Probleem met starten (vooral bij warme motor)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door JoostF, 2 apr 2015.

  1. Hallo Ford kenners,

    Hopelijk kunnen jullie mij helpen, ik zit namelijk met het volgende:

    Mijn Ford Focus 2.1 RE uit 2007 start soms moeilijk. De startmotor gaat hard genoeg rond maar de motor wil gewoon niet aanslaan. Zonder gas bij te geven start de motor dan niet, zelfs niet na 10 seconden doorstarten. Met een beetje gas loopt de auto altijd, soms de eerste seconden wel wat slechter maar hij pakt vrij snel een stabiel stationair toerental op.

    De eerste, koude start 's morgens gaat altijd perfect. Het probleem heeft zich nog nooit bij de eerste start in de ochtend voorgedaan. Zet ik de auto uit bij bijvoorbeeld het tankstation dan kan het zijn dat ie 5 min. later wel moeilijk start. Dit is overigens ook bij langere stilstand, ga ik bijvoorbeeld naar school dan staat m'n auto wel een paar uur stil (en zou dus ook weer helemaal koud moeten zijn) en ook dan gaat het starten soms moeilijk.

    Ik kan er geen regelmaat in ontdekken, het probleem doet zich soms voor na hele korte uitschakeling van de motor maar soms ook als de auto al een paar uur niet gelopen heeft. Enkel de eerste start 's ochtends gaat altijd goed. Heb ook wel eens bij thuiskomst de auto uitgezet en meteen weer gestart en dit een paar keer herhaald. Op dat moment werkt alles gewoon precies zoals het moet werken om dan een dag later weer niet aan te willen slaan na een ritje.

    Zoals ik al zei krijg ik de auto altijd wel aan het lopen, ik vind alleen dat een auto moet kunnen starten zonder gas te hoeven bijgeven, toch? Tijdens het rijden merk ik niks. Hij loopt perfect en zonder inhouden. Het enige dat ik misschien zou kunnen opmerken is dat het toerental een héél klein beetje schommelt als ik bijvoorbeeld vanaf de snelweg voor een stoplicht stop. Je zit dan de wijzer heel iets van boven tot onder het streepje schommelen, meer niet.

    De krukas- en nokkenassensor lijken me niet logisch omdat de auto tijdens het rijden absoluut niet inhoudt en tijdens het starten de auto met een beetje gas bijgeven wel loopt. Mochten deze sensoren niet goed zijn dan zou hij toch ook met gas bijgeven niet willen lopen? (of de sensor moet na een tijdje doorstarten wel signaal geven waardoor het lijkt dat de auto start door het gas geven maar dat dit toch aan de sensor ligt, weet niet of dit aannemelijk is?

    Is het zinvol om het gasklephuis te reinigen of zou dit probleem daarmee niets te maken kunnen hebben?

    Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp en meedenken.

    Groeten Joost
     
  2. Volgens mij schommelen alle Focussen schommelen een beetje in toerental voor het stoplicht. (In ieder geval alle 1.6 benz en diesel)
    Dat de motor slecht start wanneer hij warm is, is bij de 1.6 zeer vaak terug te herleiden naar de bobine (die +/- €45,- kost), maar ik heb geen idee hoe de ontsteking van een 2.0RE in elkaar steekt.
     
  3. weet dat het bij oudere mondeo's ook weleens voorkwam,adviseerde ford om hem terwijl je hem uitzet vol gas tegeven zodat er geen oud mengsel overbleef ofz,maar bij focus nooit meegemaakt..
     
  4. Mijn 1.6 TDCi schommelt niet als ik voor we stoplicht sta. Maar goed dat maalt voor jouw vraag niks uit... Was even ter info.
     
  5. Ga de brandstofdruk maar eens controleren met een externe meter.
     
  6. Beginnen met de gasklep reinigen, RE is een 2 liter mazda, die kunnen goed vies zijn en dan krijgt die geen lucht om te starten
     
  7. Er is voor de 2.0 Duratec ook een software update m.b.t. dit probleem.
    Heb je de laatste versie software in de auto zitten?
     
  8. Bedankt voor jullie reacties!
    [MENTION=14628]Vogel[/MENTION] Zou kunnen, en voor dat geld kan ik hem ook wel vervangen alleen betwijfel ik of het dat is. De motor wil namelijk niet aanslaan tot je het gaspedaal een klein stukje indrukt, dan pakt ie meteen op. Bij een kapotte bobine zou de stand van het gaspedaal op het starten toch geen invloed hebben?

    Ik kan me wel een beetje vinden in de ideeën van [MENTION=1160]Denniss01[/MENTION] en [MENTION=5817]Elco[/MENTION]. Ik heb inderdaad ook het idee dat het aan de brandstof/luchttoevoer ligt. Schoonmaken kan gewoon zoals in de handleiding die hier op het forum te vinden is?
    [MENTION=551]dutchguy[/MENTION] waar meet ik de brandstofdruk? En zou het kunnen dat die druk bij een eerste koude start 's morgens altijd goed is en later op de dag soms niet meer?
    [MENTION=13177]Silver[/MENTION] Baron : Dat zou ik niet weten, de auto is sinds twee maanden in mijn bezit. Kan ik ergens zien wat voor softwareversie ik heb en weet jij welke versie ik zou moeten hebben?
     
  9. Voor controle van de software zal je langs de ford dealer moeten, of een hobbyist met de benodigde apparatuur.

    Brandstofdruk kan je onder de motorkap aan de brandstofleiding meten. Hiervoor moet je uiteraard geschikt gereedschap hebben. Dus ook hiervoor moet je langs een garage die dit kan.
     
  10. Oke, ga ik dat doen. Verder ga ik ook het gasklephuis schoonmaken. Kan de lambdasonde hier ook nog iets mee te maken hebben?
     
  11. Laat die gasklep en lambdasonde maar mooi zitten. Zonde van je tijd.
     
  12. Dit probleem heb ik ook af en toe nog, echter heb ik een 1.8.

    Na het vervangen van de kapotte accu is het eerst weg geweest, maar nu toch weer terug...
     
  13. denk dat de druk goed is ,als hij smorgens na een nacht wel in 1 keer start,maar een controle kan geen kwaad,kun je als het goed is,dat ook uitlsluiten.
     
  14. Hoe is het oliepeil trouwens?
     
  15. [MENTION=551]dutchguy[/MENTION] De brandstofdruk dus volgens jou? Waarschijnlijk heb je daar ervaring mee?
    [MENTION=15515]Mpothoven[/MENTION] Met het vervangen van je accu is dus even de spanning van het systeem geweest. Ik heb een paar weken terug een trekhaak gemonteerd waarbij ik de - pool ook even losgehaald heb, had zelf het idee dat het de eerste dagen daarna ook minder tot niet voorkwam en dat het langzaam weer meer werd. Oliepeil is goed, kan ik niets bijzonders aan merken.
    [MENTION=1160]Denniss01[/MENTION]: Dat leek mij dus ook. Het lijkt meer met een warme motor te maken te hebben. Ik zal deze week bij de garage informeren of ze de brandstofdruk kunnen meten. Anders even naar de Ford garage. Kunnen ze meteen even de foutcodes uitlezen, mochten die er zijn. Ik ga gewoon voor de netheid ook even de gasklep schoonmaken. Baat het niet dan schaadt het niet laten we maar zeggen.
     
  16. Gasklep is bij mij al gebeurd...

    Heb ook dat met koude motor net is of de toeren even blijven hangen met schakelen (nou ja heel langzaam zakken). Dit is na 1 km weg.

    Heb jij dat ook toevallig?
     
  17. Is me nooit echt opgevallen maar zal er eens in het bijzonder op letten. Was er ook wat bijzonders met je oliepeil omdat je daar zo naar vroeg?
     
  18. Ja hij sloeg moeilijk aan en bij volgende dag olie peilen stond deze op minimum. Of het er wat mee te maken had geen idee. Weet nu wel dat ik iedere 4000km moet bijvullen...
     
  19. Ah op die manier. Hij verbruikt dus wel olie. Ik heb mijn wagen nu zo'n 5000 km. maar zie het peil nog nauwelijks zakken. Nog niks bij hoeven vullen tenminste.
     
  20. Ga dan direct naar de dealer, kun je ook laten controleren of je de juiste software hebt.
     

Deel Deze Pagina