Lmm / turbo / verstuivers

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door TWH, 18 jan 2015.

  1. Beste Forumleden,

    Ik rij een FORD FOCUS II Turnier (stationwagen) 1.6 TDCi - 109pk bouwjaar september 2008.

    Als ik iets steviger optrek, zeg meer dan 3000 toeren, dan begint mijn auto of wel behoorlijk te schokken/ in te houden of de motor van de auto valt uit.

    Ik ben dan genoodzaakt om de vluchtstrook op te gaan de motor helemaal af te zetten en opnieuw te starten. Ik kan dan vervolgens wel weer gewoon rijden.

    De ANWB is erbij geweest. Die gaven aan de de inlaatbuis/slang naar de turbo erg pulseerde. Hierop hebben zij de auto naar de garage gebracht.

    Bij het uitlezen kwam er een foutmelding vwb de turbodruk.
    De garage heeft een klepje ( ik weet de naam niet meer niet de EGR) vervangen die de druk zou moeten regelen.

    Volgens de garage was de turbo gewoon goed.

    Echter nu heeft de auto nog steeds het haperende cq uitval probleem.

    Na wat zoeken op het forum vandaag kreeg ik het vermoeden dat het mogelijk de LMM betrof. Ik heb deze vervolgens schoongemaakt en weer terug geplaatst.

    Nu blijft de problemen alsnog gewoon aanwezig.

    Ik heb vervolgens de stekker losgekoppeld van de LMM en nu (kan toeval zijn) lijkt het beter.

    Tijdens het reinigen van de LMM heb ik ook mijn luchtfilter moeten verwijderen en de slang naar oa de turbo. Ik zag dat er erg veel aanslag als olie onder de turbo en op diverse slangen zat. Ik heb niet kunnen vinden waar dit vandaan kwam.

    Voordat ik deze storingen kreeg waren mijn verstuivers vervangen omdat deze lekten.

    Nu heb ik de volgende vragen:
    1 - Kan het stotteren/uitvallen aan de verstuivers liggen?
    2 - Hoe lang kan ik met de auto rijden zonder de LMM aangesloten? (om te testen of dit het is)
    3 - Kan ik zonder meer een LMM vervangen of zitten daar nog elektronisch instellingen aan verbonden?
    4- Is het normaal dat er redelijk wat olie aanslag op het blok zit?

    de auto heeft inmiddels 181000 km gereden. krijgt wel netjes onderhoud weliswaar bij een vakgarage.

    IK hoor graag jullie meningen en suggesties..

    Bij voorbaat dank!!
     
  2. 1. Kan, maar waarschijnlijk niet de oorzaak
    2. De lmm gaat vrijwel nooit kapot bij deze motor, het schoonmaken kan hem wel kapot hebben gemaakt.
    3. Kan je bij mijn weten zo vervangen zonder inleren.
    4. Op bedoel je bij de verstuivers? Dan nee, dat zal een lekkage langs de verstuivers zijn wat je moet repareren.

    De olie in de aanzuigbuis is normaal en is afkomstig van de carter ventilatie.


    Wat betreft je probleem zal ik eerste is beginnen met je brandstoffilter te laten vervangen. Wil dit niet helpen de auto is goed laten uitlezen.
     
  3. Beste Kolere,

    bedankt voor je reactie.
    De olie/aanslag zit niet bij de verstuivers daar is alles droog. Het is meer bij de turbo recht naar beneden?

    Weet jij of ik een dag kan rijden zonder de LMM aangesloten wil toch weten of dit het verschil maakt..

    Ik zal naar de garage gaan voor het brandstoffilter..
    bedankt in ieder geval
     
  4. #4 kolere, 18 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jan 2015
    Geen idee of het kwaad kan, de lmm is in ieder geval nodig bij de aansturing van de egr. Het kan trouwens ook de egr zijn, maar dit geeft doorgaans wel foutmeldingen die de Ford dealer kan uitlezen.

    Wat betreft de olie, maak is een foto in de regel is elke vorm van olie lekkage niet normaal. Enigszins zweten is acceptabel.

    Wel bijzonder hoor die pulserende inlaatslang;).
     
  5. Welke foutmeldingen worden er weergegeven en hoe hebben ze de diagnose van de pulserende turboslang gesteld?

    Het kan ook nog een brandstoftekort zijn (dieselfilter oud?) waardoor de turbo ook niet constant spoelt/druk op bouwt. etc.
     
  6. #6 kolere, 19 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jan 2015
    Hij meldt inlaat naar turbo, dus zal de aanzuigbuis bedoelen van het luchtfilter af, de rest zijn stalen buizen dus vrijwel onmogelijk pulseren waar te nemen door een Anwbman. Lijkt mij een onzin diagnose gezien er geen druk wordt opgebouwd in deze buis, maar misschien heb ik het mis;).
     
  7. Niet goed gelezen, vreemd verschijnsel is het wel ;)
    Vraag me af hoe je luchtfilter er dan aan toe is, op zich moet de drukval over je filter zo laag mogelijk zijn en de onderdruk in die aanvoerpijp daardoor ook zo klein mogelijk.

    Hoe staat het met het onderhoud van de auto, vloeistoffen, filters etc.?
     
  8. bij mij viel mijn auto ook uit bij hogege toeren rijden, geen storings lampje, heb maar de brandstoffilter vervangen, sindsdien geen problemen meer.
     
  9. Geen ( i.e.g. niet teveel) speling op de turbo?
    Had laatst scheur in de slang van luchtfilter naar Turbo.
    Aan de onderzijde. Dus zo van bovenaf niet zichtbaar
     

Deel Deze Pagina