1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Weer olie bij de distributie

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Romlau, 4 okt 2015.

  1. Vorige week heb ik samen met een automonteur de complete distributie vervangen van mijn ST 225. (riem, waterpomp en rollen) Dit omdat de krukaskeerring had besloten om zijn verdere leven als sproeier voort te zetten. De hele distributie onder de olie dus. De krukaskeerring hebben we dus ook om zeep geholpen en vervangen voor een krukaskeerring zonder identiteitscrisis.

    We hadden de boel heel goed gereinigd met remmenreiniger en de auto liep weer exact hetzelfde als de dag ervoor, alleen was ik ruim 500 euro armer. Hierdoor schuiven de plannen om te gaan tunen helaas ook verder op...

    Eergisteren wilde ik het oliepijl gaan controleren en bleek er weer olie op de afdekkap van de distributie te zitten. Waarschijnlijk komt dit bij de nokkenaskeerring(en) weg.

    Heeft iemand een idee wat het vervangen hiervan kost en of het zelf goed te doen is? Hoe lang doe je over zoiets? Kan het zonder officieel blokkeergereedschap?

    Overigens: de riem is (nog) niet nat en ik heb schijnbaar al een gemodificeerd oliefilterhuis. (rubberen slang op de kleppendeksel) De ST heeft binnenkort ook nog een kleine beurt nodig. Tips zijn hiervoor ook welkom!
     
  2. #2 Vogel, 5 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 okt 2015
    Ik weet niet hoeveel de ST verschilt, maar bij een standaard motor is een blokkeerstift voor de krukas en een liniaal voor de nokkenas absoluut noodzakelijk.
    Die liniaal is gewoon een 3mm (uit mijn hoofd) dikke strip, maar die blokkeerpen zou ik toch aanschaffen of lenen. Bedenk ook dat na het werken aan de nokkenas de klepspeling gecontroleerd moet worden. Een rottig systeem om aan te werken met vulplaatjes.

    Uiteraard kan je alles wat een monteur kan doen ook zelf doen, maar reken wel wat tijd om speciaal gereedschap te verzamelen. Je wilt niet een onderdeel slopen of toch alsmaar blijven prutsen aan de afstelling.
    Kijk bijvoorbeeld hier op ebay
     
  3. Als je het laat vervangen reken dan maar op een dikke rekening.

    Ik heb precies hetzelfde probleem gehad, ik heb het toen bij de dealer laten repareren en dat koste me bij 1300 euro:(
     
  4. Thanks alvast voor de feedback!

    [MENTION=9649]EwoutS[/MENTION] Dat is inclusief de volledige distributie? Die is bij mij twee weken terug al gedaan...

    Vandaag ben ik nog een stuk gaan rijden en heb de oliedruk in de gaten gehouden. Normaal let ik er niet op en ik weet ook niet wat normale waardes zijn. Ik vind er ook bijzonder weinig info over op het internet.

    Bij koude motor geeft hij belast en onbelast tussen de 4,5 en 5 bar aan. Af en toe tot zelfs een fractie boven de 5 bar.
    Bij warme motor daalt de druk geleidelijk en schommelt de meter rond de 2,5 bar.

    Zijn dit normale waardes?
     
  5. #5 kolere, 5 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 okt 2015
    Er zit geen oliedrukmeter (sensor) in, is een berekening door de pcm. Kort om als je bang bent dat de druk wegvalt, vertrouw dan niet blind op de meter.
     
  6. Je zal uiteraard je driem weer moeten demonteren.
    Omdat hij zo nieuw is zou ik die gewoon hergebruiken mits er geen olie op zit.

    Verder lukt het nooit zonder speciale tools voor de nokkenassen.
    Altijd eerst de torx schroeven losdraaien van de sensor ringen (waar de tool op moet) anders krijg je ze niet los.
     
  7. Er zit wel een oliedruk sensor in. Echter de olietemperatuur is een verkeerde waarde.
     
  8. Dus hetgeen de drukmeter op het dashboard weergeeft, is een directe weergave van wat de sensor in het blok meet?
     
  9. Het was bij mij inclusief distributie. De riem was al behoorlijk aangetast door de olie, ik kwam er gelukkig op tijd achter.
     

Deel Deze Pagina