1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Gaspedaal reageert niet?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Pascal, 2 apr 2015.

  1. Goedenavond,

    Lees al een tijdje mee op die forum en heb nu zelf een storing in de auto.
    Sinds vandaag opeens geen acceleratie op de snelweg.
    Reed 100 km/h gaf gas en bijna geen versnelling. Laat ik het gas gedeeltelijk of geheel los en geef weer gas reageert hij weer. Soms moet ik vaker met het pedaal "spelen" voor hij weer versnelt. Zodra hij dat doet is er verder ook niets aan de hand. Probleem ook in andere versnellingen en snelheden.
    Wegrijden verkeerslicht, Eerste 2 versnellingen vol doortrekken en weer gasgeven in 3e versnelling bleef bij gewoon hangen op 90km/h.
    Heb zelf het idee dat het probleem in het gaspedaal zit. Voelt namelijk precies aan als of je zelf het gas vasthoud of heel langzaam accelereert.
    Gaat om een C-Max 1.6 tdci 109pk uit 2007. Gechipt naar 140pk
     
  2. Heb de auto al uitgelezen? Mogelijk de egr of vacuumregelklep.
     
  3. #3 Pascal, 2 apr 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 apr 2015
    Nee nog niet. Dealer was al gesloten. Ga morgen even langs. Auto geen trouwens GEEN foutmelding op het dashboard
     
  4. Dat hoeft ook niet, zat codes die geen lampje doen oplichten.
     
  5. Koppeling?
     
  6. Gaspositiesensor?
     
  7. Gaspositiesensor zat ikzelf ook aan te denken. Auto houd niet in of stottert niet. Lijkt echt of je zelf het gas vasthoud.
     
  8. #8 kolere, 2 apr 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 apr 2015
    Is toch gewoon een meervoudige potmeter? Heb nog nooit gelezen dat die niet goed werkte bij een 1.6 tdci. Ga maar gewoon vanuit dat het in:
    - je egr zit,
    - of turbo gerelateerde aansturing ligt (actuator, regelklep, mapsensor)
    - brandstofdeel: raildruksensor of brandstoffilter

    Een motor is geen aan/uitknop meer die bediend wordt met een pedaal. Wanneer er een te hoge- (turbo) of te lagedruk (brandstof) wordt gemeten grijpt het motormanagement systeem in. Als je dan je pedaal opnieuw indrukt kan het weer normaal functioneren.
     
  9. Hoop voor je dat je chiptuning er niets mee te maken heeft broer ;)

    Ik heb het idee dat je richting de EGR moet kijken?
     
  10. Probleem gevonden. Hele waslijst foutmeldingen van het roetfilter. Deze gaat vervangen worden. Blijkt toch nog het origineel te wezen.
     
  11. Haal dan ook ff je EGR los en kijk hoe die er aan toe is.
    Vaak is het rijtje als volgt:

    - Slechte EGR
    - Verstopt roetfilter
    - Kapotte turbo.
     
  12. Het grootste punt is dat er nu 165000 km op de teller staat. En het filter dus al een hele tijd geleden vervangen had moeten worden.
     
  13. #13 kolere, 3 apr 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 apr 2015
    Is aan te raden ook de olie te verversen en het oliefilter te vervangen, een verstopt filter kan zeer negatieve invloed hebben op olie. Je egr blijft verdacht.
     
  14. #14 Pascal, 3 apr 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 apr 2015
    Olie en alle filters zijn afgelopen maand net vervangen. Turbo voor zover mogelijk bekeken En zag er toen prima uit. Alles helemaal droog.
    Vandaag nog even navraag gedaan. EGR word standaard schoongemaakt en gecontroleerd ook ivm afstellen
     
  15. Vandaag eindelijk de auto terug. Na de dikke rekening betaald te hebben weggereden.
    En wat denk je.... nog steeds hetzelfde probleem. Gelijk maar weer omgekeerd en terug naar de dealer. Na een rit met de monteur en even wat uitzoek werk bleek de vacuumklep van de wastegate kapot.
    Roetfilter was zeker aan vervanging toe maar was niet het probleem waarvoor ik kwam.
     
  16. Hoefde je deze laatste reparatie nu niet te betalen? Er was dus een verkeerde diagnose gesteld.
     
  17. Wees blij dat het filter vervangen is, kan alleen maar ernstige schade aanrichten. Regelklep van de turbo komt wel vaker voor.
     
  18. Regelklep blijkt ook geen foutcode te geven. Het is nu gelukkig opgelost.
     
  19. Dat kan soms zo zijn, maar rijdend is natuurlijk heel snel te zien dat de turbodruk niet klopt. In ieder geval fijn dat het is opgelost.
     

Deel Deze Pagina