1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Sturen met volle bepakking

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door SpongeBob, 1 aug 2015.

  1. Net terug van vakantie en 2300km op de teller erbij.
    Met de 1.6 EcoBoost is het heerlijk rijden!
    Met het hele gezin, volle bepakking en een dakkoffer ben je nog snel weg bij de tolpoortjes. :mrgreen:
    Ook heuvel op sleurt hij zelfs in zijn 6 met gemak omhoog. :thumbs:

    Toch merk ik met het sturen dat hij iets "plakt" in het midden.
    Alleen bij snelheden boven de 100 a 120km/h.
    Ik bedoel dat je de weerstand iets voelt veranderen als je kleine correcties probeert te maken, om recht te blijven rijden in je strook op de snelweg.
    Het is minimaal maar ik kan het voelen.

    Dit heb ik niet als we met het gezin in de auto zitten zonder dat hij verder beladen is.
    Alleen bij maximale bepakking.

    Is dit iets wat "normaal" is?
    Herkennen andere Focus 3 rijders dit fenomeen?
     
  2. Bandenspanning in orde?
    Ik weet dat de Focus 2 bij de sterkere motoren een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging heeft. Mogelijk heeft de Focus 3 dat ook?
     
  3. Ik herken het zeker niet, geen verschil vol of leeg.
     
  4. Bij de ST MK3 herkenbaar. Sterke rechtuit neiging.
     
  5. Op de 1.6 TI-VCT na hebben alle uitvoeringen van de Focus 3 een volledig elektrische stuurbekrachtiging. In de middenstand is de elektrische stuurbekrachtiging niet actief omdat er dan simpelweg geen bekrachtiging nodig is.

    Mijn ervaring is dat het verschil in weerstand tussen de middenstand en andere posities van het stuurwiel in sommige gevallen goed voelbaar is. Persoonlijk heb ik de ervaring dat dit afhankelijk is van diverse factoren waaronder de velg/band combinatie (met mijn wintervelgen voel ik het terwijl ik het met mijn zomervelgen vrijwel niet voel) en snelheid. Op lagere snelheid is de bekrachtiging sterker en voel ik het weer iets meer dan op hogere snelheid.

    Verder is de gewichtsverdeling bij een volledig beladen auto anders als bij een niet beladen auto. Hierdoor zou het kunnen zijn dat je het met een beladen auto meer voelt als met een lege auto.
     
  6. Ik herken dit ook met extra belading. In vergelijking tot onze vorige auto (Mondeo mk3) vind ik het een van de dingen die minder prettig is.
     
  7. #8 SpongeBob, 2 aug 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 aug 2015
    Gezien de reacties ben ik hierin dus niet alleen.
    Best schokkend eigenlijk.
    Het is toch een irritant dingetje wat niet in de auto zou mogen zitten.

    Bovenstaande quote is denk ik precies wat ik ervaar.
    In de middenstand "plakt" hij iets en geeft daarna een heel licht gevoel.
    Alsof je wat speling op je stuur hebt.
    Kort daarna is de weerstand weer normaal.

    Zou het uitschakelen van de bekrachtiging misschien een milieu ding zijn?
    Wel met een nadelig effect voor de bestuurder is sommige gevallen.

    Mijn bandenspanning was op de juiste waarde gezet voor max. belading.
    Velgen zijn de standaard 17" van Ford.
    (Met de vele spaken die zo lastig schoon te houden zijn.) :mrgreen:
    Banden, Michelin Primacy HP 215/50 R17 95W.
     
  8. Misschien gerelateerd.
    Maar men heeft het hier over een forse weerstand.
    Dat heb ik duidelijk niet.

    "bij de auto in deze test schijnt ford de stuurbekrachting te hebben herleerd (opnieuw afgesteld) en was het probleem opgelost. Bij die van mij dus iets ernstiger en wordt er een nieuw stuurhuis ingezet."

    Misschien is het inleren/afstellen van de bekrachtiging een oplossing?
     
  9. #10 Masterijn, 3 aug 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 aug 2015
  10. BIj BMW moet je betalen voor deze functie :schater:
     
  11. Ik zou eens beginnen met een update van het stuurhuis (PSCM) en reset van de trek/drift compensatie. Dit kan de dealer voor je doen.
    Denk dat je dan van al je klachten af bent. Eventueel zou je trek/drift compensatie ook nog uit kunnen laten zetten.
     
  12. Er is geen update beschikbaar volgens de FordEtis website.
    Ik zal bij de volgende beurt vragen om een reset van de geleerde compensatie waardes.
     
  13. Hoe oud is je Focus?
     
  14. Productiedatum: 21.09.2012

    [​IMG]
     
  15. #16 SpongeBob, 11 aug 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 aug 2015
    [MENTION=3422]antig01[/MENTION]
    Overigens zie ik wel dat er een hoop servicefuncties beschikbaar zijn voor de PSCM module:

    - Reset the Electric Power Steering (EPAS) Pull-Drift Compensation
    - Reset aanpassingshoek rechtuitstand
    - Electronic Power Assist Steering (EPAS) Pull-Drift Compensation Deactivating / Activating

    Bovenstaande zijn er een paar die wellicht interessant kunnen zijn voor mijn probleem?
    (De eerste had je al genoemd, reset van de drift compensatie.)
     
  16. Eerst even bij de dealer checken of er een update is, ik weet voor 99% zeker van wel.
     
  17. Onderhoudsbeurt duurt gelukkig nog even, maar we gaan het vragen.
     

Deel Deze Pagina