1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.5i 20V 225pk Boost probleem?

Discussie in 'Performance' gestart door rikadoo, 28 dec 2014.

  1. Hoi,

    ik heb al een aantal dingen gelezen en doorgenomen maar ik kom er toch niet uit, aangezien ik ook geen zin heb om sensoren te vervangen die mogelijk gewoon goed zijn wil ik het aan jullie vragen.

    Ik heb een focus st uit 2006, deze is standaard op een Ziptuning chip na.
    Ik weet niet of het een probleem is maar ik zal even uitleggen:
    Ik heb het idee dat de turbodruk niet doet wat die moet doen.

    in zijn 1 2 3 4 heb ik maar een turbodruk tot 0.3 bar in zijn 5 en 6 is dit hoger 1.2 oid, maar pas zodra ik echt volgas ga. Ik heb filmpjes gezien waar de turbodruk gewoon in zijn 3 al redelijk over de helft gaat. Ook heb ik rond de 2500/300 toeren een lichte sis/gefluit. Nu lees ik hier en daar dat dit de recircvalve is, of de Boost controle solenoid.

    Ik krijg deze week een ELM327 bluetooth module, zodat ik de auto kan uitlezen tijdens het rijden met mijn telefoon. Zijn er dingen die ik dan kan uitlezen en dan kan uitsluiten.
     
  2. Ligt het niet aan de software? Of was het daarvoor ook al zo.
    Ik heb gewoon 0.6 bar boost met kortstondig een overdruk tot 0.9. Weet niet zeker of het in elke versnelling hetzelfde is maar power is er altijd en de boost tikt altijd minimaal 0.6 aan bij vol gas.
     
  3. #3 rikadoo, 30 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 dec 2014
    Is altijd al zo geweest, maar ik hoor iemand anders op het forum met dezelfde software en die h aalt wel in de 3e 4e,5/6 versnelling een hogere boost. Mijn komt pas in zijn 5 op een hogere boost van 1.2.

    Dat lichte gesis is wel van de laatste tijd. Ik kwam er achter net bij het uitlezen met de Bluetooth module dat er P0017 error kwam. Ga hem morgen nog even met de laptop en elm327 kabel uitlezen.

    Iets met crankshaft position error oid.
     
  4. 1 Advies: Ziptuning er zsm afhalen! Troep werkte bij mij ook averechts. Daarna fatsoenlijk tunen, probleem opgelost, net als bij mij.
     
  5. Even terug komend hierop, het is niet altijd. Soms zijn er momenten dat ik in de 2 3 4 5 6 gewoon een meelopende turbometer heb die echt reageert en meegaat als ik gas geef en dan over het eerste streepje komt, dus een software probleem lijkt me het niet aangezien het wel kan. De recirculation valve is vervangen (voor een forge) en het gesis/gepiep is weg. Zou dit een probleem kunnen zijn met de boost solenoid of geeft deze andere problemen?
     
  6. Ff de kam zekering een half uur eruit halen, zekering 26 in de box onder je motorkap. De ECU leert jouw rijgedrag en dat reset je dan. Na het resetten, drive it like you just stole it. Er is een kans dat ie dan weer normaal boost.
     
  7. Ga het eens proberen! Mochten er nog meer dingen zijn waar ik naar zou kunnen kijken laat het me aub weten :)
     
  8. #8 little viper, 10 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jun 2015
    Indien je een opvallend "geblaas" hebt, alsof er een darm gescheurd zou zijn kan het de recirculation valve zijn.

    Je turbodruk is dan ook onregelmatig.

    Indien je turbodrukmagneetklep (boost solvenoid) kapot is heb je géén verschil in sound.
    Dus geen geblaas!

    Bij mij zijn ze indertijd allebei eens kapot gegaan.
    Toevallig op hetzelfde moment.

    Een turbodrukmagneetklep is een zwak punt op de 2.5 turbo.

    Op fordclub en focusclub.nl tesamen zijn er een 5-tal members met een defecte.

    Een vriend van mij op zijn Saab.

    De moeite waard om hem te vervangen als test!!
    Kost niet veel en snel geplaatst!

    Indien het "geblaas" op 2.500 t/min zeer minimaal is, is het misschien het origineel geluid??
     
  9. Ik lees nu pas je geblaas weg is.
    Zoals ik dacht de recirculation valve.

    Heb ik ook gehad!

    Vervang nu de turbodrukmagneetklep (boost solvenoid)!

    Bij mij waren ze ook toevallig op hetzelfde moment defect!

    Nadien perfect!

    Kost niet veel, snel geplaatst.

    De moeite waard als test ;)
     
  10. #10 rikadoo, 10 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jun 2015
    Het geluid is idd weg. Ik dacht dat een boost solenoid andere problemen gaf, maar als het een vaak voorkomend iets is zou het idd wel kunnen. Ik zal eens even rondkijken waar ik zo`n ding kan bestellen en of het prima zelf te doen is.

    edit:

    even de auto uitgelezen en kwam de code P0234 tegen. overboost probleem, heb verder geen lampje oid gezien. IK ga de boost solenoid vervangen. heb de code gewist zal volgende week of wanneer ik een lang stuk gereden heb de auto eens opnieuw uitlezen.
     
  11. Ik ben benieuwd :)

    Ik denk inclusief plaatsing Ford minder als 100eur.
     
  12. Afgelopen woensdag samen met een maat de Boost Solenoid vervangen voor een Elevator versie die ik van iemand van het forum gekocht hebt. Nadat we de boel los hebben gemaakt en de Solenoid gevonden hadden hebben we de oude losgemaakt en de nieuwe gemonteerd. Denk dat we zo`n 1.5 a 2 uur bezig zijn geweest. Via het wiel en de onderkant kan je er redelijk bij.

    Resultaat, de turbo meter is agressiever dan ooit, in zijn 1 en 2 0.3 bar, maar in zijn 3 en 4 begint deze nu ook bij flink wat gas agressief te bewegen, en komt voorbij het 1e streepje. Oftewel de Boost Solenoid was het grote probleem.
     
  13. Dat is mooi :cheer: Veel plezier ermee ;)
     
  14. Super!

    Moge het een tip zijn voor mensen met boost probleem:

    Vervangen boost solvenoid (turbodruk magneetklep)

    @ rikadoo: met een originel had het ook gemaakt geweest hoor.
    Hij was gewoon kapot ;)

    Hiermee betwist ik niet dat een aftermarket eventueel beter kan zijn
     
  15. Een late reactie misschien, maar wel een opmerking waar mensen wat aan hebben: ik had net na aankoop van de ST ook een defecte boost solenoid. Ik heb zowel een Elevate als een nieuwe originele vlak na elkaar geplaatst.

    Om eerlijk te zijn zit er totaal geen verschil in performance. Ik heb om die reden de originele laten zitten en de Elevate verkocht. Ik ben normaal altijd wel van het verbeteren en aanpassen van de auto, maar zodra origineel net zo goed werkt, hou ik het persoonlijk liever origineel, zeker als je bedenkt dat deze originele het blijkbaar zo'n 7 jaar heeft uitgehouden. Elevates worden altijd later geplaatst en er is dus niet zoveel bekend over de levensduur daarvan.

    Maar dit is slechts mijn mening, misschien hebben mensen hier ook andere ervaringen. ;)
     
  16. Is een turbodruk magneetklep ( boost... ) zo'n gevoelig onderdeel op een doorsnee turbowagen?

    Op de ST (op de RS minder) ken ik toch al een 9-tal personen!

    Waaronder 2 RS, veel ST's en 1 2.5 turbo S-Max
     
  17. Ik had een Elevate gekocht en ergens op het schutbord gemonteerd, nu hoor je die klep erg regelen en tikken wat ik persoonlijk stront irritant vind. Nu heb ik weer een originele gekocht en deze gaat er ergens komende week in gebouwd worden. Moet overigens wel zeggen dat ik wel weer het idee heb dat het probleem er nog steeds is ook met de nieuwe klep en dat het helemaal niet de boost solenoid was.... Heb de recirc valve al vv en de boost solenoid dus ook. We gaan het zien.
     

Deel Deze Pagina