1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nieuwe Ford rijder

Discussie in 'Even voorstellen' gestart door Quacktech, 21 sep 2015.

  1. Hallo allemaal,

    Zojuist lid geworden en dan is het misschien wel zo netjes om mezelf ook maar even voor te stellen.

    Ik ben Jan uit Purmerend, net 32 geworden en ik werk als calculator bij een interieurbouwbedrijf. Eigenlijk heb ik altijd Italiaans gereden, maar vanwege wat privé-omstandigheden moest ik besparen op vervoer.
    Een vriend van mij rijdt al een aantal jaren in een Focus mk1 station 1.6. Het was mij al vaker opgevallen hoeveel ruimte zo een wagen geeft, ideaal.

    Toen we het eens over MRB en gewichten enzo hadden kwam ik erachter dat de Focus zoveel lichter qua gewicht is dan de 156 sportswagon die ik hiervoor had.
    Zo heb ik afgelopen juli een Focus station van 1999 gekocht met een 1.6 16V. De prijs was vrij laag, dus ik verwacht wat achterstallig onderhoud (en dat klopt ook wel). De focus stond op winterbanden, dus in de eerste week heb ik een setje 16" lichtmetaal met vrij goede zomerbanden op de kop getikt.

    Foto's e.d. heb ik nog niet.
     
  2. Jan :welkom:

    Dat de Focus I en de Alfa Romeo 156 in gewicht verschillen, is ook niet zo vreemd. De eerste komt uit het C-segment (compacte middenklasse) en de tweede uit het D-segment (middenklasse).
     
  3. :welcome: Jan op het gezelligste autoforum van NL
     
  4. Welkom!!
     
  5. Thnx allen! Nu eens even speuren in het technische gedeelte van het forum.
     
  6. Zojuist de Focus weer voorzien van een verse APK tot 23 juli 2017. Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat dit ging lukken, er komen nogal wat geluiden uit het onderstel etc.
    Enige puntje was de koplamp die even gepolijst moest worden, dus voor 50 euro was ik weer klaar.

    Dan kunnen we binnenkort een lijstje gaan maken met wat onderhoudspunten die dan verholpen / bekeken moeten gaan worden. Om alvast af te trappen:
    - Deurpaneel links achter hangt op half elf. Ook gaat de deur niet van buitenaf open als de auto net van slot is. Na 1x openen via de binnenzijde werkt de deur wel normaal.
    - Airco koelt niet, ik ga eerst eens kijken of de pomp wel draait (was iets met nameten van de magneetkoppeling geloof ik), misschien alleen een kwestie van vullen.
    - Trillen bij accelereren rond de 100 km/u. Ik vermoed iets in de aandrijfassen.
    - Het nodige gerammel uit het onderstel. Waarschijnlijk uitgedroogde rubbers / draagarmen.

    Het moet nog wel allemaal met een strak budget gebeuren, maar de situatie is gelukkig iets verbeterd tov vorig jaar.
    Iig heeft de Focus wel een wasbeurt verdient nu (wordt tijd).
     
  7. Welkom op het forum
     
  8. Inmiddels is de Focus 2x bij een bevriende garage geweest.

    De eerste keer is ze voorzien van nieuwe schijven en blokken aan de voorzijde. De andere schijven hadden de slijtagelimiet dubbel overschreden (nieuw 22mm, limiet 20mm, waren 18mm). Een verbetering geeft het niet, maar wel een veiliger gevoel.

    Afgelopen week is de airco onderhanden genomen. De condensor was volledig doorgezakt en is vervangen. Ook was er een koppeling lek, dit is verholpen en na het afvullen koelt de airco weer super, heerlijk met dit weer. Tegelijk is er een koppelstang van de stabi vervangen. Dit heeft het rammelen aan de voorzijde enorm verminderd.

    Inmiddels is vastgesteld dat het schudden bij accelereren idd uit de aandrijving komt. Het tussenlager op de rechter steekas, of de homokineet is verdachte. Momenteel laat ik het nog heel even zo, eerst de spaartegoeden maar weer aanvullen. Al met al bevalt de Focus mij nog steeds prima, zuinig, ruim en rijdt prima. De lange versnellingen worden door veel mensen als een minpunt ervaren, ik ben er juist blij mee. Het enige wat ik wel eens mis is cruise control. Het zij zo. Voorlopig doe ik het lekker zonder.
     
  9. Wel weer tijd voor een update. Afgelopen zomer heb ik de aandrijfassen laten vervangen. Een van de homokineten viel bij het loshalen spontaan uit elkaar, dus het was wel tijd hiervoor. Het geschud en getril is in ieder geval een heel stuk minder geworden hierna. Grote problemen heb ik niet met de Focus. De snelheidssensor op de bak heeft het begeven, dus regelmatig valt de snelheidsmeter uit. Daarvoor heb ik tegenwoordig altijd mijn telefoon met GPS aan het raam hangen zodat ik kan zien hoe hard ik rijd.

    De kilometerstand is nu ruim 201.000, het olieverbruik is ca. 1,75l in de afgelopen 60.000km geweest, dat vind ik toch echt netjes te noemen. De Focus was bij aanschaf voor mij een noodzaak (ik moest iets praktisch en goedkoop hebben). Ik heb mijzelf toen beloofd dat als het weer iets beter zou gaan er weer een Alfa Romeo zou komen. Inmiddels gaat het allemaal een stuk beter en werd het tijd om voor een andere auto te kijken. Ik keek heel erg naar een Alfa 159, een diesel dit keer ivm verhuizing en meer km's, maar het gigantisch inleveren op de praktische kant zat mij toch dwars. Uiteindelijk heb ik afgelopen weekend de knoop doorgehakt en is het iets volledig anders geworden.

    Aanstaande donderdag haal ik mijn "nieuwe" Ford S-Max op. Een 2.0 TDCi automaat van 2009. Ik verwacht hiermee de goede keuze te maken en er minstens net zo veel plezier van te hebben als van de Focus.
     
  10. Jan :welcome: bij de leukste Focus Club forum van NL.:thumbs:
    Veilige kloimetes met je :ford: - S Max uit 2009.:thumbup::sturen::thumbs:
     
  11. Welkom op het Forum:thumbup:
     
  12. Zo, hier een lange tijd niet meer geweest, maar wel weer tijd voor een update.
    De afgelopen drie jaar met veel plezier in de S-Max gereden, heerlijke auto en erg ruim. Destijds heb ik de keuze gemaakt voor een diesel ivm een verhuizing en de vele km's woon / werkverkeer die ik zou gaan maken. Helaas had ook ik de Coronacrisis niet voorzien en zie ik nu elke dag mijn geld verbranden op de oprit (een S-Max kost nu eenmaal flink in MRB) ivm veelal thuiswerken.

    Nadat er ook een vaag probleem is ontstaan dat niet helemaal lekker opgelost kan worden door het garagebedrijf de knoop doorgehakt en weer op zoek naar een benzine-auto. Het thuiswerken blijft in de toekomst dus de km's per jaar zullen er niet zoveel zijn. De keuze is wederom gevallen op een Focus. Afgelopen weekend naar een garagebedrijf die er een aantal had staan. De keuze is daar gevallen op een 1.6 EcoBoost met 182pk. Het betreft import, dus we zijn in afwachting van het kenteken. Daarna uiteraard nog even afwachten of het geen kat in de zak is, maar dat weet je maar nooit (ik moet altijd vertrouwen krijgen in een auto). Vooralsnog beviel de proefrit prima, alles lijkt te werken en ik kon niets geks horen of voelen.

    Wanneer de auto er is plaats ik weer een update.
     
    Rykers vindt dit leuk.
  13. Mede door het vele thuiswerken zullen de diesels snel gaan uitsterven denk ik.
    Ik zie nu al meerdere merken die al geen diesels meer aanbieden in veel auto's.

    Heel veel plezier met de Focus als deze komt. Heb je al gekeken of de terugroepactie is uitgevoerd (niveausensor voor het koelvloeistof reservoir)?
     
  14. Daar zal ik naar kijken als we de auto op gaan halen. Garagebedrijf had het er wel over dat ze alle updates zouden uitvoeren etc. Toch zal ik er nog eens naar vragen.
     
    meeder vindt dit leuk.
  15. Veel plezier met de 1.6 ecoboost!
     
  16. #17 David85, 30 mei 2021
    Laatst bewerkt: 30 mei 2021
    Ik dacht dat je alleen de 1.0 en 1.5 ecoboost had. Weer iets geleerd. Of is de 1.5 stiekem een 1.6?
     
  17. De Ecoboost 1.5 is de opvolger van de in 2011 geïntroduceerde Ecoboost 1.6. De 1.5 is zeer zeker geen vermomde 1.6 ;)
     
    David85 vindt dit leuk.
  18. De 4 cilinder 1.5 is een doorontwikkeling van de 1.6 geweest.
    De cilinderinhoud is kleiner gemaakt vanwege Chinese belastingregels.
    De cilinderkop is compleet anders dan bij de 1.6, onder andere zit het uitlaatspruitstuk compleet in de cilinderkop geïntegreerd en wordt deze dus ook door koelwater gekoeld.
    De inlaat is ook compleet anders omdat ze naar een watergekoelde intercooler zijn gegaan die direct in het inlaatspruitstuk is geïntegreerd.

    Daarnaast zijn er ook nog heel veel andere aanpassingen gedaan.
     
    David85 vindt dit leuk.
  19. :welcome:

    Je kan een eigen topic aanmaken in “Mijn Focus”, daar kun je alles over je auto bijhouden. ;)
     

Deel Deze Pagina