Zelf PCM updaten naar 7BUG?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jeroenST, 22 sep 2015.

  1. Hallo,

    Ik ben benieuwd of hier iemand zelf weleens de PCM op een Focus ST heeft geupdate naar de laatste versie, de zogenaamde 7BUG?

    Op dit moment draait mijn Focus ST nog op 7BUF, maar ik merk dat bij het kopen van een 2e hands dreamscience handheld met modx dat deze regelmatig wordt aangeboden als dat deze alleen werken op de 7BUG versie.

    Nu heb ik een OBD2 kabel met de zogenaamd goede FTDI chip en ook het befaamde elmconfig programma. Ook heb ik op de website van elmconfig zowel 7BUF als 7BUG gedownload. Mijn strategie zou dan zijn om eerst de 7BUF uit mijn auto uit te lezen en te controleren of deze hetzelfde is als de gedownloade versie. Zo ja, dan geeft dit mij vertrouwen dat de 7BUG ook de goede versie is.

    Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere met het flashen van de PCM en hoeveel risico het met zich meebrengt. Als het fout gaat rijd de auto tenslotte niet meer
     
  2. Uitlezen heeft geen zin, want je leest alleen de mappings en niet de complete software uit.

    De versie die bij elmconfig op de site staat klopt gewoon, heb hem meerdere malen geprogrammeerd icm een elm327 kabel.
    In het ergste geval (als het mis gaat) dan moet er iemand ter plaatse komen om het met een andere kabel te proberen.
     
  3. #3 JW, 22 sep 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 sep 2015
    Persoonlijk zou ik hier alleen aan beginnen als je zelf ook de mogelijkheden hebt om het op te lossen als er iets mis gaat. Als je deze mogelijkheden niet hebt en het gaat mis kan het een dure aangelegenheid worden.


    Ik heb hier destijds met mijn Focus 2 (1.6 Duratec) veel mee geëxperimenteerd. In mijn geval werkte het updaten van de firmware voortreffelijk. Ik ken echter ook gevallen waar het mis ging. De meeste hiervan werden veroorzaakt door een kwalitatief mindere ELM327 interface.

    Ik had zelf de beschikking over een reserve PCM en daarnaast ook de mogelijkheid om deze te programmeren. In mijn geval was er dus feitelijk geen risico bij het updaten van de PCM software.
     
  4. Als ik het topic van JW bestudeer kan je gewoon de hele PCM dumpen. Volgens mij zijn ook op deze manier de verschillende versies op internet gekomen. De elm327 kabel die jij hebt gebruikt was ook gewoon zegmaar een chinese versie en niet een speciale Ford versie ofzo?

    Dankje voor je reply JW. Ik heb jouw topic van je cruise crontrol inbouwen gelezen. Hierin beschrijf je zeer duidelijk hoe de PCM wordt uit -en ingelezen.

    Als het goed is heb ik de kwalitatief goede ELM327 interface, FTDI chip, maar je weet inderdaad maar nooit.
    Ik heb inderdaad geen reserve PCM liggen zoals jij hebt en ga er nog maar eens een nachtje over slapen.
     
  5. Ik had geen zin/kennis om het zelf te doen. Heb die van mij laten updaten door [MENTION=551]dutchguy[/MENTION]
     
  6. Wanneer je de firmware uitleest en opslaat vanuit de PCM krijg je zoals dutchguy al zegt geen volledige versie van de software.

    De bestanden die vanaf de website van de maker van ELMconfig te downloaden zijn zijn afkomstig van de officiële Ford servers. Dit is dus de originele software die ook door de Ford dealer wordt gebruikt.


    vergelijken van de software die je uitleest en opslaat met de complete versie heeft dus geen zin.
     
  7. #7 jeroenST, 11 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 okt 2015
    Vandaag geprobeerd dreamscience te laden op mijn auto, maar na lang wachten faalde dit bij de bekende 20%. Hoogstwaarschijnlijk omdat de software op mijn auto 7BUF is en de handset voor 7BUG is.
    Hierna weer de boel naar stock gezet met de handset. Maar nu komt het toen kreeg ik een motorstoring. Auto maakt vreemde geluiden en de ruitenwissers bewegen maar starten gebeurt niet. Niet zo best dus.

    Toen heb ik met ELMconfig de instructies opgevolgd om de PCM opnieuw te flashen met de oorspronkelijke software van de ELMConfig site. Uiteraard alles eerst gesaved en screenshots gemaakt. Verder ook eerst de PCM uitgelezen naar een bin file met succes. Vervolgens geprobeerd de originele bin van de elmconfig site te schrijven. Helaas faalt het schrijven met een melding dat de link naar het OBD usb apparaatje is gefaald. Nu zit ik dus denk ik met een half geprogrammeerde. Ik begin bang te worden dat ik een serieus probleem heb nu.

    Iemand nog tips wat te doen voordat ik Ford maar ga inschakelen?
     
  8. Klinkt als een platte accu. Wel een acculading geplaatst tijdens het updaten / flashen
     
  9. Idd goede lader aansluiten en opnieuw proberen.
    Anders een forumlid vragen die een bewezen goede elm heeft.
     
  10. Ik heb overnacht de accu alweer helemaal vol geladen.
    Een bewezen ELM zou inderdaad een uitkomst zijn. Enig idee van iemand in de regio Eindhoven die er 1 heeft?

    Ik ga vanmiddag ook maar eens informeren bij de Ford garage die zo'n 3km van mijn huis ligt.
     
  11. #11 jeroenST, 12 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 okt 2015
    Het is mij gelukt om de ST weer werkend te krijgen. De motor start weer. Opluchting.

    Uiteindelijk heb ik na meerdere pogingen toch de originele 7bug software erop gekregen met elmconfig. Geen idee waarom poging 1000 ineens wel werkte.

    Een waarschuwing dus om de PCM software alleen aan te passen met een betrouwbare obd2 adapter.
     

Deel Deze Pagina