1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.5i 20V 225pk Wel of geen blockmod?

Discussie in 'Performance' gestart door BaSTiaan, 7 sep 2015.

  1. Goedenavond iedereen,

    Een vraagje voor de mensen met een ST die nu met meer dan 300 pk rijden:
    Hebben jullie metalen shims geplaatst tussen de zuigerwanden om het blok te versterken of laat ik me te bang maken door alle wilde verhalen?

    Ik wil in november graag de distributieriem gaan vervangen, daarom de vraag. Het is wel flink extra werk, maar toch altijd minder als de riem er toch al af moet.
     
  2. Nou jha het ligt aan je zelf waar je het fijnste bij voel.
    Ik heb het niet ook omdat ik de koeling rondom de zuigerwanden belangrijker vind, dan het 'vol' stoppen met een ijzeren plaatjes
    zodat er meer warmte in de kop komt.

    Persoonlijk gaat het meer kosten dan dat de online setjes laten zien ;)
    Ik zou zeggen het geld ergens anders in stoppen.
     
  3. [MENTION=22]Huigie[/MENTION] heeft het gedaan. Misschien wilt hij hier ff zijn ervaring delen.
     
  4. #4 dutchguy, 7 sep 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 sep 2015
    Als het zo'n goed idee was om die ruimte op te vullen, dan had Volvo dat zelf wel bedacht.
     
  5. Op basis van de ervaringen in het VK zou ik denken dat het wel degelijk nut heeft. Redelijk wat mensen hebben 300+ pk icm block mod, er zijn zelfs mensen die een klein scheurtje hadden en nu geholpen zijn door die mod. Controle na x tijd wees uit dat de scheur ook niet vergroot was.

    Anderen vertrouwen op de Volvo ingenieurs en vinden het een nepoplossing.

    Als mijn riem aan de beurt is, ga ik het ernstig overwegen, zeker omdat ik nog lang met deze auto wil doorgaan en ik veel moeite zou hebben met het aankopen van een nieuwe motor.

    Er zijn trouwens ook standaard en licht aangepaste ST's die een scheurtje opgelopen hebben, dus zeker niet alleen +300pk ST's.
     
  6. En al die mensen met 300pk+ en met blockmod..... hoeveel daarvan zouden een scheur opgelopen hebben als ze de mod niet hadden gehad?
    Precies..... valt niet te zeggen.

    Er zijn ook tuners in het VK die een heel andere mening hebben (heb er zelf diverse gesproken). Echter het is zo'n hype geworden die mod, dat ze het puur uit commercieel oogpunt toch aanbieden ;)

    Beetje kip-ei probleem zeg maar:
    Als je mensen met blockmod vraagt hoe het bevalt zijn ze allemaal positief: blok is nog heel en ze hebben er veel geld aan uitgegeven, dus het moet wel goed zijn :mrgreen:
    Er zijn ook heel veel mensen die geen block mod hebben (en 300pk+) en nooit problemen hebben....

    Als je écht bang bent voor scheurtjes dan moet je de statische compressie verlagen zoals in de RS.
     
  7. Jullie geven inderdaad wel precies aan waar mijn twijfel ligt: de mensen die het hebben, zijn er ongetwijfeld positief over, maar hoe vaak gaat het in werkelijkheid fout? Ook het gebrek aan koeling vind ik een goed argument om het niet te doen. Bovendien is het wel erg veel geld voor iets dat misschien helemaal niet nodig is.

    Ik ben wel altijd netjes met warm rijden en afkoelen. Ook wordt de olie vaak ververst en is alles altijd mooi op peil. Ik heb wel een zware rechtervoet en de auto ziet het circuit zo nu en dan. De omstandigheden zijn soms dus zwaar, maar de auto is wel optimaal onderhouden.

    Zijn er gevallen bekend waarbij een motor het inderdaad begeven heeft als gevolg van deze scheurtjes?
     
  8. Ik heb er een aantal voorbij zien komen (lees: met eigen ogen kunnen aanschouwen).
    De oorzaken zijn meestal terug te leiden naar laag koelwater peil , slechte tuning of (onbedoeld) slechte behandeling door het baasje.

    Bij Stationpowerrrr hebben we een dikkere radiator gemonteerd om een eventueel koelingsprobleem op te lossen.
    Als je het dan nog niet genoeg vind, dan kan er ook nog een thermostaat met lagere openings temperatuur in.
    Daarbij is uiteraard ook de oliekoeler vervangen voor die van RS.

    Bij mezelf heb ik dan ook nog de compressie verlaagd dmv andere zuigers en drijfstangen.

    Dit zijn allemaal veel betere modificaties dan de beroemde blockmod.
     
  9. Uit alles wat ik hier omtrent gelezen heb, zou het net dat smal kanaal zijn waar de koelvloeistof doorloopt dat meer slecht dan goed doet. De circulatie zou op dat punt onvoldoende zijn en het gevaar bestaat erin dat er zich belletjes gaan vormen in die kanaaltjes en het daar uiteindelijk té warm wordt en er een scheurtje ontstaat met alle gevolgen van dien. Kan ongetwijfeld beter uitgelegd worden dan dat ik het nu doe, maar in ieder geval is één van de tips die ik van Jared van Dreamscience gekregen heb, de koelvloeistoftemperatuur voldoende naar omlaag te brengen voor ik de motor afzet. Als je een stevige rit gedaan heb en je laat hem bv 2 min draaien op de oprit, is de temperatuur van de koelvloeistof eind de 90°. Als je dan de motor afzet, wordt het volgens mij alleen maar hoger (soms kan je zelfs de fan horen draaien omdat er bijgekoeld moet worden), waarbij het risico groter wordt op een scheurtje op dat zwakke punt. Ik breng de temperatuur naar midden 80° voor ik hem afzet. En verder netjes warm rijden, dat spreekt voor zich. Baat het niet, schaadt het niet..
    Andere dingen die volgens hem van groot belang waren, zijn een goede mapping en benzine van hoog octaangehalte (hier super 98).

    Ook moet ik nog het eerste geval zien waar een block mod toegepast is en een cilinderwand toch gescheurd is.

    Dit maar om te tonen dat er iets voor te zeggen valt. Misschien heb je wel gelijk, Dutchguy. Misschien is het echt gewoon toeval en komen er binnenkort toch lijken uit de kast (scheurtjes mét block mod).
     
  10. #10 dutchguy, 10 sep 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 sep 2015
    Dreamscience is een van de grootste verkopers van de blockmod.
    De rest van de webshops loopt er achteraan uit commercieel oogpunt.

    Gek genoeg waren het voornamelijk de door Dreamscience getunede st's die kapot liepen in de beginjaren. Toen hebben ze het idee gejat van een handige knutselaar uit de Engelse Volvo scene.
    Op de verschillende Volvo forums is deze mod al verguist destijds en hoor je er al niets meer over.
    Dreamscience heeft ook een reputatie wat beteft st170's; DS getunede st170's lopen grote kans op motorschade volgens de forums.
     
  11. Snap dat Huigie beter het zekere voor het onzekere had genomen. Immers een motor wisselen (als je dat zelf niet kan) is niet goedkoop. Wel is het zo dat zijn oude blok eigenlijk kapot is gelopen door te weinig koelvloeistof als gevolg van het vervangen van een downpipe. Hierdoor is het koelsysteem los waardoor er later niet voldoende koelvloeistof is bijgevuld en er zelfs lucht in het systeem was achter gebleven.

    De werkelijke temperatuur krijg je na het rijden eigenlijk nooit naar midden 80° met stationair draaien (de weergave op je tellerblok is niet een geijkt getal). Zeker niet als de temperatuur ver boven 0° is. Ik ben van mening dat je beter de laatste 5 minuten gewoon rustig moet rijden, zodat de auto ook door rijwind wordt gekoeld. Daarbij door rustig te rijden koel je ook de remmen af.

    Uiteraard een goeie brandstofflow is van levensbelang voor je motor. Als de motor te schraal is afgesteld, dan wordt de boel, zeker onder vollast, veel te warm met vastgesmolten zuigerveren etc. als gevolg. Redelijk desastreus zeg maar.

    Eigenlijk geldt dat je niet het kan aanpassen zonder het ander aan te passen.
    Voldoende koeling is bij tuning is wel het minste wat je voor elkaar moet hebben.


    Ook die hebben we wel meer dan eens gezien en gehoord.... Het ratelt nogal. :mrgreen:
     
  12. Ik gebruik mijn Stratagem unit om de temperatuur van de koelvloeistof uit te lezen. Wat ik concreet doe om die temperatuur naar omlaag te halen, is de verwarming op maximum zetten icm rustig rijden. Vooral als de airco gedraaid heeft en de fan sowieso al aan een hoger toerental draait, is 86-87° makkelijk te bereiken, ook bij 20° omgevingstemperatuur.
    De manier die Jared (van DS) aanraadde en zelf toepast, is de temperatuur laten oplopen tot 101° en dan, wanneer de fan automatisch naar een hoger toerental gaat, de verwarming op het maximum zetten. Ik heb wel geen zin om na elke rit 5 à 10 min te verliezen, dus ik doe het op mijn manier en dat lukt prima tenzij het echt heel warm is.
     
  13. Blockmod? Doen! Geeft rust!
     
  14. Een paar slaappillen ook ;-)
     
  15. Bij mij zat het bij Turbo-X in begrepen, ik heb ook een RS oliekoeler en een vergrote radiateur.
     
  16. Is DS niet de bedenker van deze "mod"?
    Zou commercieel niet handig zijn als zij dan niet die mod zouden doorvoeren. ;).
    Maar zoals Huigie al zei, gewoon plaatsen dat geeft rust, al is het een placebo effect. :grin:
     
  17. Ik zal niet ontkennen dat DS er lekker op verdient, het is ze gegunt. Maar met alle respect Marco, ik denk dat zij meer 2.5 T blokken opengemaakt hebben als jij.
     
  18. #18 Elco, 23 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 okt 2015
    De insnede is ook behoorlijk vaag die volvo er in maakt. Als je dan ziet dat de cilinder crack alleen op de insnede plaatsvind is het best mogelijk dat de vulplaatjes dit probleem oplossen. 4 cilinders 5 cilinders, allemaal scheuren ze, alleen wat de exacte reden is mij nog onbekend. Is het de compressie einddruk die ze behalen door tunen waardoor de bus gewoon open knapt of is het een warmte probleem die niet afgevoerd kan worden. Hoe dan ook, met vulplaatje kunnen de cillinderbussen op elkaar afzetten. Waardoor uitzetten haast onmogelijk is. Alleen wat is het daadwerkelijke probleem wat word verdoezeld. Daarbij denk ik dat je in Nederland dit bijna niet voor elkaar krijgt omdat je maar kleine stukjes vermogen kan geven. Zal je de autobaan opgaan en tegen de toplimiet rijden krijgt zo'n motor veel meer op z'n dak. En dan moet het beide verwerken, temperatuur en compressie druk..
     
  19. Waren zij in het begin ook niet de veroorzaker van dit "probleem" door foute software?


    Eerlijk gezegd heb ik over de 4 cilinders niks over vernomen dat deze ook scheuren. Zelfs de 5 cilinders (die al tientallen jaren bestaan) heb ik het in NL maar 1x of 2x vernomen (ook nog door een twijfelachtige oorzaak, tuning en te weinig koelvloeistof) Overigens een turboblok is sowieso wat gevoeliger, zeker voor het goed warmrijden en dan pas knallen.

    Denk dat het probleem minder groot is dan gedacht.

    Hoe zit het eigenlijk met de motor in de RS? Zit daar dezelfde constructie in of is dat anders?

    Maar voor een ieder die bang is voor "cracked" inliners, lekker die plaatjes zetten. Als je dat een rustig gevoel geeft. ;).
     
  20. #20 Elco, 24 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 okt 2015

    Als je het echt goed wilt doen moet je net zoals Lars en kuga RS je compressie verlagen en je koeling verbeteren. Als je een st naar 300 pk brengt met de originele compressie zit je gewoon op de grens. Als volvo hun blokken door een plaatje konden verbeteren, hadden ze dat allang gedaan. Van dreamscience is het een mooie oplossing om een probleem te verbergen. Als je hard wilt knallen met een goed gevoel, dan kan je beter je ST inruilen op een RS. En anders gewoon normaal met je spullen omgaan goed koud en warm rijden en niet plankgas, dan wil het op de Nederlandse baan ook wel heel blijven en gaat het kapot, dan moet je het weer maken. Oja een st ruilmotor kost in NL 7200 Euri inclusief btw dus bezint eer ge begint !
     

Deel Deze Pagina