1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

JeffreyST's Performance blue ST

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JeffreyST, 13 apr 2015.

  1. Hallo,

    Mijn naam is Jeffrey, 25 jaar en woon in Zeeland. Ik ben sinds 1 week de gelukkige eigenaar van een performance blauwe focus ST!
    Ik ben altijd al gek geweest van auto's en wil deze dan ook helemaal naar mijn eigen smaak maken.

    Ik heb na mijn eerste auto een Ford escort 1.6 sport nog een Opel astra G 1.6 gehad. Maar met deze auto's heb ik niet veel gedaan qua uiterlijk of motorisch.
    Dit begon pas toen ik een voltijds baan kreeg.
    Ik heb toen een Seat leon 1.8 20VT met 4WD gekocht hier stond zo'n 61.000KM op.
    Deze heb ik helemaal naar mijn eigen smaak gemaakt en na dat dit project af was begon het weer te kriebelen om voor iets anders te gaan kijken.

    Dit was mijn Leon

    [​IMG]

    Ik ben toen gaan rond kijken welke auto mijn Leon zou kunnen vervangen. Ik wou eerst in het VAG groepje blijven en keek dus veel naar Golf Gti's en Leon Cupra's.
    Toen viel mijn oog ineens op de Focus ST's Waarom?
    Ik vindt het uiterlijk van een Focus erg mooi maar het grootste plus punt vindt ik toch wel de 2.5 liter 5 cilinder turbo motor. Ik heb altijd al een zwak gehad voor een 5 of 6 cilinder vind hier altijd een erg mooi geluid in zitten. De Focus ST geeft het beste uit beide werelden. Een 5 cilinder maar toch ook een turbo.

    Dus na een paar weken rondkijken op het internet kwam ik op een Focus ST in performance blue. Hij was ook nog eens 3 deurs. En daar straalt de focus het beste mee. Toch iets sportiever dan de 5 deurs naar mijn mening. Volgens mij is de auto bijna full option enige wat hij mist is Cruise control,Dakraam en Parkeersensoren. Maar na zoeken werd me duidelijk dat een ST nooit met cruise control is uitgerust.

    Ben dus 1 week geleden op een zaterdag naar het bedrijf gereden waar de auto te koop stond. Na het bezichtigen en proef gereden te hebben het eens geworden met de verkoper en de deal afgerond.

    Tijdens de proefrit viel me op hoe rustig de 5 cilinder reed en toch in elke versnelling genoeg power heeft om er vlot vandoor te sprinten. Ook de Recaro stoelen zitten super. Het is een comfortabele maar toch sportieve auto.

    Omdat ik mijn Leon getuned heb naar 260pk wil ik ook mijn ST weer gaan tunen. Hier zal wel wat tijd tussen zitten omdat ik ook opzoek ben naar een huis en daar gaat nou eenmaal ook veel geld in zitten.

    Maar dit is een lijstje die ik wel wil gaan afwerken in de komende jaren

    Technisch:
    - Volledig 3 inch uitlaat systeem ( Mongoose,Dreamscience,Milltek? )
    - Grotere Intercooler ( Airtec Gen 3 )
    - DSCI inductie kit.
    - Ander inlaat spruitstuk.
    - RS bougies
    - RS koppeling + sper.
    - Chip door Dreamscience of Bluefin.

    Optisch.
    - Diffuser aan de achterkant ( als iemand tips heeft zijn welkom wil dit wel op korte termijn. )
    - Front lip ( Ook hier weer als iemand tips heeft ze zijn welkom. )
    - Binnen overal led verlichting.
    - RS velgen met winterbanden.
    - Alle kunststof delen zoals grill mistlamp kapjes etc. Hoogglans zwart spuiten.

    Er komt vast nog wel wat meer in het lijstje moet me nog een beetje oriƫnteren met de focus maar dat gaat goed komen.
    Ik wil de ST ook nog even op de rollenbank omdat ik denk dat hij wel gechipt is er zit al een Baileys blow off valve op en onder vol gas slaat de turbo meter uit naar 1.2 bar normaal is dit 0.9?
    Dus wil wel even kijken wat hij nu werkelijk heeft.

    Nou ik ga het hier even bij laten. Ik heb nu op het moment maar 2 foto's van de focus dus bij deze. Zijn niet de mooiste maar aankomend weekend krijgt de auto een goeie polijst beurt :thumbs:

    [​IMG] [​IMG]
     
  2. #2 Sbro.nl, 13 apr 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 apr 2015
    Mooie :st: :thumbs:
    Daar ga je veel plezier aan beleven en de 5 cilinder roffel is zooooo verslavend :rock:

    Uitlaat,
    3'' mongoose klinkt het mooiste imo, diepe zware brom.

    IC,
    zeker doen, levert gelijk pk en Nm winst op zonder tunen, merk Aitec of vergelijkbaar met scoops (luchtgeleidingsflappen) en dan in het zwart.

    Luchtfilter:
    DSCI kan, maar ombouwen naar een open of semi open (RS) filter is nog beter

    Inlet manifold:
    Welk merk je ook doet maakt niet zo veel uit, weg met kunststof ribbelding

    RS bougies:
    Ook gewoon doen, zeker als je gaat tunen

    Koppeling:
    Zeker doen als je gaat tunen en boven de 400Nm uit gaat komen, RS koppeling gaat tot 550-600Nm goed

    Quaife:
    Een aanrader op je pk's en Nm's goed op de weg te krijgen

    Chip:
    Geen ervaring mee, maar dreamsciense hoor ik goede verhalen over, maar anderen hier weten daar wel meer van.

    Tip:
    onderste motorsteun vervangen door 1 van Vibra Technics, dan kantelt je motor minder met optrekken en overschakelen.

    Aandachtspunten:
    Aandrijfassen, vertonen nogal eens speling
    Oliefilterhuis, membraam scheurt, vervangen door een vernieuwd/verbetert exemplaar.
     
  3. Thanks Sbro voor je feedback.

    Aandrijfassen had ik ook een beetje mijn twijfels bij omdat ik er al over gelezen had. Maar bij mij vertonen ze nog geen trillingen bij optrekken.
    Olie membraam had ik ook al over gelezen dit ook gelijk nagekeken of beter gezegd naar geluisterd. Ook hier heb ik gelukkig nog geen last van geen zuigend geluid bij het openen van de oliedop.

    Hopelijk ga ik hier ook geen problemen mee krijgen brengt ook weer onnodige kosten met zich mee.
     
  4. Welkom op het forum en mooie ST heb je!
     
  5. :welkom: veel plezier en veilige kilometers gewenst met de :focus2:
     
  6. Gefeliciteerd met de :focus2: :st: :D
     
  7. Welkom, gefeliciteerd met de (mooie!) ST.
     
  8. Welkom!

    Dat is nog eens een unieke Leon met 4WD!! Geen originele Topsport/FR volgens mij, maar dat terzijde:)...

    Gefeliciteerd met je nieuwe ST, dat gaat je zeker bevallen haha. Zoals Simon al gezegd heeft, deze puntjes moet je even nachecken en in de gaten blijven houden. Voor derest is het een onverwoestbaar volvo blok natuurlijk.

    Ik zie dat je heel wat van plan bent, dus ik blijf dit topic maar ff volgen dan he... xD

    Greetzingz,
    Nick:D
     
  9. Mooie aankoop, vooral de kleur komt mooi naar voren na een goede detailbeurt.
     
  10. [MENTION=11599]Nick[/MENTION] was origineel inderdaad geen Topsport/cupra pakket deze had ik er later opgezet.
    [MENTION=10002]Niels[/MENTION] ik ben zelf ook erg benieuwd hoe hij er na een goeie detailbeurt uit komt te zien. Gaan we als het goed is dit weekend achter komen :)
     
  11. Dan gaat die glimmehhhhhhh, ben benieuwd :rock:

    Ik weet uit ervaring met die kleur hoe mooi die kan worden :thumbs:
     
  12. Wij hebben thuis wel een aantal mooie detail producten dus daar kan het niet mee mis gaan!.

    Vond mijn leon ook altijd leuk om te detailen kan je goed zien op zwart. Alleen zo jammer dat ze weer zo snel vies worden :weird:
     
  13. Mooie Leon heb je gehad, die lopen Super, Veel plezier met de nieuwe wagen gewenst
     
  14. Thanks Elco was zeker een lekker motortje maar dat is die van de ST ook :rock:
     
  15. Welkom! Mooie wagen! Hem hem zelf ook alleen dan in 5drs.
    Kan uit ervaring zeggen dat dit best handig is ;)

    Grotere intercooler merk je direct. Oliemembraam kan je checken of je oude of nieuwe variant hebt. Daarover staan genoeg topics op dit forum.

    Controleer ook of je al rubberen strips op je kofferklep hebt zitten bij de ramen. Dat is een verbeterpunt zodat het water niet je kofferbak in loopt als je hem open doet.

    Ik zou ook je recirculation valve en boost solenoide aanpassen als je toch gaat tunen!
     
  16. 5 deurs is inderdaad wel handig mis het soms wel omdat me seat het ook had.
    Maar 3 deurs heeft ook weer zo zijn charmes. kofferklep rubberstrips zitten er al op en kom er net achter via Wesley dat mijn oliemembraam ook al de nieuwe versie is. Dus dat is wel mooi meegenomen.

    Intercooler ga ik deze maand nog aanpakken ga dan die airtec stage 2 gen 3 nemen moet nog even kijken waar ik hem ga bestellen.

    auto is blijkbaar ook al gechipped want hij boost nu al naar 1.2bar.
     
  17. Dat doet die standaard al :)
     
  18. wat doet die standaard al?
     
  19. 1.2 bar geven, dat is standaard voor de ST, bij de RS is het 1.6bar

    De meest tuners komen ook niet aan de turbodruk, die blijft dus gewoon op max 1.2 bar voor de ST.

    Aan het einde van het jaar (okt-Nov) houden we weer een dyno dag, een mooie gelegenheid om je monster eens op de bank te zetten en te kijken wat die in zijn mars heeft.
     
  20. Is het normaal dat je tijdens vol gas de turbo meter naar 1.2 bar ziet gaan? ik dacht zelf dat hij ongechipt naar 0.6 bar zou gaan correct me if i am wrong.

    Heb zeker wel interesse om is naar een rollenbank meeting te komen.
     

Deel Deze Pagina