foutcodes P042e & P0489 wat kan het zijn.

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by KiekisNL, Jul 7, 2015.

  1. vandaag een verstuiver voorzien van een nieuw brandplaatje, proefritje gemaakt en de eerste 4KM ging het zonder probleem tot de grote boze driehoek in mijn dashbord zichtbaar werd (geen motorlampje) met de text motor storing.

    OBD zat er toch nog in dus gelijk even uitgelezen kwam ik tot de foutcodes

    P042e Powertrain - Auxiliary Emission Controls - ISO/SAE Controlled
    Exhaust Gas Recirculation "A" Control Stuck Open

    P0489 Powertrain - Auxiliary Emission Controls - ISO/SAE Controlled
    Exhaust Gas Recirculation "A" Control Circuit Low

    nu weet ik dat de P042F zegt dat de klep dicht zit en dus kapot is.
    nu denk dat het met de E het zelfde is, alleen voor dat de verstuiver los is geweest deed hij het wel en nu doet ie het in 1 keer niet meer, stom toeval of ergens anders iets mis??
    EGR klep is +/- 75k KM geleden vervangen

    alvast bedankt voor de moeite.

    groet Anton
    1.6 TDCI met 194K op de teller
     
  2. moet zijn Focus2 Fase2
     
  3. EGR klep denk ik
     
  4. Eronder staat dat de egr nu open blijft staan. De tekst die onder de andere foutcode staat geeft aan dat de spanning op de egr te laag is.
    Als dat inderdaad het geval is, verbaast het me niet dat de klep open of dicht blijft.
    Hoor je hem wel klapperen nadat de motor (al een paar seconden) uit is gezet? Als ik het goed heb begrepen doet elke egr dat om eventuele roetaanslag van de klep af te slaan (als dat niet normaal is is mijn klep ook al jaren aan de beurt:mrgreen:)
     
  5. Is de EGR klep ingeleerd door de dealer na het vervangen ervan?
    Heb je de stekker losgehad mischien?
     
  6. op het eerste weet ik niet helemaal zeker maar volgens mij niet.

    op het 2e die is niet los geweest alleen de stekkers van de verstuiver zijn los geweest
     

Share This Page