1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0 TDCI 140pk niet comfortabel wegrijden in 1ste vanuit stilstand

Discussie in 'Performance' gestart door AndyG, 19 mrt 2015.

  1. Heb al een tijdje een euvel waar ik maar niet aan wen. Soepel optrekken zit er niet in.

    Vanuit stilstand wegrijden in 1ste versnelling. Ik laat langzaam koppeling opkomen tot ie wil pakken en geef dan een ieniemienie beetje gas (diesel). Toeren slaan uit naar 1400 toeren. Vervolgens laat ik koppeling verder opkomen en geef, zoals gewoonlijk, ietsje meer gas. Toerenteller slaat uit naar +/-1400rpm, en valt meteen helemaal terug. Een flinke schok en ik moet dan het gaspedaal een heel stuk verder intrappen om niet stil te vallen

    Wat ik niet begrijp is dat in deze situatie bij 1 mm gaspedaal intrappen, de toeren uitslaan vervolgens terugvallen. Dit is enkel in 1ste versnelling bij wegrijden, opschakelen naar volgende versnellingen zonder problemen.

    Als ik file rijd, dan laat ik enkel de koppeling opkomen en geef geen gas. Dit gaat comfortabel, vervolgens versnellen we en geef ik vanuit niets gas, dit gaat soepel, maar moet wel gaspedaal flink intrappen vooraleer er echt gas wordt gegeven. Tja, dit is natuurlijk geen manier van comfortabel optrekken bij een stoplicht.
    Flink meer gas geven vooraleer ik de koppeling laat opkomen, werkt wel, maarja zonde van het verbruik en tja,......

    even wat data: 2.0tdci 140pk, 2012, 79000km
     
  2. Al eens een update gehad bij de dealer?
     
  3. Importje uit Dtsl, geen idee of ie meest recente versie heeft. Morgen krijgt ie 80.000 beurt, heb gevraagd voor update.
    Wat zou nog een oorzaak kunnen zijn?
     
  4. Heb dit ook bij de 1.6 TDCi 115pk, bj 2011... Hopelijk is dit verlopen bij de 1.5 TDCi 105pk, die besteld is..
     
  5. Gisteren auto opgehaald bij Ford garage. 80.000 km beurt laten uitvoeren met vraag voor updates. Helaas was de monteur al naar huis dus weet ik niet welke updates zijn uitgevoerd, maar volgens de werkplaatsreceptie waren er wel een paar.
    Het lijkt erop dat het euvel opgelost is. Heb gisteren en vandaag te weinig gereden om het te controleren.

    Komende 3kwart tank even flink doortrappen :lol:. Ze hebben er Forte ingedaan, dus denk dat ik eff hier de grens over ga en richting Dusseldorf en terug:rock:.
     
  6. hebben ze dat geadviseerd dan?
     
  7. Niet bij Ford wel bij VAGtechniek in Neunen toen ik daar met mijn cordoba 1.9tdi kwam. Zij gooiden er standaard na elke 20.000 km zo'n flesje in en gaven aan dat ik beste een ritje van half uur of meer kon doen en zodra motor warm was, goed doortrekken. Vooral bij opritten even tot 3500rpm doorgaan.
    Icm met de Forte zou alles heter worden en makkelijker schoonmaken.
    Eveneens kreeg ik de tip om de laatste minuten van het tripje rustig aan te doen en zeker nog een half minuutje stationair te laten lopen vooraleer de motor af te zetten.

    Is dit niet goed dan?
     
  8. Jawel, dat zijn in mijn ogen goede tips.
     
  9. dat zijn idd goede tips die ik in het algemeen wel 1x per maand doe en niet speciaal omdat er een flesje forte inzit.
    vandaar mijn vraag.
     
  10. Yep, de updates hebben hun werk goed gedaan, het doorslaan van de toeren is weg. Moet ook toegeven dat het terugschakelen ook soepeler is.
    Vorige week had ik het gevoel dat ie veel harder afremde op de motor. Weet niet waar dit door komt maar de beurt heeft um goed gedaan. Was €400,- kwijt.
     
  11. Na de beurt remt hij bij mij ook mind3r af op de motor. Ik hou het er maar op dat de nieuwe olie beter smeert.
     
  12. Als je de turbo heel wilt houden is dat laatste stukje rustig aan doen wel aan te bevelen. (En meestal toch ergens in een woonwijk of op een onoverzichtelijk industrieterrein, dus wat rustiger aan is gelijk het goede voorbeeld geven ;-))

    En een minuutje stationair laten lopen zou strikt genomen niet hoeven als je de laatste paar straten voor je parkeert niet boven de 1500rpm bent geweest.
     
  13. 'Rammelt' de aandrijflijn ook bij het starten en uitzetten?
    Je hebt het over 'dood vallen' van de toeten in de eerste versnelling, maar hebt je ook het gevoel dat dit bij de 2e versnelling gebeurt?
    Mocht het bovenstaande je bekend voorkomen en verdenk ik het dubbel massa vliegwiel.
     
  14. [MENTION=1693]McGyver[/MENTION] , Aandrijflijn rammelt niet. Na de update is het euvel verholpen.
    Wel merk ik nu tijdens opschakelen, dat hij terugvalt naar 1500 rpm en daar een seconde blijft hangen, voor hij helemaal terugvalt naar stationair (viel me op bij file rijden, toen ik vanuit de 2 naar de 3 wilde gaan, maar zag dat ze voor me weer gingen remmen dus heb hem even met de koppeling ingetrapt laten rollen).

    Dubbel massa vliegwiel hebben ze bij 95000km bij mijn oude FF2 1.6 tdci vervangen (gelukkig onder garantie) vanwege moeilijk opschakelen naar 3 en zeer moeilijk van 5 terug in 4.

    Is dit een zwakker onderdeel bij de Focus?
     
  15. Dmv is geen zwak onderdeel bij Ford en zeker niet bij de 1.6tdci van de vorige generatie, daar gaan ze zelden kapot. Je hebt zelf wel invloed op de levensduur, metname bij accelereren te laag in de toeren rijden of met zware aanhanger vermogenvragen bij te weinig toeren.

    Het heel even blijven hangen van de toeren bij opschakelen is volkomen normaal. Dit maakt het soepel opschakelen makkelijker.
     

Deel Deze Pagina