hoorbaar compressie verlies

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by KiekisNL, Jun 28, 2015.

  1. Vandaag na een lang rit hoorde ik bij stationair een raar geluid.
    het lijkt of hij ergens een lek geeft op 1 van de cilinders want als ik gas geef hoor ik het geluid sneller (neemt toe met de toeren).
    het geluid kan je het beste vergelijken met het geluid als je een perslucht koppeling los neemt alleen dan constant op de compressies van de motor.
    als ik onder de kap ruik, ruik ik ook uitlaat gas, iemand een idee wat dit kan zijn en hoe ik het kan op lossen??

    betreft focus 2 fase 2 1.6 tdci (194.000 km op de teller)

    al vast bedankt
     
  2. Dan heb je een brandplaatje onder de verstuiver los. Veel voorkomend probleem bij de 1.6tdci. Reparatie is nodig, advies is dan ook om er niet te lang mee door te rijden. Dit omdat uitlaatgassen langs de verstuiver lopen en langs de verstuiversschacht stollen. En daardoor word het lastig om de verstuiver te demonteren om het brandplaatje te vervangen.
     
  3. is dat iets wat je zelf kan ? en zo nee iemand een idee wat dat geintje kost
     
  4. ik heb al 2x een brandplaatje laten vervangen en de kosten zijn (als de verstuiver makkelijk los gaat) zo rond de 150 euro bij de dealer en nee volgens mij is het geen makkelijk klusje om zelf uit te voeren.

    echter heb ik nooit met dit probleem uitlaatgas geroken, wel een diesel lucht in het interieur.
    ook het lekkende geluid wat jij beschrijft ken ik niet, dus ik twijfel een beetje of het een brandplaatje is.
    als je onder de afdekkap van het motorblok kijkt moet je een soort 'drap' zien bij de verstuiver(s), dan is het zeker dat het brandplaatje kapot is.
     
  5. Het is het brandplaatje. Heb de onderdelen in huis a 12.5 euro nu alleen nog de verstuiver los zien te krijgen.
    Hij zit behoorlijk vast zeg maar :-(
     
  6. welke onderdelen heb je dan?
    het brandplaatje kostte bij mij geloof ik 40 cent.
     
  7. brandplaatje, pakking, witte ring en nog een borg veer voor de witte ring.

    Heb de verstuiver eindelijk nog wel los gekregen na een hoop gevloek en alles zit er nu in heb ik alleen 2 foutcodes:
    P042e eb P0489.
    maar eens kijken wat dat nu weer is, iets met de EGR roept het grote wazige internet
     
  8. #8 Vogel, Jul 7, 2015
    Last edited by a moderator: Jul 7, 2015
    Ik neem aan dat hij ook de rubber ring heeft en wellicht zelfs de plastic ring.

    Het is zelf te doen, maar...
    - Ik heb 2 verstuivers verkl**t door ze schoon te maken. --> blijf van de nozzle af!!!
    - Werk HEEL schoon. Een vuiltje in de opening van de brandstofleiding en je kunt de verstuiver afschrijven.
    - de teer-achtige componenten die in diesel zitten, blijven vloeibaar dankzij de vluchtige componenten in diesel. Als je de vluchtige componenten laat verdampen zitten je nozzles vol teer-aanslag. Indien de verstuivers voor langere tijd eruit gaan, bewaar ze dan met de nozzle in een laagje diesel.
    - een verkleefde verstuiver is met een beetje geduld goed te verwijderen als de motor heet is.
    - tape een schuurspons aan een schroevendraaier om de zitting van het brandplaatje te reinigen. en spuit het gat naderhand uit met perslucht/airosol (perslucht spuitbus van bijv de Action) Anders gaat de verstuiver zeker weer lekken.
    - wip het oude rubber eruit met een schroevendraaier. Druk de nieuwe erin met een dopsleutel. Let erop welke kant boven moet.

    op het belgische forum staat overigens een goede howto. De link heb ik ooit al eens gepost, maar op het moment even niet paraat.
    succes!!
     
  9. EGR-probleem staat los van verstuivers.
    (Dat wil zeggen op termijn kan een slechte verstuiver wel een slechte invloed hebben, maar niet dezelfde middag)

    Heb je stekkers van sensoren los gehad? Dan krijg je wellicht 'ten onrechte' een melding.
     
  10. #10 KiekisNL, Jul 7, 2015
    Last edited by a moderator: Jul 7, 2015
    vogel bedankt voor de info, maar hij zit er al weer in.
    heb ook de howto van het Belgische forum gebruikt.

    alleen inplaats van uitspuiten heb ik alles uitgezogen met mijn werkplaats stofzuiger met verleng/versmal stuk er op zodat hij in de schacht paste
    heb hem inderdaad in een laagje diesel gelegd en aan de nossel gezeten heb ik niet echt heb hem alleen met een sponsje wat schoongemaakt (je bedoeld toch de onderkant?)

    nadat hij los was heb ik over de hogedruk leiding een dopje gezet en een stopje in de aansluiting boven op.
    en nadat de verstuiver er uit was een prop in de schacht zodat al het vuil wat ik nog weg moest schraven niet helemaal naar onder kon vallen.

    heb nu alleen 2 foutcodes die ik voorheen niet had P042F en P0489 mja dat lossen we ook wel weer op :-/
     
  11. ja ik heb de stekkers van de verstuivers los gehad.
    zal morgen eens kijken of die wel weer goed op zijn plek zitten...
     
  12. De EGR is onderdeel van de luchtaanvoer en de stekkers van de verstuivers hebben daar geen invloed op. De sensor op het luchtfilter, (indien aanwezig) koeler van de EGR en sensor op de luchtinlaat hebben wel invloed.

    Om even op de zaken vooruit te lopen:
    De klep schoonmaken kan meestal wel, maar is vaak maar een tijdelijke oplossing. Daar is een speciale spuitbus voor te koop. Demonteren is goed te doen als je lange armen hebt.
    Parafan verwijderen is wel een must aangezien de klep aan de achterkant van de kop zit. De klem waarmee de pijp vastzit is echt een bitch. Vooral omdat het in eerste instantie lijkt dat je hem met een waterpomptang weer dicht kunt krijgen. Maar met een vlechttang lukte het mij uiteindelijk best makkelijk.
    Indien noodzakelijk kun je de klep vervangen. Deze kost €180 bij mister-auto. Vergeet de pakking niet mee te bestelling (ik heb deze op de fiets moeten halen) De klem kun je hergebruiken.
     
  13. i know, heb hem 2 jaar geleden ook als moeten vervangen :-( en nu 75k Km verder dus weer naja tis niet anders
     
  14. de EGR afdoppen geen optie?
     
  15. ga ik vrijdag even bekijken, alleen voor afdoppen moet je wel een werkende EGR hebben want op de werking krijg je de foutcodes
     
  16. Denk dat hij het begeven heeft omdat de nieuwe klep toen de nieuwe klep niet is in geleerd.

    1verstuiver heeft nu een nieuw brandplaatje maar ga de rest ook vervangen.

    kwa km rijd ik 90% van de tijd snelweg en minimale ritten van zeg 100km.

    klep is een orginele valeo ( toen bij mister-auto besteld).
     
  17. Is het niet handig om hem alsnog in te leren of is dat al gedaan?
    Ik kan me niet helemaal voorstellen dat hij door niet inleren zo snel kapot is gegaan.
     
  18. andere ERGER ehh EGR er in en hij loopt weer perfect (maandag even langs de dealert om hem in te laten leren):-D, draadje kan opslot
     

Share This Page