1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

vocht in remvloeistof

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door rskstier, 21 mei 2015.

  1. Hoi ford freaks,

    Ik heb een vraagje over remvloeistof. Hoe weet je of er water in je remvloeistof zit? of hoe kan je dat zelf testen?

    Ik ben een tijdje terug met mijn auto naar de garage geweest voor de apk en daar zeiden ze er zit water in je remvloeistof.

    Ik heb een focus 2 uit 2005


    Alvast bedankt
     
  2. Remvloeistof is hygroscopisch (trekt vocht aan).

    Weet je wanneer voor het laatst de remvloeistof is vervangen? Opgegeven vervangingsinterval is 24 maanden.
     
  3. Alle tijd dat ik mijn auto heb niks vervangen en dat is dik over die 24 maanden.
    Ik heb het nooit bij een auto vervangen.

    Hoe kan die garage zeggen dat er vocht inzit ? Ik ga telkens naar de goedkoopste toe en bij deze ben ik alleen geweest voor banden wisseling dus ken de geschiedenis niet van mijn auto.
     

  4. Waar komt dat vocht eigenlijk vandaan? Het is toch een gesloten systeem, of niet?
     
  5. Het remsysteem is niet volledig gesloten. In de dop van het reservoir zit een beluchting gaatje. Dit gaatje is nodig voor de werking van het remsysteem. Wanneer de rem wordt ingetrapt wordt de remvloeistof richting de remcilinders geperst en daalt het niveau in het reservoir iets. Als er geen gaatje in de dop zou zitten zou het reservoir vacuüm trekken.

    Remvloeistof is hygroscopisch. Dit betekent dat het vocht aantrekt uit de omgeving. In het geval van remvloeistof betekent dit dat de remvloeistof vocht aantrekt uit de (buiten)lucht. Dit is dus de lucht die in het reservoir zit en welke via het gaatje in verbinding staat met de buitenlucht. Het is zelfs zo dat als een fles remvloeistof eenmaal open is geweest deze nooit meer 100% luchtdicht afsluit. Hierdoor trekt de nieuwe remvloeistof al vocht aan en kan dus al relatief veel vocht bevatten als je deze een tijd later wil gebruiken.


    Ford schrijft niet voor niets voor om de remvloeistof elke 2 jaar te vervangen. Gezien het vervangen van de remvloeistof niet erg duur is zou ik me hier gewoon aan houden.
     
  6. Interessante vraag, moest ik ook even opzoeken maar gevonden op een forum:

    ''Zoals je weet zit er waterdamp in de lucht.
    Elke keer als jij de rem indrukt, dan verplaats je wat vloeistof vanuit het reservoir naar de leidingen., en als de blokjes slijten, dan verplaats je meer vloeistof van het reservoir naar de klauwen.
    Nu mooet die ruimte elke keer weer opgevuld worden , anders zou er een vacuum ontstaan, wat het kookpunt weer verlaagt van vloeistoffen. Nou die lucht die dus in het reservoir komt is vochtig, en aangezien de vloeistof hygroscopisch is, trek dat het vocht weer aan uit de lucht
    Die verplaatsing van lucht is er o.a. de oorzaak van dat er vocht in het reservoir komt, en dat heeft 2 nadelen.
    1e de vloeistof verliest zijn eigenschappen heel langzaam
    2e de onderdelen van de remmen kunnen gaan oxideren.

    Dat willen we dus voorkomen.

    Nu moet er voor motoren wel een nuance worden vermeld.
    Om te voorkomen dat er vocht in het systeem komt, hebben bijna alle moderne motoren tegenwoordig een membraan rubber boven op hun vloestofreservoir zitten, die er voor zorgt dat de bitenlucht niet direct meer in contact kan komen met de vloeistof, maar bij b.v auto's zie je dat niet of nauwelijks''.
     
  7. Bij motoren heeft dat membraan de belangrijkste functie de rem vloeistof in het systeem te houden tijdens bochten en andere acties. Door het relatief kleine reservoir zou de vloeistof r via de belichting uit het systeem kunnen lopen.

    Elke 2 jaar vervangen heb ik nog nooit gedaan . Er zijn tester voor in de handel die kunnen aangeven wat de geleidbaarheid van de rem vloeistof is en een indicatie geven van de hoeveelheid opgenomen vocht.
    De keuze om te vervangen is aan je zelf.
     
  8. Bij een motor merk je sneller door sponzige remmen dat er wat aan de hand is. En het is makkelijker te zien. Meestal wordt het remvloeistof donkerder van kleur dor vuil.dan wordt het vaak tijd om te vervangen.
     
  9. Ah ja, aan dat gaatje had ik niet gedacht... Ik hou me ook gewoon aan het voorschrift hoor. De remmerij is niet iets waarop je mag bezuinigen. Toch lijkt het me voor de fabrikant vrij gemakkelijk om dit luchtdicht te krijgen met een membraam/balgje oid. Je hoeft dan minder vaak te vervangen, alleen te testen of het nog goed is.
     
  10. #10 Edward, 22 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 mei 2015
    Water in je remvloeistof is vooral gevaarlijk as je remmen (erg) heet worden (Door hoge belasting of veelvuldig gebruik). In principe zou je ook gewoon water als remvloeistof kunnen gebruiken. Water is net als remvloeistof niet samendrukbaar dus in principe geen probleem. Ware het niet dat het kookpunt van water 100 grd C is, een temperatuur die je remvloeistof kan bereiken bij hoge belasting of veelvuldig gebruik van de remmen bijvoorbeeld inde bergen,

    Als dat gebeurt verdampt het water en word gas, dat is samendrukbaar en remt dan heel beroerd.......

    Dat is 1 van de reden dat er als medium remvloeistof word gebruikt, een vloeistof met een veel hoger kookpunt. Als het water-aandeel in je remvloeistof te hoog word, kun je dezelfde kookverschijnselen krijgen als remmen op puur water. Gevaarlijk dus.

    Gewoon elke 2 jaar verversen dus, niet op bezuinigen !
     
  11. Je weet dat ze het vochtpercentage kunnen meten?
     
  12. Ik heb 3 weken geleden de remvloeistof vervangen van de Focus,
    zeker weten dat dit de laatste 4 jaar niet gedaan was, aangezien ik
    toch nieuwe schijven en blokken plaatste, gelijk de vloeistof gedaan.

    Ik kan melden dat het er echt niet schoon uit komt....dus echt aan te raden
    om regelmatig te doen, kreeg gelijk meer druk in het pedaal ;)
     
  13. Nog specifieke methode toegepast ? welk wiel eerst etc
    Want ik wil dat ook nog eens doen, ook omdat ik de
    remschoenen achter ook nog wil vervangen.
     
  14. Ik heb rondom schijven, maar maakt eigenlijks niets uit welke eerst,
    ik had het geluk dat ik bij de lokale garage mag sleutelen, dus alles
    ter beschikking, dus ook het remvloeistof apparaat.
    Ik ben achter begonnen, daar kwam de meeste troebele troep uit, voor viel
    reuze mee.....
     
  15. Het is gebruikelijk om de langste remleiding als eerste te ontluchten. Vervolgens de op 1 na langste remleiding enzovoort. Dit is in dit geval dus de volgende volgorde:

    * Rechtsachter
    * Linksachter
    * Rechtsvoor
    * Linksvoor


    Voor het vervangen van de remvloeistof heb je aan 1 liter remvloeistof net voldoende.
     
  16. :schater: per ongeluk nog goed gedaan ook :rock:
     

Deel Deze Pagina