant omlaag en omhoog om pas na zeker wel 5 tot 10 seconden een stabiele toerental te blijven.

    4. Tot slot merk ik (volgens mij alleen bij koude motor) dat wanneer ik rij en ik de koppeling indruk. Het aantal toeren eerst verder omhoog schiet en dan pas weer omlaag.

    Ik heb van de week mijn gasklephuis proberen te verschonen. Ik had geen torx schroevendraaiers, dus heb eigenlijk alleen de bovenkant kunnen doen door de luchtinlaatpijp los te maken.

    Door dezelfde reden heb ik ook niet kunnen kijken naar de luchtfilter. Ik heb wel al een K&N inlegfilter besteld en zal tegen die tijd ook zorgen voor een torx schroevendraaier om het te kunnen plaatsen.

    Wat zijn jullie ideeën hierover?
     
  2. #2 Gromit010, 13 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
    Nou ben ik geen automonteur maar ik had soortgelijke problemen met mijn :focus: die daarnaast regelmatig ook stotterde en vermogen verloor tijdens het rijden.
    Dit bleek de bobine te zijn die op was. In mijn geval een relatief goedkope reparatie. :lol:
    Ook weet ik dat bij sommige :focus: modellen er wel eens is wat water in de bougieschachten kan komen waardoor een auto ook kan gaan stotteren en onregelmatig kan gaan draaien.

    Mijn focus schijnt een klopsensor te hebben en op advies (garage) ben ik recentelijk V-Power gaan proberen waarvoor ik altijd Fuel Save (Euro 95) had gereden. Ik merk en hoor aanzienlijk positief verschil in hoe de motor loopt en tot nu toe heb ik zelfs enige kilometertjes per tank extra kunnen rijden. Let wel alleen op dat je niet direct resultaat merkt als je overstapt van brandstof, dit was in mij geval pas vanaf tank 4.

    Hoe dat bij de :focus2: is dat weet ik niet eerlijk gezegd. Ben geen automonteur, maar dat een bobine vervangen moet worden komt bij elke auto wel eens voor:thumbs:
     
  3. Bedankt voor je reactie! Toen ik een K&N luchtfilter had geplaatst was het al veel beter geworden. Sinds gisteren heb ik ook nieuwe bougies laten plaatsen waardoor de motor nu veel soepeler draait en het inhouden volledig verdwenen is.

    Af en toe heb ik nog wel last van een zeer lichte vibratie bij het stationair draaien. Denk je dat het vervangen van de bobine nog veel nut zou hebben?

    Tot slot, hoeveel ben ik kwijt aan een nieuwe bobine en kan ik die zelf vervangen?
     

Deel Deze Pagina