1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verwarring over bandenspanning

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Rudolph, 2 aug 2015.

  1. #1 Rudolph, 2 aug 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 aug 2015
    Ik ga morgen op vakantie dus even een bandencheck. Verwarring alom...
    Mijn Focus 3-1 Heeft in het boekje staan dat ik bij volle bepakking vóór 2,4 en achter 2,8 in de bandjes moet hebben.
    Nu zitten er van die Duitse Goodyear alweather (met sneeuwvlokjes) sloffen onder (205/16) en die zijn dealer uit op spanning gebracht met de volgende waarden: 3,3 voor en 3,6 achter en het thuiskomertje 4,0!
    Wat is nu juist? Ik heb het overigens maar zo gelaten, hij reed prima de eerste maand dat ik hem gereden heb...

    Sorry voor de verkeerde categorie. Misschien kan de Mod hem een zetje geven? ;-)
     
  2. Lijkt mij erg hard. Een ST MK3 tot 220 km/hr rondom 2,4 barr. Daarboven 2,5. Volgens het boekje zou je auto met lage belading op 2,2 en 2,1 moeten staan en bij volle belading 2,4 en 2,8. Dat zou ik aanhouden. Ook voor allwether banden. Bij winterbanden zet ik er meestal 0,1 Barr extra op. Bij twijfel bellen maar de huidige druk is extreem.
     
  3. Gewoon boekje aanhouden. Thuiskomen hoort op 4.2 bar te staan.
     
  4. Uitgaan van wat op de band staat. Die sticker op je tankdop of je boekje weet niet elke band je hebt en anders een gouden middenweg zoeken. Ik rijd altijd 2.8 rondom
    Doe ik minder verbruikt het meer en verlies ik grip, doe ik meer dan slijt het midden van de band sneller. (heb wel 18inch)
     
  5. Winterbanden worden meest iets harden opgepompt, maar dit is wel heel extreem. Mogelijk is dit nog een bandenspanning waarmee de auto uit de fabriek is gekomen en heeft de deal verzuimt om bij de aflever beurt de banden om gebruiksspanning te zetten.
     

Deel Deze Pagina